پايگاه عظيم حزب الله در پاسدارى از شرف لبنان

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۰۰۰۷ اخبار اصلی
من در ماموريت پاريس با شادروان رفيق حريرى، روابط دوستانه برقرار کرده بودم ومعمولا وى هر گاه که به پاريس مى‌آمد با من تماس مى‌گرفت و ملا قات‌هاى متعددى با هم داشتيم.
پايگاه عظيم حزب الله در پاسدارى از شرف لبنان
سيد محمد صادق خرازى، در وبلاگ خود مطلبى را در مورد نحوه مقابله حزب الله با پديده‌ها نوشته است. وى در ابتداى اين يادداشت ضمن اشاره به آخرين تحولات لبنان مى‌نويسد: وضعيت پيچيده لبنان در اين دوره با گذشته تفاوت ماهوى دارد و احزاب و طوايف و بازيگران سياسى را با نوع ديگرى از وقوع پديده‌ها روبه‌رو خواهد ساخت و ائتلاف‌ها و جدايى‌هاى تازه‌اى را رقم خواهد زد. خرازى عدم عملکرد شفاف شخص سعد الدين حريرى در قبال حزب‌الله را عامل اصلى اين بحران مى‌داند و به اين نکته اشاره مى‌کند که حزب‌الله امروز با پديده دو گانه و رفتار متناقض شخص سعد حريرى و برخى متحدان منطقه روبه‌رو شده است.

اين ديپلمات با سابقه ضمن اشاره به ترور رفيق حريرى و تبعات آن مى‌گويد: من در ماموريت پاريس با شادروان رفيق حريرى، روابط دوستانه برقرار کرده بودم ومعمولا وى هر گاه که به پاريس مى‌آمد با من تماس مى‌گرفت و ملاقات‌هاى متعددى با هم داشتيم. در آخرين ملاقات با وى که در پاريس در منزل مسکونى‌اش در ميدان آنا انجام گرفت، وى مطالب مهمى راجع به سوريه مقاومت حزب‌الله و مسائل خاورميانه بيان کرد. وى به اينجانب گفت: حزب‌الله لبنان سمبل و اصالت مقاومت لبنان است و ما براى حزب‌الله نه تنها احترام قائل هستيم بلکه حزب‌الله را تضمينى براى ثبات وامنيت لبنان قلمداد مى‌کنيم. سيد حسن نصر الله فرزندش را تقديم لبنان کرد. خون داد تا لبنان حفظ شود ولى من اين کار را نکردم او از من شجاع تر و نستوه است. اما باور ما نسبت به سوريه متفاوت است. دوران حضور نيرو‌هاى امنيتى و نظامى و دخالت آشکار سوريه در لبنان سپرى شده است. وى از ملاقات اخيرش با بشار اسد به تلخى ياد مى‌کرد که ملاقات تلخ وتهديد آميزى بوده است. رفيق حريرى در ادامه سخنانش به من گفت: ما براى وادار کردن سوريه به ترک خاک لبنان، به اتحاديه اروپا، شوراى امنيت سازمان ملل متحد و ديگر نهاد‌هاى بين المللى و حقوقى متوسل خواهيم شد.

به گفته خرازى، حريرى آگاهى داشت که حزب‌الله در پاسدارى از شرف لبنان پايگاهى عظيم در ميان همه احزاب و طوايف به‌دست آورده است. وى هر گونه تعارض با حزب‌الله را به ضرر جريان معارض لبنانى مى‌دانست. وى هيچ‌گاه در خصوص خلع سلاح مقاومت با من صحبتى نکرد. ولى به دليل حضور امنيتى سوريه و دخالت‌هاى آشکارى که در مسائل سياسى لبنان داشت، سوريه را فاقد مشروعيت و محبوبيت لبنانى تشخيص داده بود.

خرازى درادامه ضمن اشاره به تحولات منطقه‌اى وقت، مى‌گويد: در تمامى دولت‌هاى بعد از رفيق حريرى حزب‌الله لبنان نقش ملى ايفا کرد و براى ثبات و امنيت لبنان گام‌هاى تعيين کننده اى برداشت. اما هيچ‌گاه به نقش تاريخى حضور نيروهاى سوريه پشت نکرد. حزب‌الله در معادلات فرا لبنانى هم پيمان استراتژيک سوريه و در معادلات درون لبنان، معيار وحدت لبنان قرار داشت. مزيت حزب‌الله در انعطاف و مقاومت به عنوان دو شاخصه مهم تصميم گيرى مورد توجه همه قرار داشت.

خرازى در آخر مى‌گويد: اينک بحران بر منطقه با حرکت و مانور خروج حزب‌الله از دولت سعد حريرى شکل جديدى به خود گرفته است. جالب است که بدانيم حزب‌الله لبنان آنچنان در حيات مدنى لبنان ريشه دارد که با ايفاى نقش آفرينى در فرهنگ مقاومت و فرهنگ مشارکت سياسى، تبديل به فرزندان زمانه خود شدند به روزگار اشغال در تاريخ امت عربى تنها حرکتى است که توانست اسرائيل را زمين‌گير کند. همين نقش عظيم مجاهدت‌هاى مقاومت در جنگ‌هاى سى‌و سه روزه که هدفش کاهش نقش بازدارندگى مقاومت در برابر اميال برخى از رهبران عرب و خواسته رژيم صهيونيستى بود وحزب‌الله سر افراز از اين کارزار نامتوازن بيرون آمد. اينک با سقوط دولت حريرى در اين بحران خود ساخته در لبنان که توسط برخى از دولت‌هاى منطقه و گروه 14 مارس که براى فرار به جلو انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله نشانه رفته اند، ساخته و پرداخته شده است، حزب‌الله مى‌تواند با دفاع از مظلوميت و حقانيت مقاومت و ايفاى نقش سياسى در معادلات منطقه‌اى بحران را مديريت کند.

نظر شما :