افشاگری‌ها و ضعف‌های کشور

۱۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۱۲۹۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین عادلی
بررسی بازتاب‌ مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران را در خارج کشور توسط دکتر حسین عادلی، معاون اقتصادی وزارت خارجه دولت اصلاحات
افشاگری‌ها و ضعف‌های کشور

با توجه به برگزاری چهار دور مناظره میان کاندیداهای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، توجه به بازتاب‌های این مناظرات و دیگر برنامه‌های تبلیغاتی – تلویزیونی کاندیداها می‌تواند موثر و قابل توجه باشد.

دکتر حسین عادلی، کارشناس اقتصادی، معاون اقتصادی وزارت خارجه دولت هشتم و سفیر سابق ایران در لندن این بازتاب‌های را چنین بررسی می‌کند:

مناظرات تلویزیونی کاندیداها در خارج از مرزها با چندین تحلیل و بازتاب مواجه شد؛ بیشترین نتیجه‌ای که در خارج از ایران از این برنامه‌های تلویزیونی گرفته شد این بود که مقامات جمهوری اسلامی ایران دست به افشاگری نسبت به یکدیگر زده‌اند به این ترتیب چنین به نظر می‌رسد که مملکت ایران از ضعف‌های زیادی رنج می‌برد.

نکته دیگری که در نظرات مردم خارج از ایران نسبت به این مناظرات خودنمایی می‌کند این است که آنها عبور یکی از کاندیداها از خطوط قرمز نظام ایران را بسیار مورد دقت قرار داده‌اند و بر این نکته متمرکز شده‌اند که در ایران به اندازه‌ای بی قانونی است که یک فرد به راحتی می‌تواند به افراد تهمت زده و آنها را متهم کند. این مسئله از این بابت در خارج ایران مورد توجه قرار گرفته که در کشورهای مختلف تهمت زدن به افراد جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

در همه جای دنیا آبروی مردم بالاتر از دارایی مردم است و این جمله معروفی است که "بزرگ ترین دارایی مردم آبروی آنهاست".

نکته سوم در بازتاب مناظرات کاندیداها در خارج از مرزهای ایران این است که به نوعی از آزادی بیانی که در این مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها فراهم شده تمجید کرده اند، در نگاه آنها وجود آزادی برای برگزاری چنین گفت و گوها و مناظراتی نشانه‌ای از تمایز ایران با کشورهای منطقه و امری مثبت است اما  در عین حال این نکته با احتیاط مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی کشورهای دیگر قرار گرفته است.

نکته چهارم در بررسی بازتاب این مناظرات این است که رسانه‌ها و افکار عمومی کشورهای مختلف جهان معتقدند اکثریت مردم در داخل ایران خواستار تغییر در شرایط موجود هستند اما احتمال اندکی برای تحقق این تغییر می رود، در واقع نگاه رایج در خارج از ایران این است که مردم ایران ممکن است نتوانند تغییر مورد نظر خود را در کشورشان عملی سازند و قدرت لازم را برای تحقق این تغییر در اختیار ندارند.

البته باید گفت که نکته فوق از مواردی است که همواره از سوی رسانه‌های خارجی پیرامون وضعیت داخلی ایران تکرار می‌شد. پیش از این نیز بسیاری، خارج از ایران معتقد بودند که مردم قادر به تغییر اوضاع و تحقق آرمان‌های خود نیستند اما ما شاهد بودیم که بارها افرادی که مردم حدس می‌زدند به دلیل در اختیار داشتن امکانات و قدرت دولتی پیروز انتخابات خواهند بود، رای نیاروده‌اند.

اکنون نیز در ارتباط با انتخابات دهم ریاست جمهوری قاطعانه نمی‌توان چنین قضاوتی را داشت. باید صبر کرد تا روز بیست و سوم خرداد نتایج مشخص شود.

حسین عادلی

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :