تخریب، سر پوشی بر ناکامی‌ها

۰۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۵ کد : ۱۱۲۸۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: دکتر محمود واعظى
گفتاری از دکتر محمود واعظى، معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استرتژیک براى ديپلماسى ايرانى
تخریب، سر پوشی بر ناکامی‌ها

مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که زير نظر حسن روحانى، مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌اى ایران اداره مى شود، در پاسخ به انتقاداتی که برخی دست اندرکاران و حامیان دولت نهم به عملکرد هسته ای دولت‌های قبل وارد می کنند بیانیه‌ای را صادر کرده که در آن چنین آمده است: " در مذاکرات سعد آباد زمانى که سه کشور اروپايى قصد داشتند تعليق بلند مدت و الزامى را طبق قطعنامه آژانس مطرح کنند، آقاى دکتر روحانى به هيچ عنوان زير بار آن نرفت و در بيانيه به صراحت تعليق محدود و داوطلبانه ذکر شد."

گفتاری از دکتر محمود واعظی، معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استرتژیک:
به طور معمول هر دولتی که در طول چهارسال به مردم قول هایی داده باشد و عملا در تحقق اهداف و برنامه های ارائه شده خود ناکام باشد درصدد فرافکنی برمی آید و تلاش می کند موضوعات مختلفی را عمده ساخته و نظرات افکار عمومی را به این مسائل جلب کند.

لذا اکنون دولت نهم با توجه به مشکلاتی که در زمینه‌های مختلفی از جمله اقتصاد دارد و اکثر برنامه های اساسی کشور بعد از چهارسال محقق نشده، دنبال آن است که با برخی از موضوعات خارجی کاستی های خود را پوشش داده و ناکارآمدی‌های خود را به این مسائل ارتباط دهد.

یکی از موضوعاتی که دولت در این راستا به آن می پردازد تخریب دیگران است؛ معمولا در دنیا این گونه است که دولت ها طی دو یا سه ماه اول کار خود اشاره ای به عملکرد پیشینیان یا دیگران دارند اما این که پس از چهارسال فرد یا افرادی بخواهند عملکرد دیگران را مورد اشاره و تخریب قرار دهند خیلی رایج و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مقایسه میان تدبیر و ناپختگی
مهمترین مسئله‌ای که در عملکرد دولت هفتم و هشتم در موضوع هسته‌ای کشور قابل استناد و دفاع بود، پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور بر اساس تدبیری بود که هزینه های بسیار بالایی چون قطع نامه های تحریم برای ایران نداشت. اما سیاست‌هایی که پس از آن به صورت ناپخته انجام شد این نتیجه را داشت که شاهد صدور چندین قطع نامه تحریم علیه کشور بودیم که در سالیان گذشته سابقه نداشت.

دولت دهم و برنامه هسته‌ای ایران
هر فردی که در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران پیروز باشد باید بداند که موضوع هسته‌ای کشور موضوعی است که باید با جدیت پیگیری شود، ضمن آن که به هیچ ترتیب بر سر حقوق ملت ایران انعطاف نشان داده نخواهد شد.

 در عین حال باید از کلیه ابزارهای معقول برای کاهش هزینه‌ها و پرهیز از تقابل و درگیری در ادامه مسیر هسته‌ای کشور بهره گرفته شود.

دکتر محمود واعظى

نویسنده خبر


نظر شما :