نیوساینتیست: ‌ایران رتبه نخست رشد انتشارات علمی‌ در جهان

۱۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۰۸۱۹ اقتصاد و انرژی
خروجی انتشار کتاب‌‌های علمی ‌در کدام کشور در فاصله سال‌های 1996 تا 2008 از 736 نسخه به 13238 نسخه رسیده است؟ پاسخ این سوال بی شک شما را متعجب خواهد کرد: ایران.این پاسخ می‌تواند بسیاری را از جمله آنها را که در غرب ایران را به عقب افتادگی متهم می‌کنند شوکه کند

دیپلماسی ایرانی: سایت newscientist در تازه‌ترین گزارش خبری خود به بررسی رشد علمی‌کشورهای جهان در چند ساله گذشته پرداخته و آمار جدید و جالبی را ارائه می‌دهد:

خروجی انتشار کتاب‌‌های علمی ‌در کدام کشور در فاصله سال‌های 1996 تا 2008 از 736 نسخه به 13238 نسخه رسیده است؟ پاسخ این سوال بی شک شما را متعجب خواهد کرد: ایران.

این پاسخ می‌تواند بسیاری را از جمله آنها را که در غرب ایران را به عقب افتادگی متهم می‌کنند شوکه کند. ایران بالاترین سرعت در انتشار کتاب‌های علمی ‌را به خود اختصاص داده است.

این سایت در ادامه می‌نویسد: درست است که رابطه میان آمریکا و تهران در سی سال اخیر کاملا قطع بوده است اما نکته جالب توجه در این گزارش این است که میزان مراوده‌های علمی ‌میان دو کشور از 388 مورد به 1831 مورد رسیده است.

میزن پیشرفت‌های علمی‌ در آسیا و خاورمیانه تنها مختص به ایران نبوده است. در همین فاصله زمانی یعنی از 1993 تا 2003 و از 2004 تا 2008 میلادی این بخش از جهان رشد فزاینده علمی ‌را تجربه کرده است. درست مانند ایران کشورهای کوچک دیگری هم بودند که رشد علمی‌ داشته اند. ترکیه به عنوان نمونه در فاصله سال‌های 1996 تا 2008 رشد فزاینده علمی ‌را به نام خود سند زده است. در تونس، سنگاپور و قطر هم ما شاهد بالا رفتن نموار رشد علمی ‌بوده ایم.

نکته جالب در این آمار علمی ‌این است که کشورهای پیشرفته جا خوش کرده در قاره سبز و یا ایالات متحده یا با رکود علمی ‌مواجه بوده اند و یا با عدم رشد چشمگیر. برای آمریکا رقم انتشار کتاب‌های علمی ‌از 26 درصد به 21 درصد رسیده بود و این در حالی بود که چینی‌ها با رشد فزاینده در همین حوزه روبه‌رو بوند. این رقم برای چین در سال 1996، چهار درصد بود و اکنون به 10 درصد رسیده است.


( ۱ )

نظر شما :