20 هزار سرباز انگليسى در معرض آسيب‌هاى مغزى

۰۹ آبان ۱۳۸۶ | ۱۵:۰۸ کد : ۹۵۶ اروپا
وزارت دفاع انگلستان مطالعات پزشکى تازه ‌اى را درباره آسيب‌هاى وارده به سربازانى که از عراق و افغانستان باز مى ‌گردند آغاز کرده است. اين مطالعات از زمانى شروع شد که نگرانى‌هاى موجود درباره آسيب‌هاى مغزى سربازانى شدت گرفت.
20 هزار سرباز انگليسى در معرض آسيب‌هاى مغزى
وزارت دفاع انگلستان مطالعات پزشکى تازه ‌اى را درباره آسيب‌هاى وارده به سربازاني که ازعراق و افغانستان باز مى ‌گردند آغاز کرده است.
 
اين مطالعات از زمانى  شروع شد که نگرانى‌هاى موجود درباره آسيب‌هاى مغزى سربازانى شدت گرفت که درمعرض موج انفجارقرار مى‌گيرند.
 
ارتش  آمريکا  نيز اعلام  کرده  است 20 درصد از سربازان و تفنگداران دريايى اين کشور به” آسيب‌هاى مغزي“ خفيف دچار شده‌اند. انفجارهاى  ميدان جنگ يا قرار گرفتن در معرض موج انفجار به عنوان عامل اصلى اين آسيب‌ها شناخته شده است.
 
قرار گرفتن تحت تاثير اين آسيب‌ها، عوارضى مانند از دست دادن حافظه، افسردگى و تشويش را به همراه دارد. دپارتمان دفاع ايالات متحده اين آسيب را به عنوان يکى از چهار ”آسيب شايع عراق“ در بين سربازان خود شناخته است.
 
با اين حال، مسئولان دپارتمان دفاع از تعميم دادن نتايج تحقيقات به صورت اصلى کلى خوددارى مى‌کنند. چون از نظر آنها از يک سو تحقيقات پزشکى انجام شده هنوز کامل نيست و از سوى ديگر نيروهاى آمريکايى و انگليسى در دو کشور عراق و افغانستان در شرايط متفاوتى به سر مى‌برند.
 
هر چند اين اختلاف نظر بين آمريکايى‌ها و انگليسى‌ها وجود دارد اما روزنامه گاردين نوشته است دولت بريتانيا تحقيقات جامعى را دراين باره در ميان نيروهاى خود آغاز کرده است تا مشخص شود دليل 20 برابر شدن نيروهاى قرارگرفته تحت تاثير ”آسيب مغزي“ چيست؟ اگر هشدار آمريکا در اين باره صحيح باشد نزديک به 20 هزار نفر از نيروهاى انگليسى در خطر ابتلا به اين آسيب‌ها قرار دارند.
 
”کيت ماليا“ که وظيفه سرپرستى برنامه درمان اين آسيب‌ها در مرکز توانبخشى نظامى سورى را بر عهده خواهد داشت، مى‌گويد:” مساله اين است که ما هنوز نمى‌دانيم تحقيقات آمريکايى‌ها صحيح است يا نه. اما آگر نتايج آنها صحيح باشد ما با ضايعه‌اى بزرگ روبرو خواهيم بود. ضايعه‌اى واقعا بزرگ.“
 
” ليونل يارويس“ که مسوئل سياست‌هاى درمانى در MOD است اعلام کرده برتانيا تمام تلاش خود را براى تشخيص پزشکى صحيح و درمان اين آسيب‌ها انجام خواهد داد. به گفته او آنها به موازات آمريکايى‌ها در حال کار روى اين پروژه هستند و تنها تفاوت در اين است که:” اين موضوع در آمريکا جنبه سياسى آشکارترى پيدا کرده است.“  
 
به گفته او علاوه بر تحقيقاتى که براى شناسايى نشانه‌هاى اين آسيب در ميان سربازان انجام خواهد شد برنامه‌هايى براى معاينه تمام سربازانى که از صحنه نبرد باز‌مى‌گردند و طرح‌هايى براى تغيير سيستم پوشش دفاعى سربازان در دست بررسى است.
 
با توجه به اينکه اين آسيب‌ها حتى با قرار گرفتن در معرض موج انفجار نيز پديد مى‌آيد به نظر مى‌رسد در ماه‌هاى آينده تعداد بيشترى از سربازان حاضر در عراق و افغانستان به آن دچار خواهند شد. چون استفاده از بمب‌هاى دست‌ساز عليه اين نيروها رو به افزايش است.
 
به گفته برخى کارشناسان حتى پيشرفته‌ترين کلاه‌خودهاى سربازان نيز نمى‌تواند از مغز آنها دربرابر موج انفجار محافظت کنند.
 
”استيون ماکئدو“ ، متخصص عصب شناس که پيش از اين در دپارتمان پزشکى سربازان حضور داشت مى‌گويد:” نيروهاى شورشى سعى نمى‌کنند گلوله‌ها يا مواد منفجره خود را به نيروهاى ما شليک کنند بلکه آنها خودروها و زرهپوش‌هاى ما را منفجر مى‌کنند. اما به دليل پوشش‌هاى حفاضتى که خودروها دارند معمولا سربازان فقط در معرض موج انفجار شديد قرار مى‌گيرند که ناثيرات عصبى دارد. از زمان جنگ جهانى اول تا امروز اين اولين جنگى است که انفجار به عنوان عامل اصلى جراحت‌ها ديده مى‌شود.“
 
نوارهاى مغزى سربازان نشان مى‌دهد حتى سربازانى که در ظاهر هيچ علامتى از آسيب ديدگى ندارند ممکن است دچار ضربه مغزى باشند يا لخته خون در مغر آنها به وجود آمده باشد. اگر اين آسيب‌ها تشخيص داده نشوند ممکن است به عوارض حادترى از افسردگى وتشويش گرفته تا خشونت و از هم پاشيدن روابط شخصى منتهى شود.
 
به گفته دکتر ماکئدو ارتش آمريکا اعلام کرده است 20 درصد نيروهاى اين کشور وقتى از عراق و افغانستان به خانه خود بازمى‌گردند دچار ” آسيب‌هاى مغري“ هستند که 15درصد آنها هيچ وقت مداوا نمى‌شوند. 
 
اين پزشک متخصص مى‌گويد:” فردى که دچار اين آسيب‌ها مى‌شود همچنان قادر به استفاده از کارد و چنگال است و مى‌تواند راه برود و حرف بزند. اما مشکلاتى در حافظه پيدا مى‌کند و از نظر روحى در شرايط بدى قرار خواهد گرفت . ممکن است به راحتى پريشان شود. وضعيت آنها مثل کامپيوترى است که نمى‌تواند برنامه‌ها را به خوبى اجرا کند. همچنان مى‌تواند کار کند اما نه به سرعت و کيفيت گذشته.“

نظر شما :