۱۲ پیشنهاد رییس جمهور ایران به شورای همکاری خلیج فارس

۱۳ آذر ۱۳۸۶ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۱۵۲ اخبار اصلی
رييس جمهور ايراندر نشست شوراى همکارى خليج فارس به رهبران اين اتحاديه پيشنهاد کرده تا رواديد ميان کشورها لغو شود و اجازه تملک اموال غير منقول براى تشويق سرمايه گذارى داده شود.
۱۲ پیشنهاد رییس جمهور ایران به شورای همکاری خلیج فارس
محمود احمدى نژاد رییس جمهور اسلامی ایران در آيين افتتاحيه بيست و هشتمين اجلاس سران کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس در سخنانى با اشاره به مشترکات دينى، تاريخى، جغرافيايى و فرهنگى کشور هاى منطقه با هدف تقويت روابط برادرانه و توسعه همکارى ها 12 پيشنهاد عملى ارايه کرد. متن کامل سخنرانى رئيس جمهور ایران به اين شرح است.

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد للـه رب العالمين و السلام والصلوه على سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين
اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه
رئيس محترم اجلاس ، برادران عزيز
خداوند را سپاسگزار و خرسندم که در نشست برادرانم حضور يافته ام . همچنين از دعوت برادرم جناب آقاى شيخ حمد بن خليفه آل ثانى امير دولت قطر تشکر مى کنم .

عاليجنابان

مشترکات دينى ، تاريخى ، جغرافيايى و فرهنگى ما فرصتهاى بسيار خوبى را در تحکيم و توسعه روابط برادرانه فراهم آورده است .
همه ما مفتخريم که پيامبر عظيم الشان ما پرچمدار توحيد و يگانه پرستى ، رحمت و رافت ، دفاع از مظلوم و کرامت انسانى و برادرى است و کتاب ما قرآن و قبله ما کعبه است .

عاليجنابان

ما همسايگان يکديگريم و هزاران سال در کنار هم زندگى کرده و خواهيم کرد و روابط ملتهاى ما روابط ديرينه و مبتنى بر دوستى و برادرى است . همچنين ما دوستان و دشمنان مشترک داريم و در خوشى ها و ناخوشى ها و غم ها و شادى ها با يکديگر شريک هستيم .

اقتضاى همه اين خصوصيات قدر شناسى و شکر اين نعمت الهى و توسعه و تعميق روابط همه جانبه و دوستى ها و برادرى هاست . جمهورى اسلامى ايران همواره منادى همدلى و همکارى با کشورهاى منطقه و همسايگان بوده است و در اين مسير ، مستقيم و پايدار باقى خواهد ماند . ما خواهان صلح و امنيت پايدار مبتنى بر عدالت و محبت و بدون دخالت عوامل بيگانه هستيم . همچنين ما خواهان تعالى ، پيشرفت و رفاه هر چه بيشتر همه ملتهاى منطقه هستيم و پيشرفت هر يک از کشورهاى منطقه را پيشرفت خود مى دانيم .

عاليجنابان
فرصت را غنيمت شمرده و با هدف تقويت روابط برادرانه و توسعه همکارى ها پيشنهاداتى ارائه مى کنم :

1- تاسيس سازمان همکاريهاى اقتصادى
با توجه به توانمنديهاى بالاى هفت کشور حاضر ، تاسيس سازمان همکاريهاى اقتصادى با هدف فعال تر نمودن روابط اقتصادى و سرمايه گذاريهاى مشترک و متقابل در صنعت ، کشاورزى ، انرژى و حمل و نقل مى تواند در خدمت ملتهاى منطقه باشد .

2- لغو رواديد با هدف تسهيل رفت و آمد شهروندان بين 7 کشور
اين امر فرصت هاى بسيار خوبى را براى رفت و آمد شهروندان و تعاملات اقتصادى و فرهنگى و تقويت روابط دوستى بين ملتها ايجاد خواهد کرد .

3-اجازه تملک اموال غير منقول
اين امر علاوه بر افزايش امنيت سرمايه گذارى ، شهروندان ما را تشويق به سرمايه گذارى دراز مدت و پايدار خواهد کرد . جمهورى اسلامى از هم اکنون پذيراى برادران خود خواهد بود .

4-سرمايه گذارى مشترک در منابع نفت و گاز به صورت دو و چند جانبه
منابع عظيم نفت و گاز به ويژه منابع مشترک فرصت مناسبى براى توسعه برادرى ها از طريق کار مشترک است . بدون ترديد اين قدم مهمى در تحکيم روابط پايدار و عادلانه به حساب مى آيد .

5-برنامه ريزى در برقرارى تجارت آزاد بين کشورها
اين موضوع مهم در بيانيه قبلى شوراى همکارى نيز آمده است . جمهورى اسلامى ايران آمادگى خود را براى مشارکت در توسعه تجارت آزاد با برادران و همچنين تاسيس مناطق آزاد تجارى با سرمايه گذاريهاى مشترک اعلام مى دارد.

6- تامين آب و گاز مورد نياز برادران
جمهورى اسلامى ايران آمادگى خود جهت تامين آب آشاميدنى و همچنين گاز مورد نياز کشورهاى برادر را اعلام مى دارد .

7- فعال نمودن کريدور شمال به جنوب
اين کريدور نقش بسيار مهمى در توسعه تجارت و تقويت روابط و بسط صلح و امنيت منطقه دارد .
جمهورى اسلامى ايران آمادگى خود در فعال نمودن کريدور شمال به جنوب را اعلام مى دارد و امکان استفاده از خطوط ريلى و جاده اى خود را فراهم و تسهيل خواهد کرد . همچنين آمادگى خود را جهت انتقال انرژى از همين مسير با سرمايه گذارى مشترک کشورهاى منطقه اعلام مى دارد .

8- توسعه گردشگرى
با توجه به جاذبه هاى فراوان زيارتى و گردشگرى ، معرفى اين جاذبه ها و تشويق شهروندان جهت ديدار از کشورهايمان و ايجاد تسهيلات لازم بسيار مفيد و راهگشاست .

9- تعاون در کمک به کشورهاى اسلامى و کشورهاى ضعيف
اگر توان هاى سياسى و اقتصادى ما مجتمع شود آيا شاهد اين همه اجحاف اجانب به ملتهاى اسلامى در فلسطين ، سودان و يا سومالى خواهيم بود و اگر منابع مالى راکد در بانکهاى غربى ، در يک بانک مشترک و يا در بانک توسعه اسلامى متمرکز شود آيا شاهد هيچگونه فقيرى در کشورهاى اسلامى و يا دوست خواهيم بود و يا هيچ پروژه توسعه اى بدون پشتوانه مى ماند .

10- تاسيس سازمان همکاريهاى امنيتى
امنيت کشورهاى ما به يکديگر گره خورده است و نا امنى هاى احتمالى در هر جاى منطقه بر امنيت ساير کشورها اثر خواهد گذاشت . کشورهاى منطقه توانايى کافى براى حفظ امنيت منطقه را دارند .
همه بايد تلاش کنيم که منطقه ما عارى از هرگونه تنش باشد و از انتقال هر نوع چالش و نا امنى توسط بيگانگان جلوگيرى نمائيم . براى تحقق اين هدف و توسعه همکاريهاى امنيتى که مى تواند در هر سطحى آغاز گردد انعقاد پيمان امنيتى و تاسيس سازمان همکاريهاى امنيتى را پيشنهاد مى نمايد .

11- مبادلات آموزشى ، علمى ، فنآورى و پژوهشى
مبادلات علمى مى تواند سرعت پيشرفت کشورهايمان را چند برابر نمايد . جمهورى اسلامى ايران با توجه به دستآوردهاى بسيار ارزشمند در تمام زمينه هاى صنعتى ، کشاورزى، پزشکى و سلامت ، انرژى و فنآوريهاى نو آمادگى توسعه همکاريهاى سازنده در اين بخش را اعلام مى نمايد و مى تواند دانش و فنآورى هاى نوين را طبق موازين جهانى از طريق آموزش کارشناسان و دانشمندان کشورهاى همسايه در اختيار آنان قرار دهد.

12- همکارى در صيانت از محيط زيست خليج فارس و درياى عمان
حيات ما به دوام حيات طبيعى ما بستگى دارد . صيانت از طبيعت و تنوع زيستى ضرورى و بلکه واجب است . مى توان طى سازوکارى اين ماموريت مهم را به صورت مشترک انجام داد .

برادران عزيز
بدون ترديد هر نوع اقدامى که منجر به ايجاد پيوند هاى قويتر بين دولتها و ملتهاى اين منطقه شود به حفظ و تقويت صلح و امنيت و دوستى در منطقه ما و جهان کمک خواهد کرد. ما مى توانيم هماهنگ و با کمک هم خليج فارس را براى هميشه خليج صلح ، دوستى و برادرى اعلام نمائيم . از همه عاليجنابان و دبير شورا دعوت مى نمايد که در اجلاس مشترکى در تهران تمام زمينه هاى همکارى را مورد گفتگو و تفاهم قرار دهيم .
بار ديگر ضمن قدردانى مجدد از ميهمان نوازى گرم و صميمانه برادرم شيخ حمد بن خليفه آل ثانى امير دولت قطر از خداوند متعال توفيق خدمت به ملتها و سلامتى همگان را مسئلت مى کنم .

نظر شما :