مذاکره رودرروی اوباما و احمدی‌نژاد فعلا قابل تحقق نیست

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۱۵۲۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: ابراهیم متقى
گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا برای دیپلماسی ایرانی.
 مذاکره رودرروی اوباما و احمدی‌نژاد فعلا قابل تحقق نیست

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از احتمال دیدار باراک اوباما با احمدی نژاد سخن گفت و تاکید کرد که اگر ما به همگرایی‌های مناسبی برسیم همه چیز امکان پذیر است. پیش از این محمود احمدی نژاد، آمادگی خود را برای گفت و گو با رییس جمهوری آمریکا بیان داشته بود و گفته بود: «ما حاضريم مرد و مردانه و رو در رو و در برابر رسانه‌ها با آقاى اوباما مسائل جهان را روى ميز بگذاريم تا معلوم شود راهکار چه کسى بهتر است.»

گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:

پیشنهاد آقای احمدی نژاد درارتباط با انجام مذاکره رودررو و در فضای رسانه‌ای با باراک اوباما را می‌توانیم نمونه‌ای از ابتکارات دیپلماتیک رهبران سیاسی در مواقع اضطرار و در جهت تغییر الگوی‌های رفتاری دانست. اما تحقق این امر نیازمند زیرساخت‌هایی است که هنوز در روابط ایران و آمریکا انجام نگرفته است. چنین دیدار‌هایی در تاریخ سابقه داشته است. مثلا در سال 1972 نیکسون ملاقاتی از این جنس با مائو به انجام رساند اما آن دیدار در شرایطی صورت گرفت که قبل از آن مشاور امنیت ملی آمریکا دیدارهایی را با مقامات و رهبران چینی به صورت محرمانه انجام داده بود و به نتایج موردنظر نائل شده بود. بنابراین هرگونه ابتکار دیپلماتیک نیازمند زمینه‌هایی است که طبعا تحقق آن می‌تواند فضای دیدار رهبران را در چارچوب مذاکرات سران فراهم کند.

در وضعیتی که آمریکایی‌ها حتی حاضر نیستند سخنان مقامات ایرانی را در اجلاس‌های بین‌المللی بشنوند طبعا انجام مذاکره در چنین قالب و فرمی‌ کاری دور از ذهن است. اگرچه ایران آمادگی خود را برای انجام مذاکره به این شکل اعلام کرده است اما باید بدانیم که مذاکره چیزی فراتر از اعلام مواضع است. اعلام مواضع را روسای جمهور کشورها و مقامات تصمیم گیرنده می‌توانند از طریق مصاحبه، سخنرانی و یا دیدار با مقامات سایر کشورها بیان کنند. اما مذاکره این ویژگی را دارد که هر کشورتلاش می‌کند بر نقاط اشتراک مابین دو بازیگر و نقاط مثبت بازیگر دیگر تاکید کند و زمینه همکاری وتعامل را به وجود آورد.

 بنابراین چنین ابتکارات دیپلماتیکی در فضایی که آمریکایی‌ها تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده اند، فشارهای بین المللی را علیه ایران تشدید کرده‌اند، موج ضد ایرانی در رسانه‌هایشان گسترش داده‌اند و جلوه‌هایی از تهدید علیه ایران را در رسانه‌ها و افکار عمومی ‌بین‌المللی منعکس می‌کنند کار دور از ذهنی به نظر می‌رسد.

اگرچه ایران آمادگی این را دارد که چنین ابتکاری را انجام دهد و این دیدار در مقابل رسانه‌ها صورت پذیرد اما تحقق این ابتکار در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

 
ابراهیم متقى

نویسنده خبر


نظر شما :