استفاده از ابزارهایی دور ازعدالت و آبرو

۱۶ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۱۲۹۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سیدحسین مرعشى
گفتارى از سیدحسين مرعشى از اعضاى حزب کارگزاران در نقد و بررسى مناظره ميان ميرحسين موسوى و محمود احمدى نژاد...
استفاده از ابزارهایی دور ازعدالت و آبرو
موج بحث‌های انتخاباتی پس از انجام دومین دور از مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها میان آقایان موسوی و احمدی نژاد تشدید شده و آثار تب تند انتخاباتی را در دیگر مناظره‌ها، گفت وگوهای ویژه خبری و سخنرانی های انتخاباتی کاندیداها شاهدیم.
 
گفتاری از حسین مرعشی، یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی:
پیش از مناظره آقایان میر حسین موسوی و محمود احمدی نژاد متوجه بودم اما بعد از آن بیشتر متوجه پیچیدگی کار ملت ایران در برخورد با یک عنصر تبلیغات چی و بی‌مسئولیت شدم. آقای احمدی نژاد به عنودان کسی که چهار سال تصدی مسئولیت ریاست جمهوری ایران را در اختیار داشته است، باید به سوالات بی شماری در ارتباط با کارکرد دولت خود طی چهار سال گذشته پاسخ می‌دادند؛ سوالاتی کاملا واقعی مانند این که چرا علی رغم افزایش درآمدهای کشور، در ایران شاهد افزایش تورم از 10 درصد تا 27 درصد بودیم؟ چرا در مسکن هم شاهد رکود و هم تورم هستیم؟ چرا کارخانجات کشور اکنون با مشکل جدی ادامه فعالیت مواجه هستند؟ چرا بازارهای ایران سرشار از کالاهای ساخته شده خارجی است؟ چرا تولید چغندر قند از شش میلیون و پانصد هزار تن به یک میلیون و هفتصد هزار تن تقلیل یافته و ده ها سوال دیگر پیرامون اشتغال، سیاست خارجی، سیاست داخلی، بسته شدن روزنامه‌ها توسط دولت، محدود کردن فضای دانشگاه‌ها و ...
آقای احمدی نژاد باید به این سوالات پاسخ می‌داد که هیچ یک از پاسخ‌ها را نیز نداشت. ایشان به عنوان یک چهره کاملا غیر متعهد و غیر مسئول و با کنار گذاشتن کلیه اصول و مبانی اخلاقی و دینی در این مناظره حاضر شد.
 
از چهار روز قبل مناظره مقدمه کار توسط ستادهای ایشان در سراسر کشور این گونه آماده شده بود که با تبلیغاتی وسیعی گفته شد آقای موسوی خواهان فرار از مناظره است. پس از آن گفتند که همه را به دیدن این مناظره دعوت می‌کنیم چراکه این مناظره تکلیف انتخابات را روشن می‌کند. دو روز پیش از مناظره نیز شایعه کردند که آقای احمدی نژاد می‌خواهد اسامی مفسدان اقتصادی را در این مناظره بیان کند.
این اقدامات با شگرد تبلیغاتی خاصی که هیچ تناسبی با آموزه‌های دینی ما ندارد برای آماده سازی زمینه‌های ذهنی جامعه انجام گرفت و بعد آقای احمدی نژاد بی آن که هیچ فردی را حتی متهم به فساد کند، از افرادی نام برد که بیننده ها با آن سابقه ذهنی ایجاد شده این افراد را به عنوان فاسد شناختند.
 
در حالی که آقای احمدی نژاد اصلا نگفتند که این افراد فاسد یا متهم به فساد هستند، به این ترتیب اگر بررسی این گفته‌ها به دادگاه کشیده شود ایشان می‌گوید که اتهامی به این افراد وارد نکرده است، تنها گفته آقای هاشمی کارگردان صحنه سیاسی است، مگر این بد است؟ یا این که در مورد آقای ناطق نوری صرفا پرسیده که ایشان چگونه زندگی می‌کند، نگفته که بد زندگی کرده یا فساد کرده، تنها پرسیده چگونه زندگی می‌کند؟ یا پرسیده است که پسر آقای ناطق نوری چگونه میلیاردر شده است، نگفته که او از راه نامشروع به این ثروت رسیده است. او گفته که آقای صفائی فراهانی میلیارد شده است، مگر میلیاردر شدن بد است؟
 
این مناظره نشان داد که ملت ایران با فردی متعهد به دین و عادل و طرفدار ارزش ها مواجه نیستند بلکه با فردی مواجه هستند که برای رسیدن به قدرت و ماندن در آن از کلیه ابزارهای ممکن فارغ از رعایت حقوق و آبروی مردم و عدالت استفاده می‌کند.
 
مردم ایران کار بزرگی باید انجام دهند؛ اگر مردم ایران متوجه نباشند که با عنصری تبلیغات چی و بسیار حرفه‌ای و در عین حال بی تعهد به ارزش های اخلاقی و دینی مواجه هستند، ممکن است خطایی که اکنون در بخشی از جامعه مذهبی ایران رخ داده، دوباره تکرار شود؛ خطایی که در آن چنین عنصری مدعی اصول گرایی، ارزش، اخلاق، عدالت و منادی مبارزه با فساد است.
این روش ارائه مطلب، تبلیغات و این نوع سیستم فکری فساد ایجاد می کند و نمی توان با این فساد به سوی مبارزه با فساد گام برداشت.
 
همه کسانی که آگاهی دارند و خطر را می‌شناسند باید با مردم سخن گفته و آنها را آگاه کنند. آقای احمدی نژاد علی رغم همه تبلیغاتی که کرد هیچ مفسدی را معرفی نکرد هر چند که وظیفه او نیز معرفی مفسدان نیست. ایشان اگر مدعی است که افرادی که نام برده فاسد بوده‌اند چرا برایشان پرونده تشکیل نداده است؟! باز هم باید به این سوالات پاسخ گو باشد نه این که سوال طرح کند.
 
فردی که به جای پاسخ دادن به طرح سوال می‌پردازد درواقع از مسئولیت فرار می کند. ممکن است که با این روش مدتی صحنه را اداره کند اما در تاریخ نزد افکار عمومی و افراد آگاه و با شعور پنهان نخواهد ماند. آقای احمدی نژاد به شعور شنونده و بیینده- مردم- بسیار توهین می‌کند.
سیدحسین مرعشى

نویسنده خبر


نظر شما :