العربى: ايران دشمن مصر نيست

۱۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۰۸۲۷ اخبار اصلی
وزير خارجه مصر با تاکيد بر آغاز فصلى جديد در مناسبات مصر با کشورهاى ديگر مانند ايران، تصريح کرد که ايران دشمن مصر به شمار نمي‎رود.

وزير خارجه مصر در نخستين نشست مطبوعاتى خود، با تاکيد بر آغاز فصلى جديد در مناسبات مصر با کشورهاى ديگر مانند ايران، تصريح کرد که ايران دشمن مصر به شمار نمىرود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الاهرام مصر، نبيل العربى در کنفرانسى خبرى که نخستين نشست وى با خبرنگاران بود، در پاسخ به سوالى درباره مناسبات مصر و ايران، تاکيد کرد که ايران يکى از کشورهاى همسايه مصر به شمار مىرود.

العربى گفت: ايران کشورى از کشورهاى همسايه ماست و ما در دورههاى مختلف با ايرانىها روابط تاريخى بلند و طولانىاى داريم. دولت مصر، ايران را دولت خصم يا دشمن نمىداند و ما در صدديم فصلى جديد با همه کشورها از جمله ايران در مناسبات خود باز کنيم.

وزير خارجه مصر در پاسخ به سوالى درباره ارتقاء سطح مناسبات با ايران از سطح دفتر حافظ منافع تا سفارت گفت: اين امر به دو طرف بستگى دارد. پيشنهاد ما آغاز کردن فصل جديد است. بايد واکنش آنان (ايرانىها) را ببينيم.

العربى در پاسخ به سوال ديگرى درباره سفر محمود الزهار از سران حماس به مصر و رايزنى درباره آشتى ملى فلسطين، اعلام کرد: تماس با حماس هنوز در ابتداى راه است.

وى با بيان اينکه تلفنى با خالد مشعل رئيس دفتر سياسى حماس گفتوگو کرده است، وعده داد که مصر فصل تازهاى در مناسبات خود با همه باز کند و شاهد آن را سفر عصام شرف نخست وزير مصر به سودان و نتايج خيرهکننده آن دانست.

العربى گفت: با حماس تبادل نظر کرديم. درباره گامهايى که بايد برداشت گفتوگو شد؛ بويژه اينکه هيئت حماس با ديگر مسئولان مصرى نيز ديدار کردند.

وى ابراز اميدوارى کرد که در چند روز آينده گامهاى مختلفى درباره محاصره نوار غزه برداشته شود. به گفته وى مصر غزه را تحت محاصره قرار نداده است ولى با نيازهاى انسانى غزه به شکل متفاوتى برخورد خواهد شد و وضعيت بکلى تغيير خواهد کرد.

وى در پاسخ به سوالى درباره رويکرد جديد سياسى مصر و سياست گشايش مقابل حزبالله گفت: فرق زيادى ميان حماس و حزبالله است.

حماس خاکش اشغال است و حزبالله بخشى از ساختار داخلى لبنان است که ما نيز آن را موضوع داخلى لبنان مىدانيم و اگر هر حزبى در هر کشور عربى خواست با مصر تماس بگيرد هيچ مانعى نيست ولى ما در امور داخلى ديگران دخالت نمىکنيم.


نظر شما :