قرعه جنگ به نام چه کسى مى‌افتد؟

۱۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۰۸۲۵ اخبار اصلی
حالی که جامعه عربی در تب و تاب انقلاب‌های عربی می‌سوزد و هر روز خبری تازه از سرنگونی یک دیکتاتور عرب یا به مخاطره افتادن وضعیت مستبدی دیگر مخابره می‌شود، گزارش‌ها حاکی است که اسرائیلی‌ها بر سر سناریوهای جنگ آتی در خاورمیانه بحث و جدل تازه‌ای را آغاز کرده‌اند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که جامعه عربی در تب و تاب انقلاب‌های عربی می‌سوزد و هر روز خبری تازه از سرنگونی یک دیکتاتور عرب یا به مخاطره افتادن وضعیت مستبدی دیگر مخابره می‌شود، گزارش‌ها حاکی است که اسرائیلی‌ها بر سر سناریوهای جنگ آتی در خاورمیانه بحث و جدل تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن در حالی که اسرائیلی‌ها آرامش در مرزهای غزه را که فلسطینی‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند به نفع مصالح خود می‌دانند، برخی مقامات اسرائیلی صحبت از جنگی تازه علیه غزه همانند جنگ 2008 - 2009 یا شکست آتش‌بس حاکم بر نوار غزه شبیه حمله هوایی که یک‌شنبه گذشته در سایه سپر دفاع موشکی انجام شد، می‌زنند. به گفته منابع نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل، ارتش این رژیم تلاش دارد که فلسطینیان غزه را به پرتاب موشک تحریک کرده تا بدین ترتیب جنگی تمام عیار را در این منطقه راه بیندازد. حملات هوایی هفته گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه احتمال درگیری نظامی جدید در آینده نزدیک را بیش از پیش افزایش داده است.

سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی اعم از اعضای دولت ائتلافی نتانیاهو و جریان‌های اپوزسیون مخالف دولت در جلسه‌های مختلف خود بر ضرورت بازسازی و تقویت قدرت بازدارندگی اسرائیل تاکید کرده‌اند. به اعتقاد آنها حملات موشکی دو هفته گذشته اسرائیل علیه فلسطینیان که ظرف این مدت کوتاه در حدود یک‌صد موشک پرتاب شد، نشان داد که توان نظامی شبه‌نظامیان مقاومت در غزه به شدت بالا رفته است. در حال حاضر سناریوهای مختلفی توسط اسرائیل برای واکنش علیه حماس در حال بررسی است که از جمله آن می‌توان به بررسی سیاست آغاز ترور چهره‌های سیاسی و نظامی حماس و اجرای عملیات ویژه موسوم به "عملیات موضعی" اشاره کرد. عملیات موضعی شامل حمله گسترده نظامی زمینی است که سراسر غزه را هدف قرار می‌دهد.

فرماندهان ستاد ارتش اسرائیل خواستار زمان بیشتری برای بررسی سناریوهای پیش رو در صورت آغاز جنگ نظامی علیه نوار غزه شده‌اند. آنها این بار خوب می‌دانند که آغاز جنگ در نوار غزه همانند جنگ اخیرشان در سال 2008 - 2009 نخواهد بود. در آن جنگ حزب الله حاضر به شلیک گلوله‌ای علیه اسرائیل نشد و ایران نیز از دور به حمایت از حماس پرداخت و این در نهایت باعث شد تا حماس برنده نبرد تمام عیار اسرائیل شود. در حال حاضر اسرائیلی‌ها از این که ایران نفوذ بسیار زیادی در میان رهبران حماس پیدا کرده به شدت نگران شده‌اند. به خصوص این که به خوبی می‌دانند قاچاق گسترده اسلحه‌ای که طی دو سال گذشته به نوار غزه ‌انجام شده باعث شده تا توان نظامی حماس به شدت افزایش یابد. بنا به گزارش اسرائیلی‌ها حماس در حال حاضر از موشک‌های پیشرفته کوتاه برد و میان برد و موشک‌های ضد تانک برخوردار است که به ادعای آنها این جنگ‌افزارها از ایران و سوریه به دست افراد حماس رسیده است. این مسئله باعث شده که فرماندهان اسرائیلی از خود بپرسند که این بار اگر جنگی شروع شود محدود به مرزهای غزه خواهد بود یا این که به فراتر از آن خواهد رفت و به لبنان و سوریه و حتی ایران خواهد رسید. این مسئله مناقشه گسترده‌ای را بر سر چگونگی واکنش اسرائیل در برابر موشک‌پرانی‌های حماس ایجاد کرده به گونه‌ای که به رغم توافق همگان مبنی بر لزوم پاسخ اسرائیل به حماس ولی بر چگونگی این پاسخ‌دهی اختلاف‌های شدیدی به وجود آمده است.

برخی مقامات اسرائیلی مدعی‌اند که عامل اصلی تحریک حماس برای انجام این حملات موشکی به اسرائیل ایران است تا باعث انحرف افکار عمومی از برخی مسائل مرتبط به آن شود. با این حال بسیاری از مقامات اسرائیلی بر این اعتقادند که بهترین گزینه این است که اسرائیل گزینه عملیات بازدارندگی را به جای عملیات انتقامی که باعث اعتراض جامعه جهانی می‌شود و آن را به انجام جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند، روی آورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه اخیر کابینه‌اش گفت که هر گونه ایجاد تنش در منطقه به سود اسرائیل نخواهد بود و بهترین گزینه برای واکنش به حرکت‌های ضد اسرائیلی فلسطینی‌ها انتخاب گزینه استفاده از عملیات بازدارنده است. با این حال نتانیاهو بی‌پروا تاکید کرد، دولتش آمادگی دارد جنگی تمام عیار علیه نوار غزه آغاز کند و قدرت جنبش حماس را در غزه ساقط کرده و تمامی زیربناهای شاخه‌های نظامی این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی مسلح دیگر مثل جهاد اسلامی را از بین برد. اسرائیل مدعی است که جهاد اسلامی بیش از حماس وابسته به ایران است.

اما مرزهای جنوبی اسرائیل تنش‌های بیشتری را در اسرائیل موجب شده است. این مسئله این نگرانی را به وجود آورده که با افزایش فشارها به دولت نتانیاهو وی مجبور به اتخاذ یک استراتژی اشتباه و شتاب‌زده شود. به خصوص که سیاستمداران راست‌گرای صهیونیست بر سر همین مسئله روز به روز فشارهای خود را به دولت نتانیاهو افزایش می‌دهند.          


نظر شما :