ایران هسته‌ای کابوس امریکا در خاورمیانه

۱۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۰۵۵۶ اخبار اصلی
غربی‌ها ادعا می‌کنند، ايران تلاش مى‌کند با سرعتى بى‌سابقه از فرصت‌ها نهايت استفاده را ببرد و با استفاده از حوادث جارى در منطقه برنامه هسته‌اى خود را به سرانجام برساند.
ایران هسته‌ای کابوس امریکا در خاورمیانه

ديپلماسى ايرانى: در زمانى که انقلاب‌هاى مردمى خاورميانه به سمتى مى‌رود که به سرعت رژيم‌هاى خودکامه ديکتاتورى عرب را سرنگون کند و جهانيان همگى حيران شاهد تحولى شگرف در خاورميانه باشند و هر کس بسته به ديدگاه و انديشه سياسى خود تاثيرات آن را بر اقتصاد و سياست جامعه جهانى تجزيه و تحليل مى‌کند، غربی‌ها ادعا می‌کنند، ايران تلاش مى‌کند با سرعتى بى‌سابقه از فرصت‌ها نهايت استفاده را ببرد و با استفاده از حوادث جارى در منطقه برنامه هسته‌اى خود را به سرانجام برساند.

اين مسئله نگرانى جامعه جهانى را از بابت ايران افزايش داده است. آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز جمعه در گزارش خود اعلام کرد، بر اساس تحليل آژانس و اطلاعات تازه‌اى که از اوت 2008 تا کنون به آن رسيده، همچنين اطلاعاتى که اخيرا به دست آورده فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران در برخى موارد ايجاد سئوال کرده و آژانس از ايران مى‌خواهد که در اين زمينه توضيح کافى دهد.

آژانس به ماهيت اطلاعات جديدى که به آن رسيده، اشاره نکرده است ولى احتمال داده که برخى از فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران با ارتش جمهورى اسلامى ایران ارتباط يافته باشد.

هم‌زمان با گزارش آژانس، به گفته سى‌ان‌ان، سازمان امنيت و اطلاعات امريکا، سى‌آى‌اى، گزارشى منتشر کرد که مدعى است ايران برنامه‌هاى تازه‌اى در زمينه انرژى هسته‌اى آغاز کرده است.

يکى از مسئولان اطلاع امريکايى که نخواست نامش فاش شود در اين زمينه گفت: «در اين گزارش تاکيد شده که هيچ دليل روشن و قاطعى که ثابت کند ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اى است، يافت نشده ولى ظاهرا ايران تلاش‌هاى تازه‌اى در برنامه هسته‌اى‌اش ولى در قالب برنامه‌اى ديگر آغاز کرده است.»

جمهورى اسلامى ايران بارها تاکيد کرده است که برنامه هسته‌اى‌اش صرفا جنبه صلح‌آميز دارد و تلاش‌هاى غرب براى نظامى جلوه دادن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران در حقيقت در راستاى اهداف ممانعت ايران از رسيدن به تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اى است. ايران مى‌گويد که براى تامين برق مورد نياز خود نيازمند تکنولوژى هسته‌اى است.

اين در حالى است که در سال 2007 سازمان امنيت ملى امريکا اعلام کرده بود که ايران برنامه ساخت سلاح هسته‌اى را در سال 2003 متوقف کرد. اما در جلسه اخيرى که مجلس سناى امريکا براى بررسى تکنولوژى هسته‌اى ايران برگزار کرد، جيمز کلاير، مدير سازمان امنيت ملى امريکا گفت: «ايران به اندازه‌اى در تکنولوژى هسته‌اى پيشرفت کرده که از همه لحاظ‌هاى علمى، صنعتى و امکانات اگر بخواهد توان توليد بمب هسته‌اى را دارد.»

در سال 2009 مقام معظم رهبرى استفاده از بمب هسته‌اى را حرام دانستند و مقامات ايرانى مجددا تاکيد کردند که به هيچ وجه به دنبال توليد بمب هسته‌اى نيستند.

از سوى ديگر گزارش‌ها نشان مى‌دهد که مقامات امنيتى امريکا کميته‌اى تشکيل داده‌اند تا بررسى کنند که ابعاد فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران در چهار سال گذشته به کدام سمت و سو متمايل شده است. در يکى از اين جلسه‌ها گزارش سازمان امنيت ملى امريکا در سال 2007 مورد بررسى قرار گرفت که کارشناسان در آن جلسه تاکيد کردند، ايران موضع خود را نسبت به گذشته تغيير نداده است و همچنان فعاليتى را به سمت رسيدن به تسليحات هسته‌اى ندارد. مسئولان امريکايى مى‌گويند که اين تحليل بر اساس آخرين گزارش‌هاى مستند که با درايت کامل تهيه شده‌اند، به دست آمده است.

جيمز کلاير، مدير سازمان امنيت ملى امريکا روز چهارشنبه اعلام کرد، اسناد جديد در حقيقت کامل کننده گزارش سازمان امنيت ملى در سال 2007 است. وى درباره جزئيات اين گزارش چيزى نگفت ولى اعلام کرد، ايالات متحده همچنان از پرونده هسته‌اى ايران نگرانى دارد. به گزارش رويترز وى در اين باره گفت: «ايران اگر تصميم بگيرد که به سمت به توليد سلاح هسته‌اى حرکت کند، توانايى لازم را دارد و هنوز اين گزينه را گزينه‌اى پيش رو مى‌داند. ايران مى‌تواند اگر بخواهد غنى‌سازى اورانيوم خود را بالا ببرد و ما مطمئنيم که ايران توانايى لازم براى اين کار را دارد و در صورتى که تصميم قاطع بگيرد که اين کار انجام بدهد مى‌تواند دست به اين کار بزند. اين هدف براى ايران مى‌تواند تا چند سال آينده تامين شود.»

اما کلاير تاکيد مى‌کند، مسئله اساسى اين است که آيا اين اراده نزد ايرانى‌ها وجود دارد که به سمت توليد سلاح هسته‌اى حرکت کند؟

مقامات امريکايى مى‌گويند که هنوز سندى که ثابت کند که ايران قصد دارد به سمت توليد سلاح هسته‌اى حرکت کند، به دست نيامده است.

سازمان امنيت ملى امريکا در گزارش خود در سال 2007 يعنى زمانى که جورج بوش رئيس جمهورى امريکا بود، اعلام کرد، اطمينان بسيار دارد که ايران در سال 2003 طرح‌ خود براى دستيابى به سلاح هسته‌اى را متوقف کرده است. در اين گزارش همچنين قيد شده بود که اطمينان نسبى وجود دارد که حداقل تا سال 2007 ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اى نخواهد رفت.

سازمان امنيت امريکا در گزارش اخير خود ابراز اميدوارى کرده است که در مذاکراتى که بر سر پرونده هسته‌اى ايران جريان دارد، حتما راه حلى پيدا شود که پرونده هسته‌اى ايران به نتيجه برسد.

يکى از مراکز تحقيقاتى در لندن در گزارش خود اعلام کرده است که ظرف 25 سال گذشته برنامه هسته‌اى ايران سير صعودى داشته و در هيچ مقطعى متوقف نشده است. اين مرکز که رياست آن را شخصى به نام جان چيمن بر عهده دارد، مى‌گويد که جامعه غربى بايد نظارت بيشترى بر برنامه هسته‌اى ايران داشته باشد.

جان چيمن در اين باره مى‌گويد: «فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران به اين معنا نيست که ايران قطعا به دنبال توليد سلاح هسته‌اى است ولى اگر بخواهد به آن دست يابد، مى‌تواند و قطعا براى ساخت آن دست به يک کار جمعى خواهد زد.»

ژنرال افيف کوشافى، رئيس سازمان همکارى امنيت امريکا و اسرائيل نيز مى‌گويد: «ايران در حال حاضر به هيچ وجه بر روى دستيابى به سلاح هسته‌اى کار نمى‌کند ولى اگر بخواهد و تصميم بگيرد که به اين سمت برود مى‌تواند ظرف يک يا دو سال به اين تسليحات برسد.»

از سوى ديگر ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل مدعى شد، ايران به سمت عبور از مشکلات برنامه هسته‌اى خود حرکت مى‌کند و مى‌تواند ظرف يک سال آينده به بمب هسته‌اى کاربردى برسد.

با اين حال باراک تاکيد کرد، بايد چند سال صبر کنيم تا ببينيم که آيا ايران مى‌تواند به سلاح هسته‌اى که برد موشک ميان برد را داشته باشد، برسد يا خير؟

وى همچنين گفت: «در حال حاضر ايرانى‌ها کندتر از آن چه ما انتظار داريم در حال پيشبرد برنامه هسته‌اى‌شان هستند.»

ايهود باراک همچنين گفت: «آنچه ممکن است ايرانى‌ها را با مشکل مواجه کند استاکس‌نت و حملات اينترنتى است. اما به اعتقاد من در هيچ کدام از اين حالت‌ها هم ايرانى‌ها مشکلى در پيشبرد برنامه هسته‌اى خود احساس نمى‌کنند و تا آخر به کار غنى سازى اورانيوم ادامه خواهند داد. کارى که اکنون نيز در حال انجام آن هستند.»

اين در حالى است که مقامات ارشد اسرائيلى تاکيد کرده‌اند، ايران تا قبل از سال 2015 به سلاح هسته‌اى دست نخواهد يافت. به گزارش فرانس پرس به خصوص ژنرال افيف کوشافى، مدير سازمان امنيت اسرائيل گفت: «ايران در حال حاضر بر روى توليد سلاح هسته‌اى کار نمى‌کند و اگر هم يک روز تصميم بگيرد که به اين سمت حرکت کند يک تا دو سال زمان لازم دارد.»    

 

منبع: النباء


نظر شما :