مخالفت 5+1 با میزبانی ترکیه برای مذاکرات هسته ای با ایران

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۶ کد : ۹۳۱۷ سرخط اخبار
مخالفت 5+1 با میزبانی ترکیه برای مذاکرات هسته ای با ایران

بی بی سی - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاریخ پیشنهادی ایران برای مذاکرات اتمی را پذیرفته اما خواستار تعیین مکان دیگری برای این مذاکرات شده است.

خبرگزاری های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرده اند  دفتر کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، با تدوین نامه ای خطاب به سعید جلیلی، سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، یکی از دو تاریخ پیشنهادی ایران برای انجام مذاکرات اتمی را قبول کرده است.

آقای جلیلی در نامه ای که روز 9 نوامبر برای خانم اشتون ارسال داشت، روزهای 23 نوامبر و 5 دسامبر سال جاری را به عنوان دو زمان مناسب برای برگزاری گفتگوهای هسته ای بین نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 در شهر استانبول پیشنهاد کرد.

به گفته منابع نزدیک به خانم اشتون، وی انجام ملاقات در روز 5 دسامبر را پذیرفته اما خواستار تغییر محل پیشنهادی مذاکرات از استانبول به کشور دیگری شده است.

ظاهرا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام مذاکرات در یک کشور اروپایی، از جمله سوئیس را ترجیح می دهد اما با برگزاری دور بعدی مذاکرات در استانبول مخالفتی ندارد.

همچنین، گفته می شود که کاترین اشتون در نامه خود پیشنهاد کرده است که مذاکرات به جای یک روز، سه روز ادامه داشته باشد.

برخی منابع خبری پیش بینی کرده اند که پاسخ خانم اشتون تا روز شنبه برای مقامات ایرانی ارسال شود

گروه 1+5 از کشورهای عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه - همراه با آلمان تشکیل شده و در گذشته، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی این گروه با مقامات ایرانی در تماس بوده است.

این گروه هدایت واکنش های بین المللی نسبت به برنامه های اتمی جمهوری را برعهده گرفته است. تهیه پیش نویس قطعنامه های تنبیهی شورای امنیت علیه ایران است با توافق این کشورها تهیه شده و به رای گیری گذاشته شده است.

در ماه ژوئیه سال جاری، سعید جلیلی با ارسال نامه ای برای کاترین اشتون پیشهاد کرد که مذاکراتی پیرامون همکاری ایران و اتحادیه اروپا درباره مسایل مختلف صورت گیرد و پیش شرط هایی را از جمله اعلام رسمی موضع اتحادیه اروپا در قبال برنامه اتمی اسرائیل مطرح کرد.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه های بعد اتحادیه اروپا را به خاطر پاسخ ندادن به این نامه مورد انتقاد قرار دادند اما سرانجام اواخر ماه اکتبر، آقای جلیلی با ارسال نامه دیگری برای خانم اشتون، روزهای 23 نوامبر یا 5 دسامبر را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات با گروه 1+5 پیشنهاد کرد.

در صورت انجام ملاقات بین نمایندگان ایران و گروه 1+ 5، این دومین دیداری است که طی بیش از یک سال گذشته بین دو طرف صورت می گیرد.

در ماه اکتبر سال گذشته، نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو، سوئیس، ملاقات کردند و در پی آن، مذاکراتی بین هیات های اعزامی ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، برگزار شد.

در مذاکرات وین، طرح پیشنهادی آژانس بین المللی برای مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور هسته ای تهران مطرح شد که مورد موافقت گروه 1+5 قرار گرفت اما مقامات ایرانی رسما به آن پاسخی ندادند.

در ماه ژوئن سال جاری، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه جدیدی تحریم های بین المللی جدیدی را علیه ایران تصویب کرد.

در پی صدور این قطعنامه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک رشته تحریم های یکجانبه را نیز علیه ایران به اجرا گذاشتند.

گروه 1+5 همواره هدف از مذاکره با ایران را حل فصل بحران اتمی این کشور دانسته و پیشنهادهای قبلی این گروه را مبنای مناسبی برای دستیابی به توافق در این زمینه تلقی کرده است.

در مقابل، برخی از مقامات ایران، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، در سخنانی در روزهای اخیر بار دیگر گفته اند که برنامه های اتمی این کشور قابل مذاکره نیست و منظور از دیدار با گروه 1+5 را مذاکره در باره موضوعات عمده بین المللی و مشارکت جمهوری اسلامی در حل مشکلات جهانی قلمداد کرده اند.

در حالیکه به نظر می رسد بین انتظارات ایران و گروه 1+5 از اجلاس بعدی متفاوت است، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت که هنوز دستور کار این مذاکرات تعیین نشده است.

اعتراض سفير ايران به وزارت خارجه چين

سفير ايران نامه اعتراض‌آميز خود را در خصوص نام مجعول خليج ع ر ب ى به وزارت خارجه چين ارائه کرد.

به گزارش فارس، پس از استفاده از نام مجعول خليج ع ر ب ى در مراسم افتتاحيه، مهدى صفرى سفير ايران در چين نامه اعتراض‌آميز خود را به وزارت امور خارجه اين کشور ارائه داد.

در بخشى از اين نامه آمده است: مسئولان ايرانى همچون رئيس سازمان تربيت‌بدنى، رئيس و دبير کميته ملى المپيک به کاربرد نام خليج ع ر ب ى در مراسم افتتاحيه شانزدهمين دوره بازى‌هاى آسيايى اعتراض داشته‌اند.

سعد الحريرى به تهران مى‌آيد

سعد الحريرى ـ نخست وزير لبنان ـ اواخر ماه جارى ميلادى عازم تهران مى‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه السفير چاپ لبنان، سعد الحريرى در چارچوب سفر به برخى کشورها امروز به ابوظبى، دوشنبه به روسيه، اواسط هفته آينده به عربستان و اواخر ماه جارى ميلادى نيز سفر رسمى به ايران خواهد داشت.

به نوشته اين روزنامه، اين سفر به منظور توسعه ارتباطات براى پيگيرى تحولات منطقه‌يى و بين‌المللى است که لبنان از دور يا نزديک از آن تاثير مى‌پذيرد.

قرار است در جريان اين سفر تحولات عراق و توافق بر سر تقسيم قدرت در اين کشور، تاکيد بر مواضع لبنان در خصوص دادگاه ترور حريرى و دعوت به گفتمان داخلى مورد بررسى قرار گيرد.

حماس: شیعیان وارد فلسطین نشوند!

انتخاب- روزنامه الحیات به نقل از خلیل الحیا، یکی از مقامات سیاسی حماس ادعا کرد: حماس به ایران اطلاع داده است که اجازه نخواهد داد شیعیان به فلسطین وارد شوند.حتی در مقابل کمک هایی که ایران به حماس می کند!

وی می افزاید: ما از ورود هرگونه گروهی به فلسطین جز سنی ها جلوگیری می کنیم.

این مقام بلندپایه حماس در ادامه از اعراب خواست که به حماس اجازه دهند که نسبت به اشغالگری اسرائیلی ها در اراضی فلسطینی مقاومت نشان دهد.

وی در ادامه افزود: اینکه می گویند حماس عملیات شهادت طلبانه را متوقف کرده است، را تکذیب می کنم و هر موقع که بشود برای مقاومت علیه اسرائیل و شهرک نشینان این کار را انجام می دهیم.

خلیل الحیا در پایان افزود: حماس فلسطین را به عنوان یک دولت اسلامی از دریای مدیترانه تا رود اردن می بیند. که البته تنها یهودیانی که تا قبل از جنگ جهانی اول در انجا بودند، حق زندگی کردن در انجا را دارند.

هنوز مقامات حماس این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند!

احتمال انصراف ترکيه از پيوستن به اتحاديه اروپا


رئيس جمهور ترکيه در گفت‌وگو با يک مجله انگليسى از احتمال انصراف کشورش از پيوستن به اتحاديه اروپا خبر داد.

به گزارش فارس، نشريه انگليسى اکونوميست در رابطه با گزارش اتحاديه اروپا در خصوص ميزان پيشرفت ترکيه در مسير رعايت استانداردهاى اروپايى که چند روز پيش منتشر شد ضمن تاکيد بر اينکه ترکيه براى گرفتن گزارشهاى بهتر مجبور است تلاش بيشترى از خود نشان دهد، به انتقادات مربوط به آزادى مطبوعات و مصاحبه عبدالله گل رئيس جمهور ترکيه با اين نشريه پرداخت.
اين گزارش با ياد آورى اينکه همزمان با دريافت جايزه "چتم هاوس " از دست ملکه انگلستان از طرف عبدالله گل به عنوان حامى دموکراسى و صلح و روابط بين الملل، گزارش ميزان پيشرفت ترکيه در انجام درخواستهاى مورد نظر اتحاديه اروپا نيز از سوى ديگر انتشار يافت و اين مسئله کاملا تصادفى بوده چنين ادامه داد: اتحاديه اروپا مثل هميشه از ترکيه مى خواهد که درهاى بنادر و فرودگاههاى خود را به روى يونانيان ساکن قبرس باز کند. اما گل، چنانکه در مصاحبه خود نيز تاکيد کرد به امتياز دهى تک جانبه تن نخواهد داد.
نشريه اکونوميست سپس با اشاره به اينکه پيشرفتى در روند پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا حاصل نشده و علت آن نيز اين بوده است که بسيارى از سرفصلهاى اتحاديه اروپا مربوط به جزيره مورد مناقشه قبرس بوده و يا اينکه اعضاى ديگر اين اتحاديه مانع طرح برخى از سرفصلها مى‌شدند افزود: عبدالله گل در مصاحبه خود خاطرنشان ساخت که روند اصلاحات مورد نظر اتحاديه اروپا را همچنان ادامه خواهند داد. وى همچنين تاکيد کرد که در زمان رسيدن به حد لازم ممکن است که از پيوستن به اتحاديه اروپا منصرف گردند.
بنابراين گزارش، گل در بخش ديگرى از مصاحبه خود ادعاى روى برگرداندن کشورش از غرب را رد نموده آن را "فشار روانى " بر روى ترکيه خواند.

احمدی‌‌نژاد به مصر می‌رود


رییس جمهور ایران به احتمال زیاد در نشستی که ماه مارس آینده در شرم‌الشخ برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

شبکه خبری العالم به نقل از روزنامه القدس العربی نوشت:

منابع آگاه مصری پنجشنبه شب اعلام کردند به احتمال بسیار محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران برای شرکت در کنفرانس اسلامی به این شهر مصری سفر خواهد کرد.

یک دیپلمات مصری با بیان این خبر گفت: کشورش در حال فرستادن دعوت‌نامه‌هایی برای رهبران و سران کشورهای اسلامی است و بر همین روال از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت خواهد شد تا در این نشست حضور پیدا کند.

وی در ادامه یادآور شد: حضور احمدی‌نژاد در این نشست صرف شرکت در کنفرانس اسلامی است و ربطی به روابط دوجانبه ندارد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش با موافقت مقامات دو کشور تسهیلات لازم برای برقراری پروازهای تهران – قاهره فراهم شده است.

قاهره در حالی انتظار دارد ایران در نشست سازمان کنفرانس اسلامی مشارکت کند که در سال 1376 و هنگام برگزاری نشست سران در تهران، حسنی مبارک حاضر به سفر به ایران نشد و وزیر امور خارجه این کشور در نشست سران مشارکت کرد. ایران و مصر سه دهه است که روابط دیپلماتیک ندارند.


نظر شما :