انتخابات دهم؛ درسی برای دولت‌های قانون گریز

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۱۲۹۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: عبدالله رمضان زاده
گفتاری از دکتر عبدالله رمضان زاده براى ديپلماسى ايرانى
انتخابات دهم؛ درسی برای دولت‌های قانون گریز

تخریب های دولت نهم نسبت به عملکرد هسته‌ای و خارجی دولت‌های قبل

دولت نهم بی عمل ترین دولت ایرانی در عرصه سیاست خارجی بود و به این دلیل که سیاست خارجی این دولت دستاوردی نداشت، شروع به تخریب دست آوردهای دولت‌های پیشین کرده است و متاسفانه در این مسیر هیچ حد و مرزی را نیز رعایت نمی‌کند و باز هم متاسفانه شخص آقای رئیس جمهور نیز به این موضوع وارد شده است.

این جمله آقای رئیس جمهور که بیانیه سعد آباد را که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده بود، سندی ننگین خوانده اند، نشان می‌دهد که ایشان هیچ پایبندی به نظرات رهبری ندارند. بیانیه سعد آباد با تایید رهبری و با جملات تایید آمیز و موکد ایشان مواجه بود، مقام معظم رهبری مشخصا این بیانیه را تدبیر نظام و اقدامی درست خواندند که برای مقابله با تلاش امریکا برای منزوی کردن ایران اتفاق افتاد.

محمود احمدی‌نژاد در اظهار نظرى تکراری سفر سید محمد خاتمی به فرانسه را یکی از غم‌انگیز‌ترین روزهای زندگی‌اش خواند و مدعی شد شیراک در زمان سفر خاتمی به فرانسه برای استقبال از وی از پله‌های محل استقرار خود پائین نیامده بود.

آنچه که در ارتباط با سفر آقای خاتمی به فرانسه بیان شد، دروغ بود و عکس‌های این سفر نیز منتشر شده است. ( دیپلماسی ایرانی به زودی فیلم این دیدار را منتشر خواهد کرد.) آقای شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه برای استقبال از آقای خاتمی از پله های کاخ پایین می آید و در حد غیر عرف دیپلماتیک تا کنار ماشین رئیس جمهور ایران می آید، این نشان می‌دهد که آنچه در ارتباط با این سفر گفته شد واقعیت نداشته است.

ضمن آن که رئیس جمهور اگر قبل از ریاست جمهوری شان چنین سخنانی را در ارتباط با سفر آقای خاتمی به فرانسه بیان می کردند قابل قبول بود. ایشان می دانند که حتی در جمهوری اسلامی ایران نیز رسم نیست که در پای هواپیما به استقبال رئیس جمهور میهمان نمی روند. استقبال رسمی با تشریفات در کاخ سعدآباد- تا پیش از دولت نهم- و اخیرا در کاخ پاستور انجام می شود. آقای رئیس جمهور با این ادبیات آشنا هستند و من تعجب می‌کنم که چرا ایشان چنین سخنانی را بیان می کنند.

دستاورد سیاست خارجی دولت نهم

دستاورد دولت آقای احمدی نژاد در سیاست خارجی این بود که زمانی که پیشنهاد عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را داشتند تنها 35 کشور به این عضویت رای موافق دادند، آن هم کشورهایی که رای هیچ کدام آنها کیفی و قابل استناد نیست.

دستور کار و اهداف میر حسین موسوی

برنامه ای که آقای میر حسین موسوی اعلام کرده و مطالبی که در باب سیاست خارجی بیان داشته اند، خود به خود در صورت انتخاب ایشان فضای اعتمادسازی و تنش زدایی را در سیاست خارجی ایران ایجاد خواهد کرد و این نکته قوت و مهمترین ویژگی ایشان است.

علاوه بر این تیم کارشناسی که در مورد سیاست خارجی آقای موسوی در حال فعالیت هستند، تیم قابل قبولی از نظر دنیا و صاحب نظر و برنامه ریز است. دیگر کاندیداها از وجود چنین نیروهای کارشناسی در حوزه سیاست خارجی برخوردار نیستند و این نکته در دنیا انعکاس خود را خواهد داشت.

پیروزی صداقت در فضایی مبهم و سرشار از کذب و اتهام

معتقدم که مردم ایران تصمیم نهایی خود را گرفته اند. من فضای مناطق مختلف ایران را از نزدیک شاهد بودم و قول می‌دهم که مردم ایران به شرافت، صداقت و توانایی رای می‌دهند و تصمیم گرفته‌اند کاری کنند که هیچ دولت قانون گریزی در ایران بر سر کار نیاید.

مردم ایران اعتماد خود را به فردی می‌دهند که در گذشته نشان داده به آنچه می‌گوید عمل می‌کند. آنها دیگر به کسی که وعده‌ای داده و بعد از عملی ساختن آن وعده پشیمان شده و گفته که من چنین حرفی نزده‌ام ( به سفره آوردن شش ماهه پول نفت) دیگر رای نمی‌دهند.

تصمیم مردم مشخص است. مردم ایران با کسی شوخی ندارند، زمانی که به فردی اعتماد کنند و آن فرد به اعتماد آنها توجه نکند، دیگر اعتماد مجدد نخواهند کرد. اطمینان دارم که انتخابات دور دهم ریاست جمهوری درسی آموزنده را نشان خواهد داد که طی سال های دراز هیچ کس در ایران جرات نکند به سادگی از قانون تخلف کند.

عبدالله رمضان زاده

نویسنده خبر


نظر شما :