/ویژه نامه نوروزی دیپلماسی ایرانی/

شکست جاسوسان اسرائیلی، پیروزی برای لبنان

۰۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۳:۵۲ کد : ۱۰۷۵۸ اخبار اصلی
محمد ایرانی دیپلمات سابق ایران در لبنان معتقد است پیگیری و کشف شبکه‌های جاسوسی مهم اسرائیل در لبنان تحول بی‌نظیری در سال گذشته مناقشه حزب الله و اسرائیل محسوب می‌شود
شکست جاسوسان اسرائیلی، پیروزی برای لبنان

دیپلماسی ایرانی: در سال 1389 سرفصل جدیدی از مناقشات ارتش لبنان و جریان مقاومت از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر را شاهد بودیم. در واقع نزاع دو طرف وارد مرحله تازه‌ای از تاریخ خود شد. پیگیری و کشف شبکه‌های جاسوسی مهم اسرائیل در لبنان با همکاری بخش‌های امنیتی مقاومت و ارتش لبنان به تحول بی‌نظیری تبدیل شد. شناسایی بیش از 22 شبکه جاسوسی اسرائیل و بازداشت بیش از صد نفر جاسوس پس از فروپاشی این شبکه‌ها در فاصله زمانی نسبتاً کوتاه دستاورد بسیار مهم امنیتی برای لبنانی‌ها بود. این اقدامات شامل سه بخش می‌گردید:

1. کشف شبکه ای از افسران نظامی ‌ارتش و نیروهای پلیس لبنان که برای اسرائیل از سال‌ها قبل جاسوسی می‌کردند. اتهام این افسران که تعدادی از آنان محاکمه و به اعدام محکوم شدند تماس و ملاقات با طرف‌های ذی‌ربط اسرائیلی، ارسال اطلاعاتی از افراد، تجهیزات و اماکن نظامی‌، مراکز مقاومت، تردد نیروها و جاسوسی در جنگ 33 روزه سال 2006 بوده است.

مهمترین این افراد سرتیپ بازنشسته فایز کرم است که 23 سال با اسرائیل ارتباط داشته و قبلاً رئیس بخش ضدجاسوسی ارتش لبنان بوده است. این شبکه جاسوسی حتی در عملیات ترور برخی فرماندهان مقاومت لبنانی و فلسطینی دست داشته است. قابل ذکراست که تعدادی از شهروندان عادی به ویژه در مناطق جنوبی کشور به همین جرم بازداشت و محاکمه شده‌اند.

2- شناسایی، بازداشت و فروپاشی شبکه ارتباطات تلفنی که از شهریور ماه گذشته با دستگیری یکی از مهندسین برجسته فنی در شبکه ماهواره ای آلفا آغاز شد و سپس همکاران وی در وزارت ارتباطات (مخابرات) شناسایی شدند.

اتهام افراد این شبکه جاسوسی ارتباط با طرف‌های ذی‌ربط اسرائیلی و دریافت تجهیزات فنی از آنان و نصب در سیستم مکالمات داخلی و بین المللی لبنان بوده که از این طریق سازمان موساد تقریباً کلیه تماس‌های تلفنی را استراق سمع می‌کرده و کل ارتباطات کشور را در اختیار داشته است. سرشاخه این شبکه فردی به نام شربل قزی بوده که 14 سال با اسرائیل همکاری می‌کرده است.

3- نصب تجهیزات پیشرفته فنی برای ردیابی و‌ شنود افراد مورد نظر که ابتدا دو سیستم آن در تاریخ 4 دسامبر سال گذشته در نزدیکی روستای مجدل سلم شهر مرجعیون واقع در نزدیکی خط مرزی جنوب توسط نیروهای حزب الله شناسایی گردید اما با سیستم کنترل از راه دور منفجر شد که دو شهروند عادی نیز مجروح شدند.

مورد بعد که تجهیزات آن به لحاظ گستردگی و حجم پوشش بسیار مهم‌تر بوده؛ در ارتفاعات 1715 متری مشرف به بیروت از ناحیه شمال شرقی نصب گردیده اما از تاریخ و زمان نصب آن اطلاعاتی منتشر نشد. این ایستگاه جاسوسی در 15 دسامبر کشف شد و شامل دو سیستم مجزا بود که یکی در ارتفاعات ضنین و دیگری الباروک شناسایی شد.

ارتش لبنان باصدور بیانیه ای اعلام کرد که این تجهیزات توسط حزب الله کشف گردیده و ارتش آن را خنثی کرده است. این سیستم پیشرفته شامل 5 بخش دوربین، ارسال تصویر و فیلم، دریافت امواج، مدیریت کنترل و منبع شارژ باطری بوده است و اکثرمناطق بقاع تا مرز سوریه و ازجنوب تا مرز فلسطین اشغالی را پوشش می‌داده است. اسرائیلی‌ها در واکنش به این شناسایی گفتند که ضربه سنگینی را از نظر امنیتی متحمل شده اند.

تحول دیگر قابل ذکر در سال گذشته به درگیری و حادثه ای که بین ارتش لبنان و نیروهای اسرائیل در مرز جنوب لبنان اواسط ماه اوت در منطقه العدیسه رخ داد مربوط می‌شود. اهمیت این رویداد از این جهت است که برای اولین بار از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی بود که نیروهای ارتش لبنان مستقر در مرزهای جنوبی این کشور مانع از تجاوز نیروهای نظامی ‌اسرائیل به داخل لبنان شدند. این درگیری منجر به کشته شدن 3 نظامی ‌و یک خبرنگار لبنانی و یک افسر اسرائیلی شد.

پس ازاین حادثه ارتش لبنان اعلام داشت تصمیم دارد که از مرزهای کشور با تمام توان دفاع کند. البته نیروهای مقاومت نیز گفتند که من‌بعد در کنار ارتش مقابل تجاوز صهیونیست‌ها می‌ایستند. این حادثه به دلیل اقدام نظامیان اسرائیلی برای نصب دوربین در مرز حائل و قطع درختانی در خاک لبنان اتفاق افتاد.

این رویداد ممکن است به لحاظ نظامی‌ بین دو کشور متخاصم اهمیت زیادی نداشته باشد اما به دلیل ورود ارتش لبنان به معادله نظامی ‌مواجهه با اسرائیل که همواره در آن غایب بوده است و همسویی مقاومت و ارتش در آینده حائز اهمیت است.


نظر شما :