خاتمه حکومت متحد بوش بر استرالیا

۰۴ آذر ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۰۹۷ آسیا و آفریقا
کوین راد، رهبر حزب کارگر، پس از 12 سال جانشین جان هوارد، رهبر محافظه‌کار استرالیا و یکی از نزدیک‌ترین متحدان بوش در صحنه بین‌المللی خواهد شد. کوین راد در جریان سخنرانی پیروزمندانه خود در جمع هوادارانش در شهر بریزبین گفت که نخست‌وزیر تمام مردم استرالیا خواهد بود.
خاتمه حکومت متحد بوش بر استرالیا
پس از تونی بلر، رهبر یک کشور انگلیسی‌زبان دیگر نیز قربانی دنباله‌روی‌اش از جرج بوش و شرکت در جنگ عراق شد. حزب محافظه‌کار جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا، در جریان انتخابات پارلمانی شب گذشته در استرالیا اکثریت پارلمان را به حزب دست چپی کارگر واگذار کرد تا 12 سال حکومت محافظه‌کاران بر استرالیا پایان گیرد.
 
جان هوارد نه تنها نتوانست برای پنجمین دوره متوالی بر صندلی نخست‌وزیری استرالیا تکیه بزند، بلکه از راهیابی به پارلمان به عنوان یکی از نمایندگان شهر سیدنی نیز پس از 33 سال بازماند. به این ترتیب برای نخستین بار طی هشتاد سال اخیر نخست‌وزیر استرالیا از راهیابی به پارلمان بازمی‌ماند.
 
با این پیروزی کارگر استرالیا که از سال 1996 جایی در دولت این کشور نداشته است، دولت آینده استرالیا را تشکیل خواهد داد و کوین راد، رهبر پنجاه ساله این حزب، نخست‌وزیری استرالیا را بر عهده خواهد گرفت.
 
در حالی که تا لحظه تنظیم این گزارش در حدود 70 درصد آرا شمارش شده است، حزب کارگر به 76 کرسی لازم از مجموع 150 کرسی پارلمان استرالیا دست یافته است و به این ترتیب می‌تواند دولت آینده استرالیا را بدون ائتلاف با دیگر احزاب و گروه‌ها، به تنهایی تشکیل دهد. پیش‌بینی می‌شود با شمارش کامل آرا، حزب کارگر لااقل به 81 کرسی از 150 کرسی پارلمان دست پیدا کند.  
 
به اعتقاد ناظران سیاسی، شکست مفتضحانه جان هوارد تا حد زیادی به خاطر دنباله‌روی او از سیاست‌های جرج بوش در دوران پس از یازده سپتامبر بوده است. طی این دوره، استرالیا تحت رهبری هوارد به یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شد و با اعزام سرباز به افغانستان و عراق، در جنگ آمریکا علیه تروریسم نقشی فعال ایفا کرد.
 
جان هوارد طی یک سخنرانی در جمع هوادارنش که در هتلی در شهر سیدنی ایراد شد، ضمن پذیرش شکست، گفت استرالیایی قدرتمندتر و سربلندتر از گذشته را برای جانشین خود بر جای گذاشته است. هوارد گفت: «استرالیا تحت رهبری من به شکوفایی اقتصادی بی‌نظیری دست یافت و از این جهت به مایه رشک جهانیان تبدیل شد.» هوارد همچنین در این سخنرانی با کناره‌گیری از رهبری حزب لیبرال، از وزیر خزانه‌داری خود، پیتر کاستلو، به عنوان رهبر آینده حزب لیبرال پشتیبانی کرد و در عین حال برای کوین راد به عنوان رهبر آینده استرالیا آرزوی موفقیت کرد.
 
کوین راد نیز در جریان سخنرانی پیروزمندانه خود که در جمع هوادارانش در شهر بریزبین ایراد شد، گفت که نخست‌وزیر «تمام مردم استرالیا» خواهد بود و به تشریح شماری از اولویت‌های کاری خود، از جمله مباحث اقتصادی و زیست‌محیطی، پرداخت.
 
کوین راد ر جریان مبارزات تبلیغاتی خود، به لحاظ اقتصادی از خود چهره‌ای نزدیک به هوارد ترسیم کرد و به مردم و سرمایه‌داران استرالیایی اطمینان داد که به سیاست‌های بازار آزاد دولت هوارد پایبند باقی خواهد ماند و استرالیا را از مسیر شکوفایی اقتصادی خود منحرف نخواهد ساخت.
 
با این وجود به قدرت رسیدن کوین راد و حزب کارگر، تحولات مهمی را نیز در صحنه داخلی و خارجی برای کشور بیست میلیون نفری استرالیا به همراه خواهد داشت. راد بر خلاف هوارد وعده داده بود که در صورت پیروزی، با امضای پیمان کیتو صنایع استرالیا را به کنترل گازهای گلخانه‌های و دیگر عناصر آلوده‌کننده محیط‌زیست متعهد کند. به این ترتیب آمریکا از یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود در مورد سیاست‌های زیست‌محیطی محروم خواهد شد و فشار بر دولت بوش در آستانه اجلاس ماه آینده که در بالی برگزار خواهد شد، افزایش خواهد یافت. در جریان اجلاس بالی، رهبران جهان برای تصویب پیمان جدیدی که جایگزین پیمان کیوتو خواهد شد، به مذاکره خواهند پرداخت. پیمان کیوتو در سال 2012 منقضی خواهد شد و دولت بوش که تاکنون از تصویب این پیمان خودداری کرده است، تحت فشار شدیدی قرار دارد که پیمان جایگزین آن را امضا کند.
 
حزب کارگر همچنین وعده داده است که در مورد آلاینده‌های کربنی و انرژی‌های تجدیدپذیر سیاست جدیدی را در پیش گیرد و شماری از قوانین دولت هوارد را که دست کارفرمایان را برای تعیین حقوق و مزایای کارگران باز می‌گذارد، لغو کند.
 
با این حال کوین راد، دیپلمات سابق و متخصص مسائل چین، به عنوان رهبر جدید استرالیا چالش‌های دشواری را نیز در پیش خواهد داشت. چگونگی حفظ روند اقتصادی رو به رشد استرالیا که فشار زیادی را بر منابع طبیعی این کشور وارد کرده است در عین کنترل تورم و نرخ بیکاری، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت کوین راد محسوب می‌شود.
 
در حال حاضر نرخ بیکاری در استرالیا در پایین‌ترین حد خود طی سه دهه اخیر قرار دارد، اما نرخ تورم از 3 درصد تعیین شده توسط بانک مرکزی این کشور فراتر رفته است و کارشناسان اقتصادی استرالیا از این نگرانند که آهنگ رشد شتابان این کشور باعث افزایش تورم ناشی از افزایش دستمزدها طی سال آینده شود.
 
در همین حال بنادر، خطوط راه‌آهن و دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل و منابع طبیعی استرالیا به خاطر فشار تقاضا که به ویژه از سوی چین وجود دارد، تحت فشار شدیدی قرار دارند. کارشناسان اقتصادی همچنین از این نگرانند که وعده‌های اقتصادی حزب کارگر، شامل 31 میلیارد دلار استرالیا (27 میلیارد دلار آمریکا) کاهش مالیات‌ها و هزینه‌های گزاف ایجاد شبکه پرسرعت ملی، موجب افزایش تورم شود.
 
دیگر چالش پیش روی کوین راد، ایجاد تعادل میان روابط به لحاظ تاریخی مستحکم استرالیا با آمریکا و همکاری اقتصادی روزافزون این کشور با چین است. با وجود امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان استرالیا و آمریکا در سال 2004، میزان صادرات استرالیا به آمریکا طی دهه‌های اخیر کاهش یافته است و چین به سرعت به مهم‌ترین شریک اقتصادی استرالیا تبدیل می‌شود.
 
کوین راد وعده داده است که 550 سرباز استرالیایی حاضر در عراق را از این کشور خارج خواهد کرد، اما پرسنل امنیتی شرکت‌های خصوصی استرالیایی همچنان در عراق باقی خواهند ماند. راد که زمانی در سفارت استرالیا در پکن کار می‌کرده است و به زبان چینی کاملاً مسلط است، همچنین اظهار امیدواری کرده است که بر رونق روابط اقتصادی میان چین و استرالیا طی سال آتی میلادی بیفزاید.

نظر شما :