در آناپولیس کوچکترین نتیجه یعنی بزرگترین پیروزی

۰۷ آذر ۱۳۸۶ | ۰۱:۰۷ کد : ۱۱۱۷ آمریکا
کنفرانس صلح پاییزی که از امروز در شهر آناپولیس آمریکا برگزار می شود در واقع آخرین تیر دولت جورج بوش به شمار می رود که می خواهد در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود صلحی دست نیافتنی را به اسم خود ثبت کند.

کنفرانس صلح پاییزی که از امروز در شهر آناپولیس ایالت مریلند آمریکا برگزار می شود در واقع آخرین تیر دولت جورج بوش به شمار می رود که می خواهد در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود صلحی دست نیافتنی را به اسم خود ثبت کند.

 

بدون شک نه تنها کسانی که امروز در این کنفرانس شرکت نکرده اند بلکه تمامی مقامات 49 کشور شرکت کننده در این کنفرانس می دانند که صلح در خاورمیانه با برگزاری کنفرانس هایی مانند کنفرانس صلح آناپولیس و یک شبه برقرار نخواهد شد و شاید این تنها وجه مشترک تمام کسانی است که اخبار این کنفرانس را دنبال می کنند.

 

با این وجود در خصوص نتایج این کنفرانس دیدگاه های مختلفی وجود دارد و رسانه های مختلف کشورهای جهان هر کدام از دیدگاه خود به بررسی این کنفرانس صلح پرداخته اند.

 

روزنامه شیکاگو تریبون می نویسد که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا پس از سالها تنبلی نسبی در خصوص صلح خاورمیانه ناگهان کشورهای منطقه را برای شرکت در کنفرانسی دعوت می کند تا در خصوص مسئله صلح با یکدیگر گفت و گو کنند و پیش از آنکه وی از مقام ریاست جمهور کنار رود رسیدن به یک توافق بین طرفین امکان پذیر باشد.

 

این روزنامه همچنین می نویسد که برای دولت بوش که به برنامه سراسیمه صلح در اواخر دولت بیل کلینتون نیشخند زده بود، چنین اقدامی درواقع میراثی است برای حوادث جهان در شرایطی که سیاست های داخلی جورج بوش در وضعیت خوبی قرار ندارد.

 

از طرفی دیگر این اقدام دولت بوش در واقع تلاشی است برای تغییر شکل خاورمیانه در زمانی که نتیجه جنگ طولانی عراق همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

جورج بوش روز دوشنبه در دیدار با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ سفید اعلام کرد که ما خواهان صلح در آن منطقه هستیم. وی در دیداری جداگانه با ایهود اولمرت رئیس جمهور اسرائیل گفت که من نسبت به برنامه صلح در خاورمیانه خوش بین هستم و می دانم که شما هم خوش بین هستید!

 

برای بسیاری از تحلیلگران مسائل خاورمیانه رسیدن صلح بین اسرائیل و فلسطین مسئله ای غیر واقعی است و برنامه صلحی که جورج بوش برای این منطقه کشیده است در کنار جنگ های افغانستان و عراق بیشتر شبه به یک بازی است.

 

جورج بوش اولین رئیس جمهور آمریکا است که در سال 2002 اعلام کرد که فلسطین باید استقلال پیدا کند. وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل و فلسطین باید در کنار هم و در صلح به حیات خود ادامه دهند. اما وی تنها به اعلام این گفته ها بسنده کرده بود و برای برقراری صلح در این منطقه از جهان کمی دیر وارد عمل شد.

 

روزنامه نیویورک تایمز در مورد برنامه های دولت بوش در خصوص کنفرانس صلح آناپولیس می نویسد: در حقیقت آقای بوش و همپیمانان وی هنوز برنامه های ناکارآمد بیل کلینتون در سال 2000 را محکوم می کنند. این درحالی است که دولت بوش اصرار دارد که در دقیقه نود بتواند برای این مسئله راه حلی نهایی صادر کند.

 

این روزنامه همچنین می نویسد: دیدگاه جورج بوش دیگاهی بلند پروازانه است و این درحالی است که وی از یک استراتژی محتاطانه استفاده می کند. در واقع وی همان نقش بیل کلینتون را دوباره بازی می کند.

 

دیدگاه جورج بوش بازتاب شخصیت وی است. این دیدگاه بازتاب عقاید محافظه کاران درون دولت است که معتقدند که نباید به بهترین همپیمان خود در منطقه شرایط را دیکته کنند.

 

حتی پیش از آغاز کنفرانس دوجانبه یا سه جانبه و یا حتی 49 جانبه روز سه شنبه، تحلیلگران به آقای بوش اعلام کرده بودند که احتمال اینکه این کنفرانس به فرصتی برای یک عکس یادگاری تبدیل شود وجود دارد، اما کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا ماه پیش در کنفرانس کشورهای همسایه عراق اعلام کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اما حتی اسرائیل که یکی از طرفهای اصلی این درگیری است اعلام کرد که مسئله صلح در خاورمیانه موضوعی است که همواره با شک و تردید از آن صحبت می شود.

 

تمامی مقامات شرکت کننده در این کنفرانس معتقدند که هدف اصلی از کنفرانس آناپولیس رسیدن به نتایج نهایی در آینده خواهد بود و نتایج این کنفرانس به توان سیاسی بستگی دارد که آمریکا هزینه کند.

 

تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا یکی از شرکت کنندگان کنفرانس صلح پاییزی است. این کنفرانس که با ضیافت شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا  کار خود را آغاز کرده است اولین کنفرانسی است که مقامات فلسطینی و اسرائیلی به همراه گروه بزرگی از مقامات کشورهای عربی و ناظران بین المللی برای برقراری صلح در خاورمیانه برگزار می شود.

 

سوریه و عربستان سعودی نیز از کشورهایی هستند که در این کنفرانس شرکت کرده اند. تایمز در مقاله ای در خصوص حضور این دو کشور نوشت:حضور سوریه و عربستان در کنفرانس صلح آناپولیس در واقع برگ برنده ای برای آمریکا به حساب می آید. این اولین باری است که مقامات عربستان سعودی در کنار اسرائیلی ها خواهند نشست و در خصوص صلح در منطقه با یکدیگر گفت و گو خواهند کرد.

 

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه ای با نشریه تایمز اعلام کرد که اکنون نقطه عطفی در روابط دنیای عرب و اسرائیل در پروسه صلح خاورمیانه به وجود آمده است.

 

نشریه تایمز همچنین نوشت که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران حضور عربستان سعودی در این کنفرانس را کاری نادرست دانست و در تماس تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، اعلام کرد که کاش ریاض در این کنفرانس شرکت نمی کرد.

 

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در تماس تلفنی خود با پادشاه عربستان اعلام کرد که من آرزو می کردم که ای کاش نام عربستان در میان شرکت کنندگان کنفرانس آناپولیس نبود.

 

در میان کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس ترکیه یکی از مشتاق ترین کشورهای حاضر در این کنفرانس به شمار می رود.

 

ترکیه با دعوت از مقامات فلسطینی و اسرائیلی در اوایل ماه جاری نشان داد که در میان کشورهای مسلمان هم روابط خود را با دنیای عرب توسعه داده است و همچنان به روابط خود با اسرائیل ادامه می دهد.

 

روزنامه ملیت چاپ ترکیه می نویسد: انتظار شرکت کنندگان در این کنفرانس رسیدن به یک نتیجه فوق العاده بزرگ است. نتیجه فوق العاده بزرگ یعنی رسیدن به کوچکترین نتیجه ممکن.

 

این نتیجه کوچک یعنی اینکه کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس تنها به اشاره ای برای آغاز صلح در خاورمیانه دست پیدا کنند.

 

اگر نتیجه این کنفرانس کوچکترین اشاره ای به ادامه مذاکرات و یا مشخص کردن زمانی برای آغاز مذاکرات بعدی را در خود داشته باشد می توان این کنفرانس را مثبت ارزیابی کرد.

 

اما اگر این کنفرانس نتواند این نتیجه را در بر داشته باشد باید بگوییم که آخرین شانس برای رسیدن به صلح نیز از دست رفته است.

 

این روزنامه همچینین می نویسد که کنفرانس آناپولیس امیدی است که امیدواریم به واقعیت تبدیل شود.

 

ستون نویس این روزنامه در مقاله خود در خصوص کنفرانس آناپولیس نوشت که رهبران اسرائیل و فلسطین، رهبران قدرتمندی نیستند اما می دانند که اگر نتوانند در راه رسیدن به صلح اقدامی انجام دهند وضعیت شان از این هم بدتر خواهد شد.

 

آغاز دوباره مذاکرات در کنفرانس آناپولیس در واقع به معنی پیروزی این کنفرانس است. هرگونه عدم موفقیت در خصوص این موضوع، منطقه را به شدت تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و خاورمیانه را بیش از پیش در میان آشوب ها رها خواهد کرد.

 

عدم موفقیت در این کنفرانس به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی امنبت و اقتصاد ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

روزنامه زمان در خصوص این کنفرانس نوشت: کنفرانس آناپولیس پتانسیل آغاز پروسه صلح را در خود نهان دارد تا بتواند چهره خاورمیانه را تغییر دهد.

 

هر چند شرکت کنندگان در این کنفرانس می دانند که رسیدن به صلح در این منطقه از توان کنفرانس آناپولیس خارج است اما صلح را یگانه راه آرامش در منطقه خاورمیانه می دانند.


نظر شما :