تقویت لبنان به نفع ایران است

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۱۵۲۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: امیر موسوی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک برای دیپلماسی ایرانی.
تقویت لبنان به نفع ایران است
  جمهوری اسلامی ایران با حدود 56 کشور دنیا روابط نظامی دارد. روابط نظامی نشان دهنده عمق روابط میان دو کشور است. کمک یا تبادل نظامی بین دو کشور بیانگر فضای بسیار خوب حاکم بر روابط دو کشور است.
در مصالحه ملی لبنان که در دوحه حدود یک سال و نیم پیش انجام شد، جمهوری اسلامی ایران برای آشتی همه گروه‌های لبنانی و تشکیل دولت ملی به ریاست سعد حریری نقش بسیار موثری ایفا کرد. از زمان تشکیل دولت سعد حریری، جمهوری اسلامی ایران کاملا این تشکیلات سیاسی و دولت رسمی لبنان را به رسمیت شناخته و تایید کرده و از این دولت پشتیبانی کرده است. لذا ایران مایل است که روابطش را با لبنان از طریق دولت آشتی ملی لبنان سامان دهد.
 
بر خلاف ادعاهایی که می‌شود مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران روابطش با گروه‌های خاصی در لبنان، مخصوصا حزب‌الله برقرار است، ایران در طول مدت بعد از تشکیل دولت آشتی ملی نشان داد که با همه گروه‌ها و با دولت رسمی لبنان همکاری و روابط خوب و در سطح بالایی دارد. در مصالحه ملی توافق شد که نیروها و تجهیزات نظامی حزب‌الله به پشت رودخانه لیتانی در جنوب لبنان برگردند و در مناطق مرزی با اسرائیل حضور نداشته باشند. جمهوری اسلامی ایران از این توافق هم پشتیبانی کرد.
 
 لذا حزب‌الله امکانات نظامی خود را به مسافتی دورتر از مرزهای بین لبنان و فلسطین اشغالی منتقل کرد. الان ارتش لبنان در منطقه مرزی و منطقه تماس با نیروهای رژیم اشغالگر قدس مستقر شده است. با در نظر گرفتن رویارویی ارتش لبنان با اسرائیل و با توجه به اینکه امریکایی‌ها کوتاهی می‌کنند و نمی‌خواهند به تعهداتشان مبنی بر تجهیز ارتش لبنان به سیستم‌های مختلف نظامی، عمل کنند و اخیرا کنگره امریکا اعلام کرد به دلیل برخورد ارتش لبنان با نیروهای اسرائیلی احتمالا کمک‌های خود را که حدود 200 میلیون دلار بود معلق می‌کند، جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه روابط بسیار خوبی با لبنان دارد و تلاش‌های دولت و ارتش لبنان را تایید می کند و با توجه به وجود رژیم اشغالگر قدس در منطقه، لبنان عمق استراتژیک ایران محسوب می‌شود، لذا ایران اعلام کرد که اگر امریکا به تعهدات خود درباره ارتش لبنان عمل نکند ایران آمادگی دارد ارتش این کشور را تجهیز کند. ایران با توجه به اینکه سازنده تجهیزات نظامی به ویژه سیستم‌های دفاعی است، این امکانات را دارد و می‌تواند در این زمینه به ارتش لبنان کمک کند.
 
یعنی جمهوری اسلامی ایران در زمینه کمک به ارسال تجهیزات دفاعی و نه هجومی، مثل ضد هوایی، موشک‌های ضد تانک، دوربین‌های دید در شب و تجهیزات انفرادی سربازان از جمله سلاح سبک و لباس و امکانات اینچنینی و هم‌چنین ماشین آلات، مثل ماشین‌های نظامی، حمل و نقل نظامی و رادارهای مختلف می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی به ارتش لبنان ارائه دهد و در راستای تعمیق روابط دو طرف گام بردارد.
 
به نظر می‌رسد آقای رکن‌آبادی به این مسئله تاکید داشتند که چون ایالات متحده نمی‌خواهد به تعهداتش عمل کند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این امکانات را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.
 
 تقویت لبنان به نفع جمهوری اسلامی ایران است. چرا که این کشور عمق استراتژیک ایران محسوب می‌شود. ایران نمی‌تواند اجازه دهد که لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی ضعیف باشد.
 
با توجه به اینکه قطعنامه‌های سازمان ملل از حزب‌الله خواست که در مناطق مرزی حضور نداشته باشد و دفاع از این مناطق را به ارتش لبنان واگذار کند، بنابراین ارتش لبنان نباید بدون امکانات در مقابل رژیم صهیونیستی مستقر شود. ما در درگیری‌های اخیر در منطقه عریشه دیدیم که تجهیزات اسرائیلی‌ها به مراتب از ارتش لبنان پیشرفته‌تر است ولی با وجود امکانات کمی که ارتش لبنان در اختیار داشت، شاهد مقابله بسیار سرسختانه ارتش لبنان در مقابل تجاوز اسرائیل بودیم. این تجاوزات اسرائیل موجب می‌شود که کشورهای دوست لبنان به فکر تجهیز ارتش لبنان باشند تا ارتش این کشور بتواند از تمامیت ارضی لبنان دفاع کند.
 
 لبنانی‌ها هیچ‌گاه حمله کننده نبودند و این طبیعی است که وقتی لبنان مورد تجاوز اسرائیل قرار می‌گیرد ارتش این کشور دفاع کند. با توجه به این نکات و روابط دوستانه ایران و لبنان و هم‌چنین مقاومت شرعی و رسمی که از طرف دولت لبنان به رسمیت شناخته شده، ایران از نظر اخلاقی و روابط دوستانه خود را ملزم به تجهیز ارتش لبنان می‌داند و این امر را گامی در جهت تعمیق روابط دو کشور و در جهت پشتیبانی از کشورهای مقاومت و ممانعت شامل سوریه، لبنان و گروه‌های مقاومت در منطقه تلقی می‌کند.
 
 این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، امریکا را با دو انتخاب مواجه کرده است. یا اینکه به کمک‌های خود به ارتش لبنان ادامه دهد و انتخاب دوم این است که به کشورهای دیگر اجازه دهد به بازسازی ارتش این کشور بپردازند که هر دو انتخاب موجب تقویت ارتش لبنان خواهد شد و خواسته جمهوری اسلامی را برآورده می‌کند.
امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :