بازی اروپا با زمان‌بندی برنامه هسته‌ای ایران

۰۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۰۲۰۹ اخبار اصلی
پرونده هسته‌ای ایران همچنان ذهن غربی‌ها را به خود مشغول کرده است
بازی اروپا با زمان‌بندی برنامه هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه این روزها در اوج قرار دارد. شمال آفریقا و جهان عرب با هیاهوهای انقلابی بیداد می‌کند. از تونس تا مصر و انقلابی که می‌رود تا لرزه‌ای بر اندام اردن نشین‌ها و شاید هم خاندان سعود بیندازد. با این همه پرونده هسته‌ای ایران همچنان ذهن غربی‌ها را به خود مشغول کرده است. تحلیل‌گران رخدادهای مصر 2011 را با ایران 1979 مقایسه می‌کنند و چه چیزی وحشتناک‌تر از این قیاس. غربی‌ها هنوز بعد از 32 سال در شوک حادثه‌ای هستند که در 1979 و در عین خواب آلودگی آنها در ایران رخ داد. شاه مورد حمایت غرب بود و وادار به ترک قدرت شد و البته چندین سال طول کشید تا اعتماد از دست رفته ایرانی‌ها به کشورهای اروپایی تا حدی بازگشت. اکنون اگر مصر هم در روزهای داغ بودن بحث پرونده هسته‌ای ایران، به دنبال تکرار این انقلاب باشد غربی‌ها باید برای همیشه دور منافع خود در خاورمیانه و جهان اسلام و عرب را خط بکشند.

در این فضا تلگراف در ادعایی جدید عنوان می‌کند که ایران تا دو سال دیگر می‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. هنوز یک ماه از ادعای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در خصوص تعلیق برنامه هسته‌ای ایران تا سال 2015 نگذشته است. رئیس سابق سازمان موساد اسرائیل در مراسم خداحافظی از این پست ادعا کرده بود که ایران به دلیل تعلل‌های بوجود آمده در برنامه هسته‌ای نمی‌تواند تا سال 2015 میلادی به تاسیسات هسته‌ای دسترسی پیدا کند. البته فراموش نکنیم که یک سال پیش از این تاریخ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این بازه زمانی را برای ایران تا سال 2011 میلادی عنوان کرده بود. گویا غربی‌ها و اسرائیل در قامت متحد همیشگی آنها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دچار شکاف جدی شده‌اند. اسرائیلی‌ها که تا قریب به یک سال پیش بسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده و گزینه نظامی ‌را بهترین راهکار می‌دانستند با سخنان میر داگان رئیس سابق موساد در صدر انتقادهای بین المللی قرار گرفتند که چرا در روزهایی که مذاکره با ایران در استانبول هنوز تر و تازه است از میزان فشار بر ایران کم می‌کنید. البته بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که اسرائیلی‌ها بر خطرات حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران وقوف دارند و دقیقا به همین دلیل است که به نوعی تلاش در خرید زمان دارند.

تلگراف در حالی خبر از برخورداری ایران از نخستین بمب هسته‌ای تا دو سال آینده می‌دهد که نشست استانبول برای حل مناقشه هسته‌ای ایران به تاریخ پیوسته است و هیچ کورسوی امیدی از سوی غربی‌ها برای به زانو در آوردن ایران وجود ندارد.

تلگراف به نقل از موسسه بین المللی تحقیقات استراتژیک مستقر در اروپا ادعا می‌کند که ایران به راحتی می‌تواند در بازه زمانی دو ساله به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند. در این گزارش آمده است که ایران دو مرحله دیگر را طی خواهد کرد و به دنبال آن تا تولید بمب هسته‌ای تنها یک قدم فاصله خواهد داشت. ایرانی‌ها در حال حاضر اورانیوم مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارند. در این گزارش به سخنان وزیر دفاع بریتانیا لیام فاکس اشاره شده است که جمهوری اسلامی‌ تا سال آتی میلادی می‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند. نویسنده این گزارش برای این نهاد تحقیقاتی ادعا می‌کند که شکی وجود ندارد که ایرانی‌ها به دنبال تسلیحات هسته‌ای هستند. پاکستان پروسه‌ای چهار مرحله‌ای را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تعریف کرده بود و غربی‌ها ادعا می‌کنند که تهران این اطلاعات را از اسلام آباد خریداری کرده است. بر اساس این اطلاعات و تخمین زنی‌های غرب، ایران می‌تواند تا یک سال و هفت ماه دیگر به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

کارشناسان مسائل هسته‌ای اعتقاد دارند که ایران می‌تواند با اورانیومی‌ که در اختیار دارد و اطلاعات پروسه غنی سازی آن تا نود درصد در بازه زمانی کمتر از یک سال به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا کند. در هر حالت برای نصب کلاهک هسته‌ای ایران به چهار ماه بازه زمانی نیاز دارد. بر اساس این تحقیق ایران برای تولید نخستین بمب هسته‌ای به دو سال زمان نیاز دارد و برای تولید ابزاری که این بمب در آن مورد استفاده قرار گیرد هم به فاصله زمانی میان شش تا یک سال نیاز دارد که به دو سال اولیه اضافه خواهد شد. نویسنده این گزارش ادعا می‌کند که قرار گرفن مسلم ایران در مسیر تولید تسلیحات هسته‌ای احتمال توسل به گزینه نظامی‌ علیه این کشور را افزایش می‌دهد.

تلگراف در ادامه به نقل از نویسنده این گزارش می‌نویسد: جهان به هیچ وجه با ایران برخوردار از تسلیحات هسته‌ای کنار نمی‌آید. اما شاید به نوعی بتواند ایرانی را بپذیرد که توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را دارد اما دست نگاه داشته است.

غربی‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران دست به هر ترفندی زدند. حرکاتی مانند ویروس کامپیوتری استاکس نت که برخی تاسیسات هسته‌ای ایران در نظنز را به حالت تعلیق در آورد و دست اسرائیل در آن مشهود است. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران هم بخشی از این تلاش‌ها برای به زانو در آوردن ایران بود.

دیلی تلگراف اخیرا لیستی از نهادهایی را منتشر کرده است که بر اساس افشاگری‌های ویکی لیکس خلاف مفاد تحریم‌های بین المللی ایران همچنان با این کشور در حال تجارت و رابطه اقتصادی هستند. تلگراف ادعا می‌کند که در شرایطی که غربی‌ها به ایران کمک نکنند و کمپانی‌های بین المللی هم با تحریم‌های اعمال شده علیه تهران همراه شوند، ایران نمی‌تواند نسل جدید سانتریفیوژهای خود را روی کار بیاورد.


نظر شما :