چرا فراتينى به تهران نيامد

۰۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۱۲۸۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: ماکان عیدى پور
مقاله‌اى از دکتر ماکان عيدى‌پور کارشناس مطالعات جنگ
چرا فراتينى به تهران نيامد

 لغو سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران چند دليل دارد، مهمترین دلیل لغو اين سفر اين است که که ایران تمایل زیادی برای سفر مقامات اروپایی به ایران یا مذاکره با این مقامات در برهه کنونی نشان نمی‌دهند. تهران فکر می‌کند ممکن به زودی باب مذاکره با امریکا باز شود و با تجربه های ایران به خصوص در مورد مسئله هسته ای نشان داده است که اروپا اساسا وزن دیپلملاتیک لازم برای میانجی ‌گری ندارد و بهتر است مستقیم مذاکره شود.  مذاکرات با واسطه نتیجه نخواهد داشت.

این دیدگاهی است که دولت فعلی و دستگاه سیاست خارجی به رابطه با اروپا دارد و البته در بعد وسیع‌تر، نظام نیز به نوعی موافق چنین دیدگاهی است.

دلیل دیگر این است که در حال حاضر اختلافى ميان دولت ایتالیا و اسرائيل وجود دارد. منشا اين اختلاف به بحران غزه باز مى‌گردد. معاون نخست وزير ايتاليا و وزير امور خارجه این کشور درباره کشتار فلسطينى‌ها صحبت کردند و به نوعى از اين مسئله انتقاد کردند.  

اين انتقادها با واکنش شديد اسرائيل و رسانه‌هاى آنها روبه‌رو شد. در حال حاضر مى‌توان مسئله لغو سفر وزير امور خارجه را به دليل فشارهاى لابى اسرائيلى‌ها دانست.

مسئله ديگرى نيز وجود دارد و آن اين است که مشاوران دولت ايتاليا، ‌قطعا اين برداشت را دارند که در آستانه انتخابات رياست جمهورى ايران، ‌آقاى احمدى‌ن‍ژاد به دليل رويکردهايى که دارد بى‌پرواتر از گذشته خواهد بود و از اين سفر به نفع خودش در مبارزات انتخاباتى استفاده خواهد کرد.

 بنابراين اين ترس در ميان مقامات اروپايى وجود دارد که اين سفر مى‌توانست به يکى از تريبون‌هاى آتشين آقاى احمدى‌نژاد تبديل شود. اين احتمال نيز وجود داشت که در راستاى اين سفر رئيس‌جمهور ايران عليه اسرائيل سخنانى بگوید و اينکه وزير امور خارجه ايتاليا هم در يک چنين جلسه‌اى حضور داشته باشد،‌ براى ايتاليايى‌ها هزينه زيادى دارد. بنابراين ايتاليايى‌ها مى‌خواستند اين تله را رد کنند و در دام چنين مسئله‌اى نيفتند.

در خاتمه بايد اشاره کنيم که همه اينها بخشى از بازى بزرگ‌تر دولت اسرائيل و دولت اوباما است. اين همان نزاعى است که دولت اوباما براى رسيدن به يک واقع‌گرايى در منطقه خاورميانه دنبال مى‌کند و به دنبال اين است که مسائل اصلى امنيتى خاورميانه را که مستقيما منافع امريکا را تحت تاثير قرار مى‌دهد با حضور ايران و با درنظرگرفتن متغيرى به نام ايران حل کند، اما اسرائيلى‌ها به دليل منافع خاص خودشان از نزديکى امريکا و ايران و از اين رويکرد امريکا دل خوشى ندارند و موافق آن نيستند. بنابراين اسرائيلى‌ها از لابی هاى خاص خودشان که بسيار هم قوى است استفاده مى‌کنند.

در مجلس ايتاليا نمايندگانى يهودى حضور دارند که بسيار بانفوذند و فشارهاى خود را اعمال مى‌کنند. اساسا اسرائيل براى خود يک خط قرمز ديپلماتيک ترسيم کرده است که آن‌هم مذاکره امريکا با ايران است. بنابراين رد پاى اسرائيلى‌ها را مى‌توان در لغو اين سفر مشاهده کرد.
ماکان عیدى پور

نویسنده خبر


نظر شما :