دخالت نظامی‌ وجاهت قانونی ندارد آقایان

۲۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۱۶۶۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد فرازمند
یادداشتی از محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین برای دیپلماسی ایرانی
دخالت نظامی‌ وجاهت قانونی ندارد آقایان

ورود رسمی‌ هزار نیروی نظامی‌ سعودی به بحرین در روز دوشنبه 23 اسفند ماه حادثه مهمی ‌است که قطعأ به پیچده تر شدن اوضاع و افزایش ناامنی و خشونت می‌انجامد. این اقدام که مغایر با اعراف بین المللی است مشروعیت حاکمیت بحرین را نزد مردم این کشور زیر سوال می‌برد و شرایط مذاکره معارضه با حاکمیت را سختتر می‌کند.درست است که ظاهرأ این لشکر کشی به درخواست دولت بحرین صورت گرفته اما کدام میثاق و عرف بین المللی استفاده از ارتش را برای سرکوب مردم مجاز می‌داند تا چه رسد به استفاده از نیروی نظامی‌ خارجی؟

در لیبی معمر قذافی بیش از ده هزار غیر نظامی‌ را کشته است افکار عمومی‌دنیا علیه معمر قذافی تحریک شده ولی هیچ کشور خارجی بدون اجازه سازمان ملل اجازه دخالت به خود نمی‌دهد و برای برقرای منطقه ممنوعه پرواز هم باید مجوز بین المللی اخذ شود.  مردم بحرین این اقدام را تجاوز نظامی‌ و اشغالگری توصیف کرده و خواستار دخالت سازمان ملل شده اند. عجیب است که امریکا که تا یک روز قبل از آن، دولت بحرین را به انجام اصلاحات فوری فرا می‌خواند اعلام کرده که در جریان ورود نیروهای سعودی به بحرین بوده و ان را تجاوز و آشغال نمی‌داند.!

هم امریکایی‌ها و هم سعودی‌ها از این اقدام نسنحیده پشیمان خواهند شد و باید به مردم بحرین و جامعه جهانی پاسخ دهند که چه فرقی است بین مردم بحرین با مردم مصر وتونس و لیبی؟ آیا قبح استفاده از ارتش خارجی برای سرکوب مردم کمتر از بکارگیری ارتش خودی است؟

آنچه در بحرین جریان داشته مسئله ای داخلی بین مردم و حکومت این کشور است، یک نیروی نظامی‌ خارجی بر چه اساسی وارد این قضیه شده است. استناد به پیمان دفاعی شورای همکاری نمی‌تواند توجیه گر این لشکرکشی باشد چرا که این پیمان در صورتی می‌تواند مورد استناد واقع شود که یکی از اعضای آن مورد تعرض خارجی قرار گیرد. سعودیها که خود در مسیر طوفان انقلاب‌های عربی قرار گرفته اند باید عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند.

نیروهای انها در خیابان‌های بحرین مهمان‌های ناخوانده ای هستند که جز تزریق نفرت کاری از پیش نخواهند برد.حاکمان بحرین نیز باید بدانند که اقدام آنها غیرمشروع و فاقد وجاهت مردمی ‌است و باعث خراب شدن همه پل‌ها بین آنها و مردم خواهد شد. شرایط امروز با دهه 80 که دولت بحرین برای سرکوب معارضین از نیروهای سعودی کمک می‌گرفت متفاوت است. در عصر بیداری ملت‌ها و به لرزه درآمدن کرسی‌های حاکمان مستبد عربی و در حالیکه امریکایی‌ها هم دیگر قادر به حمایت از دوستان سابق خود نیستند بکارگیری روش‌های گذشته کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد. مگر نیرو‌های اشغالگر توانستند در عراق در امان بمانند؟ مگر خود سعودی‌ها نبودند که حضور سنتی ارتش سوریه را لبنان را برنتافتند؟

ورود نیرو‌های خارجی به بحرین به فاصله یک روز از سفر رابرت گیتس این حدس را تقویت می‌کند که حادثه درگیری در بندر مالی بحرین که این لشکرکشی به بهانه آن صورت گرفته، حساب شده بوده است. به این معنا که با ایجاد رعب در صاحبان بانک‌های معروف و معتبر جهانی که در بندر مالی بحرین فعالیت دارند، آل خلیفه و آل سعود از امریکا برای ورود ارتش عربستان چراغ  سبز گرفته اند.

گفته می‌شود ورود نیروهای ارتش عربستان به این دلیل صورت گرفته که معارضین از پیش شرط‌های خود برای مذاکره با حاکمیت دست بردارند و همه خواسته‌های خود را بر سر میز مذاکره با ولیعهد مطرح سازند. به همین دلیل هم امریکا که قبلا خواستار انجام فوری اصلاحات شده بود و یکبار نیز از ورود ارتش بحرین به خیابان‌ها انتقاد کرده بود، اکنون از لشکرکشی سعودی‌ها حمایت کرده است.

اما توسل به راهکارهای غیر قانونی و غیرمشروع اعتماد مردم بحرین را به صداقت حاکمیت بحرین و امریکا بیش از پیش سلب خواهد کرد. بازگشت به شرایط قبل از 14 فوریه روز آغاز اعتراضات مردم بحرین ممکن نیست. حاکمان بحرین باید از سرنوشت مبارک و بن علی و قذافی درس بگیرند. انها در آینده باید پاسخگوی اقدامات کنونی خود باشند.  

ورود نیرو‌های عربستان و امارات به بحرین روند مسالمت آمیز اعتراضات مردمی ‌را در این منطقه به خطر می‌اندازد. مردم دیریا زود به خواسته‌های خود دست می‌یابند افزایش خسارت و تلفات و ورود ارتش به اعتراضات مسالمت امیز به لیبیایی کردن شرایط می‌انجامد و شانس حاکمان را برای  توافق با معترضان کاهش می‌دهد. ورود نیرو‌های سعودی به بحرین باعث می‌گردد تا امواج انقلاب‌های عربی با سرعت بیشتری به سواحل ال سعود برسد.

محمد فرازمند

نویسنده خبر


نظر شما :