البرادعی: سقوط مبارک یک رخداد الهی بود

۱۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۰۸۵۹ سرخط اخبار
البرادعی: سقوط مبارک یک رخداد الهی بود

یکی از سیاستمداران مطرح مصر با تاکید بر اینکه سقوط مبارک یک رخداد الهی بود گفت: انقلاب مصر هنوز کامل نشده و کشور دوره حساس و پیچیده ای را می گذراند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "محمد البرادعی" در گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه" در پاسخ به این پرسش که شما تا چه حد از پیشرفتهای رخ داده بعد از سقوط مبارک در مصر راضی هستید، اظهار داشت: من طبیعتا بیشتر از این راضی هستم که مبارک دیگر در راس حکومت ما نیست، این یک رخداد الهی بود. در فرهنگ ترس و اختناقی که مدت سی سال استبداد در کشور ما جا افتاده بود هیچ کس انتظار سقوط با این سرعت بالای حکومت دیکتاتوری را نداشت. بعد از سقوط مبارک مردم ما امیدها و انتظارات بالایی را دنبال می کنند. من یک چهارچوب شفاف برای پیشرفتهای سیاسی در کشورم را آرزو می کنم.

البرادعی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه اولین قدم منطقی در کشور ما این است که یک قانون اساسی جدید نوشته شود و بعد انتخابات برگزار شود همچنین تاکید کرد: مردم ما دیگر نمی خواهند ارتش بر آنها حکومت کند. ارتش هم خود می فهمد که دیگر مردم حاکمیت آنها را نمی خواهند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: ما زمانی می توانیم به اهدافمان دست یابیم که رژیم سابق را که هنوز در صحنه است مغلوب خود کنیم. انقلاب ما هنوز کامل نشده، البته برخی از رده های درجه دوی رژیم مبارک به دلیل فساد دستگیر شده اند اما وابستگان درجه اول دیکتاتور فرار کرده اند.

البرادعی در پاسخ به این پرسش که خطر به پا خواستن گروههای ضد انقلاب در مصر تا چه حد است اظهار داشت: عموما یک گروه سازماندهی شده وجود دارند که می خواهند انقلاب را متزلزل کرده و نشان دهند دموکراسی هرج و مرجی بیش نیست.
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت : ما یک دوره حساس و پیچیده را می گذرانیم. شرایط می تواند خیلی بدتر پیش رود و یا در مسیر درست قرار گیرد. برقراری دموکراسی در یک کشور نیاز به زمان دارد و شما نباید انتظار داشته باشید که مصر یک شبه به نروژ تبدیل شود.

البرادعی در بخش دیگری از این گفتگو درباره نامزد شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری مصر خاطر نشان کرد: مردم مصر می توانند من و یا عمرو موسی را انتخاب کنند. من تکلیف خود می دانم که مفهوم دموکراسی را به انسانها اعلام کنم. اینکه من در این انتخابات برنده شوم یا نه اصلا مهم نیست.

آخرين تحولات ۲۴ ساعت گذشته ليبى

سرتيپ "عبد الفتاح يونس " روز گذشته با حضور در کنفرانس مطبوعاتى در بنغازى به شدت عملکرد نيروهاى ناتو در ليبى را زير سوال برد و از کندى عمليات در کشور به شدت انتقاد کرد، اين درحالى است که يکى از فرمانده‌هان بلندپايه ناتو ادعا کرد، حملات نيروهاى غربى در ليبى تاکنون موجب منهدم شدن 30 درصد از توان و قدرت نظامى قذافى شده است.

*بى‌تفاوتى ناتو در برابر کشتار در مصراته
عبد الفتاح يونس در اين کنفرانس مطبوعاتى با اشاره به اين که شهر مصراته در معرض يک جنگ و کشتار واقعى قرار دارد، گفت: پس چه وقت نيروهاى ناتو مى‌خواهند وارد عمل شوند، مانع کشتار مردم گردند.
وى تاکيد کرد: مردم ليبى از نيروهاى ناتو مايوس شده‌اند، چون ملاحظه مى‌کنند، درحالى که هر روز از جانب نيروهاى قذافى مورد حمله و کشتار قرار مى‌گيرند، غربى‌ها هيچ اقدامى براى نجات آنها انجام نمى‌دهند.

*عدم توجيه تعلل ناتو در برابر کشتار مصراته
وى افزود: اگر ناتو مى‌خواست مصراته را آزاد کند، اين کار را مى‌کرد، اما با تعلل در جلوگيرى از قتل و کشتار غيرنظاميان ثابت کرد، خواستار چنين چيزى نيست.

*تاکيد بر عمل به وظايف محوله به ناتو
يونس از ناتو خواست به وظايف خود به شکل درست عمل کند، چه در غير اين صورت شوراى ملى انتقالى ليبى به شوراى امنيت سازمان ملل متحد روى خواهد کرد.

*رد وجود هرگونه اختلاف ميان انقلابيون
يونس در پاسخ به اين سوال که گفته مى‌شود، اختلافاتى ميان انقلابيون بروز کرده و درحال حاضر يونس با سرتيپ "خليفه حفتر " اختلاف نظر دارد، گفت: من اين ادعاها را رد و تاکيد مى‌کنم، ميان من و حفتر و همچنين انقلابيون ليبى هيچ اختلاف نظر يا شکافى وجود ندارد.

*ادعاى ناتو مبنى بر انهدام 30 درصد قدرت نظامى قذافى
در واکنش به سخنان يونس و انتقاد وى از عملکرد نيروهاى غربى در ليبى يکى از فرمانده‌هان بلندپايه ناتو گفت که از زمان آغاز عمليات ناتو در ليبى تاکنون آنها موفق شده‌اند، 30 درصد از توان و قدرت نظامى قذافى را منهدم نمايند و از بين ببرند.

*ادعاى حضور ناتو در مصراته و البريقه
"مارک وان " افسر بلندپايه ناتو با حضور در يک کنفرانس مطبوعاتى در بروکسل گفت که حملات ناتو طى دو روز گذشته تانک‌هاى قذافى را هدف قرار داده و نيروى هوايى ناتو حضور فعالى در حوالى شهر مصراته و همچنين البريقه دارد که براى ششمين روز متوالى شاهد جنگ نيروهاى قذافى با انقلابيون ليبى است.

*استفاده قذافى از سپر انسانى عامل کندى عمليات ناتو
وى ادعا کرد آنچه موجب کندى عمليات‌ ناتو در ليبى شده استفاده قذافى از غيرنظاميان به عنوان سپر انسانى در برابر حملات غربى‌هاست، اين درحالى است که پيش از اين يک مقام ناتو ادعا کرده بود که بدى آب و هوا موجب کندى عمليات‌هاى ناتو در ليبى گشته است.

*انتقاد روسيه از دخالت نظامى کشورهاى غربى در ليبى
در اين راستا روسيه به شدت از تصميم آمريکا براى انتقال فرماندهى عمليات در ليبى به ناتو انتقاد و گفت که در قطعنامه 1973 سازمان ملل متحد اجازه دخالت نظامى کشورهاى ديگر در ليبى داده نشده است.

*عقب نشينى جنگنده‌هاى آمريکا از ليبى
درحالى که وزارت دفاع امريکا از عدم مشارکت جنگنده‌هاى خود در عمليات ليبى سخن گفت، "دارين جيمز " سخنگوى پنتاگون گفت که نيروهاى آمريکايى آماده حضور در ليبى باقى خواهد ماند.

*حضور فرستاده ويژه اوباما در ليبى براى گفتگو با شوراى انتقالى ليبى
از سوى ديگر منابع آمريکايى تاکيد کردند که "کريس استيونس " به عنوان فرستاده اوباما در ليبى وارد شهر بنغازى شد و با اعضاى شوراى ملى انتقالى ليبى ديدار و گفتگو خواهد کرد. استيونس گفته است که ديدار وى با اعضاى شوراى ملى انتقالى ليبى با هدف آشنايى با ديدگاه‌ها و نظرات سياسى ايشان صورت مى‌گيرد.

*انتخاب العبيدى به سمت وزير خارجه ليبى
اما قذافى روز گذشته "عبد العاطى العبيدى " را به عنوان وزير خارجه اين کشور منصوب کرد، العبيدى پيش از اين سمت معاون وزير خارجه در امور اروپا را در دست داشت.

صالحى وزیر خارجه مصر را به ایران دعوت کرد


رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران در قاهره، به ديدار وزير خارجه مصر رفت و پيام وزير خارجه ايران را که حاوى دعوت رسمى از همتاى مصرى او براى سفر به تهران بود، تسليم وزير خارجه اين کشور کرد.

به گزارش فارس، پس از رد و بدل شدن سخنان و مواضع مثبت ميان وزراى خارجه ايران و مصر در روزهاى اخير درباره ازسرگيرى مناسبات سياسى دو کشور، امروز نبيل العربى از مجتبى امانى، رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران در قاهره استقبال کرد.

به گزارش روزنامه الاهرام، رئيس دفتر حفاظت از منافع ايران در قاهره، پس از ديدار با نبيل العربى، پيام کتبى على اکبر صالحى وزير خارجه ايران را تسليم همتاى مصرى او کرد.

سخنگوى وزارت امور خارجه مصر در اين باره اعلام کرد که صالحى در پيام به العربى، از سخنان مثبت وى درباره مناسبات با ايران تقدير کرده است و علاوه بر دعوت وى به بررسى راه‎هاى گسترش مناسبات، از وى دعوت رسمى کرده است تا او به تهران سفر کند يا صالحى با سفر به قاهره به ديدن وى برود.

هفته گذشته، نبيل العربى در نخستين کنفرانس خبرى خود، با اعلام اينکه قاهره آماده است تا در سياست خارجى جديد خود فصل جديدى در مناسبات‌هاى سياسى خود از جمله ايران باز کند، تأکيد کرد که ايران همسايه مصر به شمار مى‌رود و مصر ايران را دشمن خود نمي‎داند.

اين موضع‌گيرى بلافاصله با واکنش مقامات ايرانى، از جمله على اکبر صالحى رو به رو شد و از موضوع ازسرگيرى سريع مناسبات سياسى تهران و قاهره استقبال شد.

ايتاليا شوراى ملى ليبى را به‌ رسميت شناخت

ايتاليا شوراى ملى انتقالى ليبى در شهر بنغازى را به‌ رسميت شناخته و اين شورا را به عنوان "تنها طرف مشروع گفت‌وگو" در ليبى عنوان کرده است.

به گزارش پرس تی وی فرانکو فراتينى وزير خارجه ايتاليا، اين اظهارات را روز دوشنبه (15 فروردين) در رم، پايتخت اين کشور و در ديدار با على العيساوى، نماينده گروه مخالف دولت ليبى بيان کرد.

فراتينى گفت: "ايتاليا تصميم گرفته است شوراى ملى انتقالى ليبى را به‌رسميت بشناسد."

وزير خارجه ايتاليا افزود: تنها راه براى حل و فصل بحران ليبى، سرنگونى رژيم معمر قذافى ديکتاتور اين کشور است.

فراتينى همچنين بر لزوم ادامه حملات هوايى نيروهاى غربى به مواضع نظاميان ليبى تأکيد کرد.

در همين حال، وزير خارجه ايتاليا، پيشنهاد دولت ليبى براى واگذارى مسئوليت مرحله انتقالى حکومت اين کشور به سيف‌الاسلام قذافى، پسر بزرگ ديکتاتور ليبى را غيرقابل ‌قبول عنوان کرد.

شوراى ملى انتقالى ليبى تأکيد دارد که همه اعضاى خانواده قذافى، بايد پيش از هر گونه آتش‌‌بس با رژيم، کشور را ترک کنند.

سخنگوى اين شورا گفت: مردم فکر مى‌کردند او [سيف‌ا‌لاسلام] فردى اصلاح طلب است، اما از زمانى که انقلاب آغاز شد، او چهره واقعى خود را نشان داد؛ او نمونه مشابه پدرش است.

در پى آزادسازى چندين شهر در شرق ليبى از حاکميت رژيم قذافى، انقلابيون اين کشور شوراى ملى انتقالى را با سی عضو و به رياست مصطفى عبدالجليل، وزير سابق دادگسترى ليبى، در شهر بنغازى تشکيل دادند که هدف از آن تلاش براى برگزارى انتخابات آزاد عنوان شده است.

عبدالجليل از جمله نخستين چهره‌هاى برجسته نظام حاکم ليبى بود که در اعتراض به سياست قذافى در سرکوب ‌خونين مردم از سمت خود استعفا داد.

اين در حالى است که انقلابيون ليبى، روز دوشنبه پانزدهم فروردين) بدون مواجهه با هيچ مقاومتى از جانب نيروهاى وفادار به معمر قذافى موفق شدند به سوى شهر مهم و نفت خيز بريقه پيشروى کنند.

نيروهاى قذافى در حالى شهر بريقه را ترک کردند که روز يکشنبه (چهاردهم فروردين) انقلابيون ليبى را به عقب‌نشينى از اين شهر وادار کرده بودند.

ايران محور گفتگوهاى مرکل و نتانياهو

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزارى آسوشيتدپرس‌، اين در حالى است که آدميرال مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا اظهار کرد: معمر قذافى، رهبر ليبى همچنان به کشتن ليبيايى ها ادامه مى‌دهد.

به اين ترتيب ماموريت در ليبى ناتمام مى ماند، اما آمريکا به دنبال آن است تا تعهد خود را به حمايت غير نظاميان ليبى با واگذارى مسئوليت‌ها به انگليس، فرانسه و ساير کشورهاى عضو ناتو تکميل کند.

هواپيماهاى جنگنده آمريکا از روز يکشنبه، هيچ حمله‌ هوايى در ليبى انجام نمى‌دهند.

وزارت دفاع آمريکا همچنين اعلام کرد: در روز شنبه هواپيماهاى جنگنده آمريکا 24عمليات هوايى در ليبى انجام دادند .

برخى از سناتورهاى کنگره آمريکا از حمله سناتور جان مک کين، جمهورى خواه در کميته نيروهاى مسلح سنا از تصميم آمريکا براى خارج کردن هواپيماهاى جنگنده آمريکايى از پروازهاى ناتو انتقاد کرده است.

پنتاگون همچنين اعلام کرد،‌ ماموريت نظامى بين المللى از ابتدا هم محدود بود و تنها هدف آن حمايت از غير نظاميان برنامه ريزى شده بود.

از سوى ديگر پايگاه اينترنتى شبکه بلومبرگ گزارش داد که بنا به اعلام مقام‌هاى غربى،‌ آنها طرحى براى اعزام نيروى زمينى به ليبى ندارند .

مبارک الشامخ، نخست وزير سابق ليبى نيز اظهار کرد که رژيم قذافى آماده مذاکره است تا به بحران ليبى خاتمه دهد.

اين اظهارات در حالى مطرح شد که مقام‌هاى انگليسى با مشاور پسر قذافى ديدار کرد.

وزارت امور خارجه انگليس از تائيد اين ديدار امتناع کرد.

الشامخ در گفتگو با شبکه 4 تلويزيون انگليس اظهار کرد:‌ در تلاش هستيم تا با مقام‌هاى انگليس، فرانسه و آمريکا گفتگو کرده و خواستار توقف کشتار مردم شويم. به دنبال راه حل دو جانبه هستيم.



دختر قذافى فرار کرد

منابع آگاه با اشاره به اختلافات شدید در میان اعضای خانواده قذافی در ساعات اخیر از ورود "عایشه قذافی" به تونس برای فراهم کردن مقدمات فرارش خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری سی ان ان، با وجود عدم تایید کامل صحت این خبر اما منابع آگاه در لیبی  ورود عایشه قذافی به تونس در راستای فراهم آوردن مقدمات فرار وی از لیبی را فراهم کرده اند.

این در حالی است که "عبدالمنعم الهونی" نماینده مستعفی رژیم قذافی در اتحادیه عرب و عضو سابق شورای عالی انقلاب لیبی به ریاست معمر قذافی در گفتگو با روزنامه عکاظ عربستان از شکاف عمیق و اختلافات گسترده میان اعضای خانواده قذافی خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر برخی از اعضای خانواده دیکتاتور از وی می خواهند که از قدرت کناره گیری کند اما برخی دیگر بر مبارزه وی برای بقا در قدرت تا آخرین لحظه تاکید می کنند.

این مقام سابق لیبیایی که از نزدیکان قذافی در دهه های اخیر محسوب می شود و در پی قیام مردمی علیه قذافی به صف مخالفان پیوسته است، در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر خانواده قذافی به دو جناح تقسیم شده اند. در جناح اول شخص قذافی، سیف الاسلام، معتصم و خمیس حضور دارند که بر جنگ برای قدرت تا آخرین لحظه تاکید دارند و در جناح دوم محمد قذافی، السعدی، هانیبال و عز العرب حضور دارند که بر لزوم کناره گیری از قدرت برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در لیبی پافشاری می کنند.

الهونی با اشاره به جدایی "موسی کوسا" وزیرخارجه سابق لیبی از رژیم قذافی اظهار داشت: کوسا در جمع 5 فرد نزدیک به دایره خاص یاران معمر قذافی قرار داشت و این جدایی ضربه وحشتناکی به رژیم وی وارد آورده است.

این شخصیت مخالف قذافی در ادامه تاکید کرد: سقوط رژیم قذافی به ویژه پس از کناره گیری موسی کوسا بسیار نزدیک شده و این رژیم نفسهای آخرش را می کشد.

هیلاری کلینتون: آماده سفر به ایرانم !

رسانه های غربی از نامه محرمانه هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه ایالات متحده به علی اکبر صالحی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خبر دادند.

به گزارش ایران دیپلماتیک، خبرگزاری رویترز جزئیاتی از این نامه محرمانه را فاش ساخت. بر اساس این نامه که به نوشته رویترز ظهر روز دهم فروردین توسط سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، تحویل علی اکبر صالحی شد، کلینتون از آمادگی خود برای سفر به تهران خبر داده است.

بر اساس این گزارش، کلینتون تاکید کرده است که آمریکا آماده حل و فصل تمامی مشکلات و بحران ها و پایان دادن به تحریم های خود علیه ایران است.

هیلاری کلینتون همچنین با تاکید بر رویکرد سال ۲۰۱۱ دستگاه دیپلماسی آمریکا، سیاست های کشورش در قبال ایران در سال های گذشته را اشتباه ارزیابی کرده است.

مهمانپرست از تغییر در ساختار وزارت خارجه خبر داد

سخنگوى وزارت خارجه کشورمان از تغيير ساختار در اين وزارتخانه در آينده‌اى نزديک خبر داد.

به گزارش خبرگزارى فارس ، رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان صبح امروز يکشنبه در برنامه صبح بخير ايران شبکه اول سيما، به تشريح عملکرد اين وزارتخانه در سال 89 و برنامه‌هاى آن در سال جديد پرداخت.

وى گفت که دستگاه ديپلماسى در سال 89 حضور فعال و مؤثرى داشت و ابراز اميدوارى کرد که در سال 90 با تلاش بيشتر اهداف مورد نظر کشور محقق شود.

سخنگوى دستگاه ديپلماسى در خصوص نامگذارى سال 90 به عنوان جهاد اقتصادى از سوى مقام معظم رهبرى، با بيان اينکه هيچ يک از تلاش‌ها در مخالفت با منافع ملى جمهورى اسلامى ايران نتوانسته مانع از حرکت ملت ما در دستيابى به اهداف بلندش شود، خاطرنشان کرد: در اوج فشارها و تحريم‌ها رياست جمهورى طرح هدفمند کردن يارانه‌ها را به اجرا در ‌آورد و مردم به خوبى همراهى و همکارى کرده و اين طرح به بهترين شکل ممکن در حال اجراست.

وى افزود: در سال 90 دستگاه سياست خارجى براى پيشبرد جهاد اقتصادى برنامه‌هاى جدى را در دستور کار دارد که يکى از مهمترين اقدامات، تغيير در ساختار اين وزارتخانه است تا توانايى‌هاى بخش‌هاى اقتصادى دستگاه سياست خارجى چند برابر شود.

مهمان‌پرست افزود: ‌بزودى شاهد تغيير ساختار در وزارت خارجه خواهيم بود و بدنه وزارت خارجه با توانايى بيشتر حداقل چند برابر توانايى ساختار قبلى در بخش اقتصادى فعاليت خواهد کرد و همه بخش‌ها، توسعه روابط اقتصادى را به عنوان اولويت اصلى در دستور کار قرار مى‌دهد.

مهمان‌پرست در توضيح بيشتر گفت: ما تجديد ساختارى در وزارت خارجه خواهيم داشت، تجديد قوا براى اينکه با حضور قوى، اهداف و خواسته‌هاى نظام را محقق سازيم.

وى در دستور کار قرار دادن ديپلماسى اقتصادى، توسعه روابط با همه کشورهايى که خواهان منافع ملت ايران هستند، توسعه روابط با کشورهاى مسلمان، پيگيرى موضوعاتى از جمله فعاليت‌هاى صلح‌آميز همه کشورها، رعايت حقوق بشر به معناى واقعى، مبارزه واقعى با تروريسم، مواد مخدر و جنايات سازمان‌يافته و ايجاد زمينه‌هاى مناسب براى توسعه پايدار و صلح و ثبات و امنيت در سراسر جهان را از جمله برنامه‌هايى خواند که وزارت خارجه در سال 90 در دستور کار دارد.

سخنگوى وزارت خارجه در بخش ديگرى از اين گفت‌وگو به تشريح اوضاع کنونى در خاورميانه، خليج فارس و شمال آفريقا پرداخت و گفت که متاسفانه شاهد دوگانگى و عملکرد بسيار سؤال برانگيز کشورهاى غربى در برخورد با اين تحولات هستيم.

سخنگوى وزارت خارجه به دولت‌هاى منطقه توصيه کرد که به خواسته‌هاى مردمشان توجه کنند.

اوباما اهانت به قرآن کريم را محکوم کرد

رئیس جمهور امریکا توهین به قرآن کریم را محکوم کرد. وی در اظهاراتی اهانت به هر نوع کتاب مقدسی از جمله قرآن را اقدامی ناشی از بی تحملی و تعصب شدید دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر این واکنش باراک اوباما درپی اعتراضات خشونت آمیز مردم افغانستان نسبت به اقدام موهن یک کلیسای افراطی امریکا صورت گرفت که در دو شهر مزار شریف و قندهار در مجموع 17 کشته برجا گذاشت.

اوباما همچنین حملات خشمگینانه افغانها را محکوم و اقدام آنها را اهانت به نجابت و عزت بشریت خواند.

رئیس جمهور امریکا در ادامه افزود هیچ مذهبی کشتار و بریدن سر انسان های بیگناه را تحمل نمی کند و برای چنین اقدام ناشایست و اسفناکی هیچ توجیهی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در جریان اعتراضات جدیدی که در شهر قندهار در جنوب افغانستان به این اقدام موهن صورت گرفت و سپس در روز شنبه گسترش پیدا کرد،10 نفر کشته شدند.

همچنین روز جمعه نیز هزاران نفر از معترضان افغان به سوی دفاتر سازمان ملل و مراکز دولتی افغانستان در مزار شریف حمله کردند که در نتیجه آن هفت کارمند سازمان ملل کشته شدند.

فرار گباگبو از کاخ رياست جمهورى ساحل عاج

منابع آگاه ساحل عاج از فرار لوران گباگبو از کاخ رياست جمهورى در آبيجان خبر دادند.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتى الخليج، در حالى که منابع آگاه ساحل عاج از فرار لوران گباگبو، رئيس جمهور فعلى ساحل عاج از کاخ رياست جمهورى در آبيجان، پايتخت اقتصادى اين کشور، خبر دادند سفير فرانسه در اين کشور نيز با تاييد اين خبر اعلام کرد که نمى‌داند گباگبو به کجا فرار کرده است.

از سوى ديگر، نيروهاى وابسته به الحسن واتارا، رئيس منتخب جمهورى ساحل عاج که از طرف جامعه بين‌المللى به رسميت شناخته شده، وارد کاخ رياست جمهورى در آبيجان شده و با نيروهاى وابسته به گباگبو درگير شدند.

اين در حالى است که نيروهاى وابسته به واتارا پيش از اين ياموسوکرو، پايتخت سياسى ساحل عاج را به تصرف خود درآوردند و همچنين تلويزيون رسمى اين کشور را از کنترل نيروهاى گباگبو خارج کرده بودند.

در حالى که گمانه زنى‌هايى حاکى از فرار لوران گباگبو وجود دارد، شمارش معکوس براى سرنگونى دولت وى نيز آغاز شده است.

سازمان ملل هشدار داده که گباگبو و الحسن واتارا، نيروهاى خود را کنترل کنند.

اوج درگيرى‌هاى مسلحانه در آبيجان و سراسر شهر حاکى از آن است که دولت گبابگو در آستانه سقوط قرار دارد.

کنترل رسانه‌ دولتى ساحل عاج در طول شبانه روز دست کم دوبار بين حاميان گباگبو و واتارا تغيير مى‌کند.

يکى از منابع امنيتى اعلام کرد: اگر خبر فرار گباگبو به گوش حاميان وى برسد، ضربه روحيه سختى به آنها وارد مى‌شود.

صداى انفجار و تيراندازى در سراسر شهر به گوش مى‌رسد و شيشه‌هاى خانه‌ها را به لرزه مى‌اندازد و آسايش مردم را سلب کرده است.

ناظران بين‌المللى پيشتر از وقوع جنگ داخلى خبر داده بودند.

حدود 2300 گارد ويژه آخرين دسته از نيروهاى محافظت‌ کننده لوران گباگبو هستند و اين طور به نظر مى‌رسد که وى هم اکنون کاملا وابسته به آنهاست.

افسران ارشد وى اظهار کرده‌اند که اين سربازان به خاطر ايدئولوژى‌هاى خود مبارزه کرده و تا پاى مرگ ايستادگى مى‌کنند و اين در حالى است که سخنگوى دولت واتارا اعلام کرده است که درگيرى‌ها در حال افزايش است.  

برخى منابع اسرائيلى گزارش دادند که صدراعظم آلمان و نخست‌وزير رژيم صهيونيستى در نظر دارند در ديدار هفته جارى خود در خصوص همکارى بانک آلمان با ايران با يکديگر بحث‌ و گفت‌وگوهايى را انجام دهند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، "آنگلا مرکل " و "بنيامين نتانياهو " در صدد هستند تا در ديدار هفته جارى خود با يکديگر در خصوص يکى از بانک‌هاى آلمان که خدمات مالى به ايران ارائه مى‌دهد، بحث‌ و گفت‌وگوهايى را صورت دهند.

در حاليکه آلمان به رابطه تجارى با ايران ابراز تمايل کرده است، آمريکا و رژيم صهيونيستى تمامى تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بانک "EIH " هامبورگ را که به ايران خدمات مالى ارائه مى‌دهد تعطيل کنند.

يکى از منابع سياسى رژيم صهيونيستى که نخواست نامش فاش شود در خصوص نشست مرکل و نتانياهو گفت: من تصور مى‌کنم که موضوع ايران يکى از موارد موجود در برنامه کار ديدار مرکل و نتانياهو است و در ميان اين موضوعات، فکر مى‌کنم که موضوع بانک EIH يکى از موارد مورد بحث باشد. اين فرضيه خوبى است که گمان کنيم آنها در اين‌باره گفت‌وگو مى‌کنند.

وزارت خزانه‌دارى آمريکا که تلاش مى‌کند ايران را منزوى کند، در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادى بانک EIH را به علت برقرارى روابط تجارى با ايران تحريم کرد.

بحث‌ها در اينباره هفته گذشته در حالى آغاز شد که برلين مجوز صادر کرد تا هندوستان ميلياردها يورو هزينه خريد نفت از ايران را از طريق بانک مذکور به جمهورى اسلامى ايران بپردازد.

عليرغم همکارى‌هاى ايران در زمينه برنامه هسته‌اى، شوراى امنيت سازمان ملل متحد در سال گذشته ميلادى دور چهارم از تحريم‌ها عليه ايران را به تصويب درآورد اما آمريکا به اين تحريم‌ها بسنده نکرد و همچون برخى از کشورها از جمله اتحاديه اروپا، ژاپن و کانادا اقدامات يکجانبه‌اى را عليه ايران به تصويب درآورد و شرکت‌ها و کشورهايى را که براى تجارت با ايران تمايل داشتند تحريم کرد.

مصر برای رابطه با ایران شرط گذاشت

وزیر امور خارجه مصر گفت:" باید نام قاتل انور سادات رئیس جمهور فقید مصر از یکی از خیابان های تهران برداشته شود و در عوض مصر هم پرچم زمان شاه را از مقبره وی در قاهره بر می دارد."

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القبس کویت، نبیل العربی ادامه داد: ایران پس از انقلاب سال 1979 (1357) می خواهد نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد و این حق این کشور است اما نباید این وضعیت باعث شود ایران به یک کشور دشمن تبدیل شود.

روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر 30 سال پیش قطع شد و هم اکنون روابط دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره است.

العربی افزود: ایران یکی از کشورهای منطقه است و باید با آن تعامل کرد.

وزیر خارجه مصر همچنین ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران را بعید ندانست و گفت:" مصر صفحه جدیدی را در روابط با همه کشورهای جهان باز خواهد کرد. همه کشورهای جهان به جز اسرائیل و آمریکا در تهران سفارتخانه دارند. می توان مشکلات امنیتی میان تهران و مصر را حل کرد و به مبادله سفیر میان دو کشور اقدام کرد."

وی افزود:" مصر از این به بعد به مانند دوره حسنی مبارک، گنج استراتژیک اسرائیل باقی نمی ماند."

وزیر امور خارجه مصر پیش از این گفته بود کشورش خواهان گشودن صفحه جدیدی از روابط با ایران است. وی همچنین تاکید کرده بود قاهره، تهران را دشمن خود نمی داند و آمادگی ارتقا روابط به سطح سفارت دارد.

جنگنده‌هاى امريکايى از عمليات ليبى خارج شدند

دو هفته پس از شروع بمباران هوايى ليبى توسط نيروهاى ائتلاف، نقش نظامى آمريکا در حال خاتمه يافتن است و پنتاگون تلاش مى‌کند تا متحدان اروپايى خود را قانع کند که واشنگتن مى‌تواند به کار خود خاتمه دهد.


نظر شما :