تحولات اخیر منطقه و شکست پروژه ایران هراسی

۰۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۴ کد : ۱۰۴۵۴ اخبار اصلی
گفتاری از دکتر حسین علایی، فرمانده پیشین سپاه و کارشناس مسائل استراتژيک براى ديپلماسى ايراني.
تحولات اخیر منطقه و شکست پروژه ایران هراسی

روز گذشته مايکل مولن، رييس ستاد مشترک نيروهاى نظامى آمريکا در قطر گفت: «ايران کشورى است که موجب ايجاد بى‌ثباتى در منطقه مى‌شود و از هر فرصتى استفاده مى‌کند.» این اظهارات در کنار سخنان دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و اقدامات و اظهارات مقامات اسرائیل نشان دهنده موج جدیدی از تلاش برای ایجاد ایران هراسی در منطقه است. حسین علایی، فرمانده پیشین سپاه و کارشناس مسائل استراتژيک در گفتار زیر به تحولات منطقه پرداخته و این که تا چه حد این تحولات به شکست ایران هراسی می‌انجامد.

گفتاری از حسین علایی، فرمانده پیشین سپاه و کارشناس مسائل استراتژيک براى ديپلماسى ايرانى:

با برپایی قیام‌های مردمی ‌در مصر، تونس، مراکش، لیبی، بحرین و یمن فضایی فراهم شده که در آن مردم در حال رسیدن به حاکمیت هستند و روسای جمهور مادام العمر و پادشاهان منطقه و حتی کسانی مانند قذافی که خود را رهبری انقلابی می‌دانست یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند. تمام سران کشورهای عربی که قیام مردم علیه آنها صورت گرفته از دوستان نزدیک آمریکا و اسرائیل بوده اند. حتی قذافی که سابقا از وابستگان به شوروی محسوب می‌شد، ظرف چند سال گذشته در برابر آمریکایی‌ها تسلیم شد و روابط گسترده ای را با غرب به ویژه برخی از کشورهای اروپایی برقرار کرد.

بنابراین سقوط رژیم‌های وابسته به غرب در خاورمیانه فضا را برای آزادی مردم مهیا می‌کند. مردم در تمام شعارهایی که در تظاهرات‌ها در این کشورها دادند نوک تیز شعارهایشان علیه راس حاکمیت بوده و با شعار محوری «ارحل» یا «برو» توانسته اند تاکنون دو تن از روسای کشورهای بسیار مهم برای آمریکا و فرانسه را کنار بگذارند و به نظر می‌رسد ساختار جدید در خاورمیانه به شکل دیگری رقم خواهد خورد. طبیعتا در ساختار جدید، آمریکا در منطقه نفوذ سابق را نخواهند داشت و مردم در تصمیم گیری‌های سیاسی نسبت به قبل تعیین کننده‌ترهستند.

طبیعتا در ساختار جدید، نوعی همگرایی منطقه ای به ویژه با کشورهایی که فاصله بیشتری با آمریکا دارند، نظیر جمهوری اسلامی ‌ایران، برقرار خواهد شد و عرصه به ویژه برای اسرائیل تنگ‌تر مى‌شود. اگر نتایجی را که قیام مردم مصر تاکنون از نظر تحولات منطقه ای داشته بررسی کنیم در می‌یابیم که اولین ثمره این قیام، تغییر سیاست دولتمردان فعلی مصر که ازعوامل مبارک هستند، داشته است و آنها برای مصر برای اولین بار به دو ناو جنگی ایران اجازه دادند که از کانال سوئزعبور کند و به دریای مدیترانه برود.

طبیعتا فروپاشی رژیم مبارک در مصر به معنی تضعیف معاهده کمپ دیوید و از بین رفتن اعتماد رژیم صهیونیستی به شرایط مصر خواهد بود و از این به بعد دولتی که در مصر سر کار خواهد آمد نمی‌تواند روابط گذشته با اسرائیل را ادامه دهد و قطعا باید نسبت به مردم فلسطین و اعراب گرایش بیشتری نشان بدهد. در چنین شرایطی باید گفت کشور مصر که در سال‌های گذشته خط مقدم سازش با اسرائیل و فروپاشی جبهه پایداری بوده است، در حال تبدیل شدن به کشوری است که حامی‌ مردم مصر و مخالف سیاست‌های اسرائیل در منطقه است.

در چنین شرایطی، مشخص است که تحولات منطقه بیش از هرچیز به نفع جمهوری اسلامی ‌ایران خواهد بود. هم تضعیف آمریکا در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و هم به قدرت رسیدن مردم، مستقل از خواست آمریکا و هم از دست رفتن هم پیمانان اسرائیل نظیر مبارک، تحقق یافتن شعارهای انقلاب اسلامی ‌است که امام خمینی از ابتدای انقلاب مطرح می‌کردند. امام به دنبال این بودند که مردم در کشورهای خودشان دیکتاتوری‌های حاکم را سرنگون کنند و به آزادی به ویژه آزادی‌های سیاسی دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر آرمان انقلاب اسلامی‌ این بوده است که کشورهای منطقه مستقل باشند و خود مردم منطقه، مستقل از سیاست‌های آمریکا، تصمیم گیری کنند که چنین وضعی در شرف وقوع است.

از طرف دیگر امام خمینی اسرائیل را غده سرطانی در منطقه می‌نامید که در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اسرائیل بیش از پیش تضعیف خواهد شد. درحال حاضر در همجواری اسرائیل، از یک طرف حزب الله لبنان وجود دارد که قدرت عظیم خود را در چند سال گذشته به ویژه در جنگ سی و سه روزه به صهیونست‌ها نشان داده است. همسایه دیگر اسرائیل، سوریه است که تاکنون در برابر خواست اسرائیل تسلیم نشده است. در طرف دیگر مصر بود که متحد اصلی و تکیه گاه مهم اسرائیل به شمار می‌آمد که فروپاشید. در سوی دیگر فلسطینی‌ها هستند که به نظر می‌رسد که در آینده باید منتظر انتفاضه بزرگی در کرانه باختری بود و باید منتظر بود که همچون نوار غزه زره پوشان اسرائیل از کرانه باختری بیرون رانده شوند. همسایه دیگر اسرائیل، اردن است که در آنجا هم مردم در التهاب خواسته‌های جدید خودشان که تغییر دولت است به سر می‌برند.

بنابراین با توجه به تحولات کنونی در آینده شرایط برای بقا و امنیت اسرائیل سخت‌تر خواهد شد. از آنجا که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شعار این انقلاب مقابله با ظلم، استبداد، دیکتاتوری و مقابله با نفوذ بیگانگان در منطقه و همچنین از بین بردن اسرائیل بوده است طبیعتا قیام‌هایی که در این چند ماهه در کشورهای عربی اتفاق افتاده فضا را به نفع مردم جلو خواهد برد. هر چه حکومت‌های منطقه مردمی‌تر باشند، شعارهای انقلاب اسلامی ‌بیشتر محقق می‌شود و عرصه فعالیت برای آمریکا و اسرائیل تنگ تر و برای جمهوری اسلامی ‌بازتر خواهد شد.

در چنین شرایطی، ایران باید تلاش کند که مردم منطقه بتوانند رژیم‌های فاسد خود را تغییر دهد. اگر روند کنونی از بین رفتن پادشاهان و روسای جمهور مادام العمر و رهبران انقلابی دیکتاتور تداوم پیدا کند، مردم منطقه همگرایی بیشتری را با هم پیدا خواهند کرد و ریشه بحث ایران هراسی هم زده خواهد شد. تا زمانی که دولت‌های وابسته به غرب، مثل عربستان سعودی در این منطقه وجود دارد، آنها فضا و امکانات خود را در اختیار پایگاههای نظامی ‌و سیاسیت‌های آمریکا قرار خواهند داد. بنابراین راه حل ریشه کنی ایران هراسی، روی کار آمدن حکومت‌های مردمی ‌و به ثمر رسیدن قیام‌های مردمی ‌در کشورهای به پا خواسته است.

در چنین شرایطی است که حتی سازمان‌هایی مثل القاعده هم تضعیف خواهند شد و آنها دیگر فضایی برای تنفس و طرح عقاید افراطی و عملیات تروریستی علیه مردم را نخواهد داشت. بنابراین هرچه کشورهای منطقه به سمت مردم سالاری واقعی وانتخابات آزاد پیش بروند و جنبش آزادی خواهی درجهان اسلام توسعه پیدا کند ریشه ترسی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ‌زده خواهد شود جمهوری اسلامی ‌ایران به مفهوم معنوی اقتدار پیدا خواهد کرد.


نظر شما :