متکى:موافق مذاکره با 1+5 در ترکيه هستيم

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۹ کد : ۹۲۵۷ سرخط اخبار
متکى:موافق مذاکره با 1+5 در ترکيه هستيم

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به برخورد مثبت جمهورى اسلامى ايران با طرفهاى مقابل در مذاکرات، ابراز اميدوارى کرد مذاکرات ايران و گروه 1+5 هر چه زودتر آغاز شود.
به گزارش واحد مرکزى خبر، منوچهر متکى در نشست خبرى مشترک با وزير امور خارجه سنگاپور در تهران، در پاسخ به سوالى در خصوص مذاکرات ايران و 1+5 گفت:اينکه گفتيد طرف مقابل مذاکره کننده گفته است در اين گفتگوها اتفاق نظر در دريافت ديدگاههاى ايران به وجود مى آيد، ما استقبال مى کنيم.
وى افزود: رايزنيها براى آغاز گفتگو ميان ايران و 1+5 در مسير خوبى در حال پيشرفت است.
وزير امور خارجه گفت: درخصوص محل گفتگوها توافق شده است و اميدواريم به زودى درباره زمان و دستور کار اين گفتگوها نيز توافق شود تا هرچه زودتر گفتگوها را آغاز کنيم.
متکى افزود: در دو، سه روز گذشته به دوستانمان در ترکيه اطلاع داديم با برگزارى گفتگو ميان ايران و 1+5 در اين کشور موافقيم.
وزير امور خارجه گفت: فکر مى کنم با برگزارى انتخابات در آمريکا، شرايط داخلى اين کشور به شدت ملتهب است.
منوچهر متکى در پاسخ به سوالى درباره اظهارات يکى از جمهوريخواهان آمريکا مبنى بر آمادگى اين کشور براى حمله به ايران اظهار داشت: مطالب سناتور آمريکايى را خيلى جدى نگيريد؛ خواسته است شوخى کند.
وى با بيان اينکه آمريکاييها در وضع خاصى قرار گرفته اند افزود: به موازات شرايط ملتهب داخلى آمريکا، اين کشور در کلاف سردرگمى در سياست خارجى خود قرار گرفته است.
وزير امور خارجه گفت: فکر مى کنيم اگر در گذشته عقلا و شخصيتهاى واقعى آمريکايى لازم بود درباره وضع آمريکا فکر کنند، امروز اين موضوع تنها گزينه آنهاست.
متکى با اشاره به سخنرانى رئيس جمهور آمريکا در ابتداى انتخابش درباره برگرداندن اعتماد به جامعه آمريکا و بين الملل افزود: در درون اين اعتراف اين مطلب بود که جامعه آمريکا و بين الملل اعتماد خود را به دولتمردان آن کشور از دست داده است.
وى اضافه کرد: مردم آمريکا در دو سال پيش در انتخابات شرکت و نظرشان را درباره جمهوريخواهان اين کشور بيان کردند.
وزير امور خارجه گفت: امروز بعد از دو سال، دوباره مردم آمريکا درخصوص سياستهاى جديد يا بهتر است بگوييم بى‌سياستى‌هاى جديد قضاوت مى کنند.
متکى تأکيد کرد: هوشمندان، انديشمندان و سياستمداران آمريکا بايد چاره انديشى کنند.
وى گفت: زورمدارى و تهديد ديگران در دهه گذشته نشان داد کارآيى خود را از دست داده است.
متکى خطاب به دولتمردان آمريکا گفت: شما اگر با عملى کردن تهديدتان در افغانستان و عراق، کارى به پيش نبرديد امروز به صرف تهديد چه مى خواهيد کنيد؟
وى افزود: بر دولتمردان آمريکاست که از گذشته درس بگيرند و در مسيرتصحيح اين سياستها گام بردارند.
وزير امور خارجه تصريح کرد: سياستهاى آمريکا در منطقه ما شکست خورده است.

ترکیه ، به دنبال امپراتوری است

کارشناسان دفاعی و امنیتی روسیه معتقدند که استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه می تواند تهدیدی علیه ایران و روسیه باشد.
به گزارش عصر ایران ، خبرگزاری ریانووستی روسیه در گزارشی از احتمال استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه می نویسد : " ترکیه برای استقرار این سامانه سه شرط را مطرح کرده است :
نخست اینکه ترکها می گویند که پذیرای سپر موشکی ناتو خواهند بود نه سپر موشکی آمریکا .
دوم اینکه اجزای این سپر موشکی باید در همه کشورهای عضو ناتو مستقر شوند .
سوم اینکه ترکیه اجازه نخواهد داد که ناتو این کشور را همانند دوران جنگ سرد تبدیل به صف مقدم پیمان ناتو در برابر دشمنان کند.
خبرگزاری ریانووستی با اشاره به این شروط ترکیه به نقل از" سرگئی دمیدنکو " کارشناس موسسه مطالعات استراتژیک روسیه ، می نویسد : " ترکیه خواهان این است که هم در غرب و هم در شرق کشوری دارای احترام باشد ... ترکیه خواهان این است که تبدیل به یک امپراتوری در سراسر قاره شود ".
اما "سرگئی مارکف "کارشناس موسسه مطالعات سیاسی روسیه می گوید : " با وجودی که ترکیه  از نظر جغرافیایی بسیار به ایران نزدیک است اما این کشور از نظر سیاسی یکی از دشمنان ایران به حساب می آید و این دشمنی بدین خاطر است که ترکیه یکی از متحدان نزدیک واشنگتن در منطقه است ... اما اول از همه این نکته مهم است که هم ایران و هم ترکیه در حال حاضر بر سر ایفای نقش رهبری در جهان اسلام با هم رقابت دارند ".
"
لئونید ایواشف" رییس آکادمی امور ژئوپلتیک روسیه بر این باور است که هدف غایی این طرح ناتو خنثی کردن  توان سلاح های استراتژیک و اتمی روسیه است . وی می گوید : " ما به غیر از روسیه در این منطقه قدرتی با توان اتمی نداریم "
گفتنی است تصمیم نهایی ترکیه درموافقت یا مخالفت  با استقرار سامانه ناتو در خاک این کشور در اجلاس سران ناتو در 19 و 20 نوامبر ( 12 روز دیگر) در لیسبون پرتغال اعلام خواهد شد.
ناتو امیدوار است ترکیه با استقرار رادارهای این سامانه در خاک خود  موافقت کند.
پیش از این احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که آنکارا نمی خواهد با پذیرفتن این سیستم نظامی در خاک خود بار دیگر به احیای یک جنگ سرد جدید در منطقه کمک کند.

چرا روزنامه اعتماد منتشر نمى‌شود؟


مدير مسئول روزنامه اعتماد گفت که اين روزنامه پس از گذراندن مراحل قضايى منتشر خواهد شد.
الياس حضرتى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، ابراز اميدوارى کرد که روزنامه اعتماد پس از اتمام مراحل قضايى منتشر خواهد شد.
وى گفت: تنها مشکل عدم انتشار روزنامه‌اش مسايل قضايى بوده که هنوز به پايان نرسيده است.
گفتنى است؛روزنامه اعتماد به مديرمسئولى الياس حضرتى اسفند ماه سال گذشته از سوى هیئت نظارت بر مطبوعات توقيف شد.


نظر شما :