تجمع ضد ترکیه ای انقلابیون در لیبی

۱۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۵ کد : ۱۱۷۰۸ سرخط اخبار
مخالفان  قذافی در لیبی طی روزهای  اخیر با تظاهرات در مقابل کنسولگری ترکیه در  بنغازی، به رفتار دوگانه آنکارا در قبال تحولات لیبی اعتراض کردند.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری «تایم ترک» ترکیه، نیز در این باره نوشت:  شمار زیادی از پزشکان و پرستاران مخالف رژیم دیکتاتور لیبی با تجمع در برابر کنسولگری ترکیه در شهر بنغازی از رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور خواستند در کنار مردم لیبی قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش تظاهرات کنندگان با حمل پلاکارد هایی، ‌از اردوغان خواستند که از قذافی حمایت نکند. روز گذشته نیز مخالفان به کنسولگری ترکیه در شهر بنغازی حمله کرده بودند.

اما امروز و به دنبال اعتراضات مردم و انقلابیون لیبی به ترکیه در پی پذیرش فرستاده معمر قذافی دیکتاتور لیبی، آنکارا با عقب نشینی در برابر ملت لیبی، این اعتراضات را ناشی از سوء برداشت عنوان کرد.

"ارشد هرمزلو" مشاور ارشد رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: درباره بخشی از مواضع ترکیه در خصوص بحران لیبی سوء برداشت به وجود آمده است و ترکیه خواستار جلوگیری از خونریزی و دفاع از شهروندان عادی و غیرنظامی در درگیری هاست.

وی گفت: ما همچنین بر این باوریم که ملت لیبی باید سرنوشت و آینده شان را به دست خودشان رقم بزنند و بدون دخالت خارجی درباره نظام آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

این مقام بلند پایه ترکیه بر حمایت کشورش از خواسته های مردم لیبی و حق آنها در زمینه تعیین سرنوشت شان تأکید کرد و افزود: تحرکات دیپلماتیک اخیر در زمینه بحران لیبی با هدف کاستن از تلفات انسانی و ارایه کمک های بشر دوستانه به ملت لیبی انجام می شود.

 هرمزلو گفت: فرستاده لیبی به ترکیه پیشنهادهایی را در زمینه پایان دادن به درگیری ها و برقراری آتش بس مطرح کرد اما موضع کلی ترکیه همچنانکه ملت لیبی و سایر ملت های منطقه از آن اطلاع دارند بر این اساس استوار است که ملت لیبی خواستار تغییر هستند و قدرت باید به طور مسالمت آمیزی به افرادی جهت اداره مرحله انتقالی که قادر به پاسخگویی به خواسته های ملت باشد؛ منتقل شود.

 مشاور ارشد رییس جمهور ترکیه افزود: ترکیه در راستای منافع کشور لیبی، ارایه کمک های انسان دوستانه و اطلاع از مواضع طرفین این منازعه، همواره با شورای انقلابی و انقلابیون ارتباط داشته و تأکید کرده است که راه حل وضعیت موجود فقط در اختیار مردم لیبی قرار دارد.

هرمزلو با تأکید بر اینکه کاستن از زیان های جانی به نفع کشور لیبی و منطقه است، گفت: پس از صدور و اجرای قطعنامه 1973 شورای امنیت با هدف حفاظت از جان غیرنظامیان، روند کنونی به سوی پاسخگویی به خواسته های مردم پیش می رود.

نظر شما :