شرط مصر براى از سرگيرى روابط با ايران

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۸ کد : ۹۲۰۳ سرخط اخبار
شرط مصر براى از سرگيرى روابط با ايران

مصر با ارائه فهرست 66 نفره متهمان امنیتی، تحویل آنها را توسط ایران، شرط از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور دانست.
به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه الجریده چاپ کویت، مصر در روزهای گذشته فهرستی از متهمان امنیتی تحت تعقیب را آماده کرده که مدعی است این افراد به ایران فرار کرده و در این کشور مستقر هستند.
مصر با ارائه این فهرست به ایران، بازگرداندن آنها را، شرط آغاز گفت وگوها با ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و قاهره می داند.
یکی از این افراد تحت تعقیب، برنامه ریز عملیات ترور حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سال 1995 است که قاهره بر بازپس گیری وی تاکید می کند.
با وجود اینکه ایران خواستار ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک و ارتقای روابط به سطح مبادله سفیر است اما مصر ازسرگیری روابط دیپلماتیک، حفظ آن و منع بروز مانعی جدید در این رابطه بدون رسیدن رابطه به سطح مبادله سفیر را سقف مذاکرات با ایران اعلام کرده است.
یک منبع آگاه دیپلماتیک مصری نیز گفت که وزارت خارجه این کشور هفته گذشته از دستگاه های امنیتی درخواست کرد تا فهرستی از اتباع مصری فراری به ایران را از سال 1982 تاکنون ارائه کنند. همچنین تسلیم این افراد در راس اولویت های قاهره برای ازسرگیری روابط با ایران ذکر شده است.
علاوه بر این، مصر شرط گذشته خود را برای حذف نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور سابق مصر از یکی از خیابان های تهران را همچنان مطرح می کند.
براساس گفته های منابع آگاه، وزارت کشور مصر تاکنون فهرستی از 66 نفر از افراد متهم به جرائم امنیتی، فراری به ایران از سال 1982 را تهیه کرده که معروف ترین آنها "مصطفی حمزه" فرمانده سابق شاخه نظامی سازمان جماعت اسلامی است که عملیات ترور حسنی مبارک را در سال 1995 در آدیس بابا برنامه ریزی کرده بود.

انتقاد شديداللحن اردوغان از آمريکا و اتحاديه اروپا

نخست وزير ترکيه با انتقاد شديداللحن از آمريکا و مقامات اروپايى به عنوان حاميان کانون‌هاى طرفدار تروريسم گفت: آنها ما را تنها گذاشته‌اند و اين اقدام آنها از حافظه ملت ترکيه پاک نخواهد شد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى آناطولى، رجب طيب اردوغان طى سخنانى گفت: در برخى از کشورهاى اروپايى حتى در شرايط کنونى کانون‌ها، بنيادها و همچنين مراکزى تحت لواى رسانه آزادانه در حال فعاليت هستند که اينها با گروه‌هاى تروريستى ارتباط دارند و اين ارتباط ثابت شده است.
وى افزود: برخى از کشورهاى اروپايى عليرغم تمامى هشدارها، تمامى درخواست‌هاى ما و تمامى مدارکى که به آنها ارائه مى دهيم هنوز هم از حمايت مستقيم يا غير مستقيم از تروريسم خوددارى نمى‌کنند.
نخست وزير ترکيه در ادامه سخنانش با اشاره به حادثه تروريستى روز يکشنبه گذشته در ميدان تقسيم استانبول گفت: تروريسم، چنانکه در عمليات‌هاى خود در نيويورک، در لندن يا در مادريد ايجاد فضاى ترس و وحشت و عقب‌نشينى از موضع اتخاذ شده را در نظر دارد، در استانبول هم به همان منظور وارد عمل مى‌شود. تروريست‌ها تنها مى خواهند که ما دچار ترس و واهمه شويم و پا به عقب بگذاريم.
اردوغان سپس کشورهاى دنيا را به برداشتن گام‌هاى جدى و عملى در راه مبارزه با تروريسم فراخواند و گفت: از آنجا که تروريسم ارتباط دوستانه، احترام متقابل و فرهنگ همزيستى را مورد هدف قرار مى دهد من از تمامى کشورهاى دنيا و از تمامى دوستانمان انتظار حمايت صميمانه دارم.
 
مطمئنا قبول داريد که با اظهارات خشک و خالى، بکار بردن سياستى زودگذر جهت رفع تکليف، بى اهميت شمردن موضوع يا بکاربردن سياست سرگرم کردن کارى پيش نمى‌رود.
وى در ادامه سخنانش با بيان اينکه استانبول و ترکيه اين حمله صورت گرفته عليه انساندوستى، آزادى و دموکراسى در اين کشور را پشت سر خواهد گذاشت، افزود:
 
وقتى که ريشه تروريسم خشکانده شود و مسئله ترور ديگر مطرح نباشد ما ممکن است که غصه‌ها و مصيبت‌هاى مربوط به اين دوران را فراموش کنيم، اما اين را هم مى‌خواهم بگويم که آنها ما را تنها گذاشته‌اند[در امر مبارزه باتروريسم] و ما آنها را نخواهيم بخشيد و از حافظه تاريخى ‌ما هم پاک نخواهد شد.

سارا شورد ادعای ویکی لیکس را رد کرد

به دنبال افشای اسناد نظامی محرمانه آمریکا از سوی «ویکی لیکس» که در بخشی از آن ادعا شده بود 3 تبعه آمریکایی در خاک عراق دستگیر شده اند، «سارا شورد» یکی از این سه نفر که سپتامبر گذشته آزاد شد، ضمن رد ادعای مذکور اذعان نمود که آنها در خاک ایران دستگیر شده اند.
به گزارش ایرنا، این مطلب را روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شمار روز یکشنبه خود منتشر کرد.
بر اساس خبر روزنامه نیویورک تایمز، خانم سارا شورد گفته است که قصد او از بیان این مطلب، جلوگیری از شایع شدن یک حدس و گمان اشتباه است؛ چرا که اسناد نظامی محرمانه آمریکا منتشر شده از سوی ویکی لیکس و همچنین اخبار و گزارش هایی که پیش از افشای اسناد مذکور، از سوی آمریکا و انگلیس منتشر شد، هدف قوت بخشیدن به شایعه دستگیری او و دو آمریکایی دیگر به نام های «جاش فتال» و «شون باوئر» در خاک عراق را دنبال می کند.
سارا شورد با بیان اینکه تصور نمی کرد تعداد زیادی ماموران مرزبان در خط مرزی عراق و ایران مستقر باشند،توضیح داد هنگامی که به همراه دو آمریکایی دیگر در آن منطقه در حال عبور بودند، یکی از ماموران مرزبانی آنها را صدا می زند و به آنها گوشزد می کند که در خاک ایران قرار دارند.
این سه شهروند آمریکایی که تابستان سال گذشته به طور غیرقانونی از طریق مرز عراق وارد خاک ایران شدند، از سوی ایران دستگیرد و بازداشت شدند.
این افراد از سوی جمهوری اسلامی ایران متهم به جاسوسی هستند اما سارا شورد بر اساس توجه خاص قوانین اسلامی به زنان، ماه سپتامبر گذشته با سپردن وثیقه آزاد شد و دو نفر دیگر هم اکنون در بازداشت به سر می برند.

هشدار مهمانپرست برای سفر به فرانسه


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتباع ایرانی هشدار داد به دلیل وضعیت ناامن فرانسه و ناآرامی های اجتماعی در این کشور ، از سفر غیر ضروری به این کشور خودداری کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، تصریح کرد: وضعیت برخی کشورهای غربی به دلیل بحران های اقتصادی تغییراتی داشته و ناآرامی های اجتماعی در این کشورها وجود دارد و در این خصوص ناآرامی در فرانسه حد شدیدتری پیدا کرده بر همین اساس به هموطنان توصیه می کنیم برای سفرهای غیر ضروری به این کشور تردد نکنند.
وی افزود: هموطنان اگر به فرانسه سفر می کنند مراقبت لازم را داشته باشند، چون وضعیت نا امنی در این کشور به حد بالایی رسیده است .
مهمانپرست تاکید کرد: این هشدار را وزارت خارجه از طریق سایت وزارت خارجه و نیز سایت سفارت ایران در فرانسه به اطلاع هموطنان رسانده است.

سوقصد به جان سارکوزی


خبرآنلاین- رسانه های فرانسوی از کشف و خنثی سازی دو پاکت حاوی مواد منفجره که یکی ازآنان به آدرس ’ نیکلا سارکوزی ’ رییس جمهورفرانسه ارسال شده بود ، خبردادند.
به گزارش روز دوشنبه رسانه های فرانسوی به نقل از منابع پلیسی در آتن حاکیست که یک بسته حاوی مواد منفجره دیگر نیز دریکی شرکت های پستی درآتن منفجر شده ولی آسیب جدی برجای نگذاشته است.
گفته می شود که مواد منفجره جاسازی شده در پاکت های ارسالی به اندازه ای نبوده که باعث مرگ شخص حامل آن شود.
درهمین حال منابع پلیسی آتن احتمال دادند که پاکت های حاوی مواد منفجره مکشوفه ، کارگروه تروریستی القاعده نبوده و به گروههای افراطی چپ آتن مربوط باشد.
تحقیقات حاکیست که بسته منفجره مزبور ، به هنگام حمل آن از سوی کارمند سفارت مکزیک در یونان منفجر شده و وی نیز دچار سوختگی موضعی شده است.
منابع پلیسی آتن افزودند : قرار بوده دو بسته مکشوفه دیگری نیز به سفارت هلند و بلژیک درآتن تحویل داده شود ، که کشف و خنثی شده است.
گفته می شود که پلیس آتن تاکنون درارتباط با بسته های منفجره ، دو جوان 22 و24 ساله را که گمان می رود دراین قضیه دست داشته باشند، دستگیر کرده است.

مدودف به تهران نمی‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر سفر مدودف به تهران را تکذیب کرد.
ایران دیپلماتیک نوشت: رامین مهمان پرست گفت: تاکنون چنین خبری را نشنیده است.
مهمان پرست در واکنش به موضع تهران در صورت تصمیم مدودف به سفر به تهران گفت: در مورد مقتضی درباره آن تصمیم خواهیم گرفت.

هرگز نامزد انتخابات رياست جمهورى نخواهم شد


مديرکل سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اعلام کرد که هرگز در انتخابات رياست جمهورى مصر نامزد نخواهد شد.

به گزارش فارس، "محمد البرادعى " در گفت‌وگو با روزنامه اتريشى "دى پرسه " گفت که نامزدى براى انتخابات در شرايط کنونى مفهومى ندارد و هرگز در انتخابات رياست جمهورى مصر نامزد نخواهد شد.
وى با تاييد ايده تحريم انتخابات تصريح کرد که تحريم مشروعيت رژيم را سلب مى‌کند.
البرادعى همچنين گفت: روشن است که رئيس‌ جمهور آينده مصر از داخل حزب ملى حاکم خواهد بود.
وى تاکيد کرد: هرگز قصد ندارم براى رياست جمهورى نامزد شود بلکه هدفم وجود دموکراسى کارآمد در کشور است.
وى در مورد جماعت اخوان‌المسلمون مصر نيز گفت: اخوان‌المسلمون داراى محبوبيت مردمى هستند و فاسد نيستند، آنها مواد غذايى و دارو را در ميان فقرا توزيع مى‌کنند و از اعتبار گسترده‌اى در ميان ملت برخوردار هستند.
البرادعى همچنين تاکيد کرد: تغيير بايد از داخل صورت گيرد زيرا انديشه برقرارى دموکراسى اگر از خارج وارد شود تنها يک توهم است، من به ملت‌ها بيشتر از دولت‌ها ايمان دارم زيرا دولت‌ها منافع خاص خود را دارند.

ایران به 5 شرکت نفتی اولتیماتوم داد

با توجه به رویکرد وزارت نفت برای توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز، به 5 شرکت هندی به منظور تعیین تکلیف مشارکت در بزرگترین فاز پارس جنوبی و توسعه میدان فرزادبی اولتیماتوم داده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت اخیرا با تدوین برنامه ای خواستار آغاز طرح توسعه نزدیک به 15 میدان مشترک نفت و گاز ایران تا پایان سالجاری شده است.
پس از پایان مذاکرات گازی با شرکتهای شل، رپسول اسپانیا، گازپروم روسیه و برخی از شرکتهای ترکیه و تعیین تکلیف وضعیت توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی، مذاکره با طرفهای داخلی و خارجی برای نهایی کردن وضعیت توسعه سایر میادین مشترک شتاب گرفته است.
با گذشت بیش از سه سال مذاکره با شرکتهای ONGC و هندوجای هند برای واگذاری 40 درصد از سهام طرح توسعه بزرگترین فاز پارس جنوبی، مهلتی سه ماه برای این دو شرکت برای حضور و سرمایه گذاری در این پروژه در نظر گرفته شده است.
مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می کنند تا ژانویه سال 2011 میلادی وضعیت مشارکت این دو شرکت هندی در فاز 12 پارس جنوبی مشخص شود که در غیر این صورت، پرونده مشارکت گازی هند در این میدان مشترک بسته خواهد شد.
این اولتیماتوم در حالی برای مشارکت هند در بزرگترین میدان مشترک گازی جهان تعیین شده است که آذرماه سال گذشته مذاکراتی بین مسئولان شرکت ملی نفت ایران و این کنسرسیوم هندی در دهلی انجام شده بود.
در نشست سال گذشته دهلی دو طرف توافق کرده بودند که تا فروردین ماه سالجاری وضعیت حضور هند برای مشارکت در فاز 12 پارس جنوبی مشخص شود، ضمن آنکه مذاکراتی برای فروش 6 میلیون تن LNG هم با این شرکتها انجام شده بود
این فرصت فروردین ماه سالجاری مجددا تمدید شد که با دستور اخیر وزیر نفت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت میادین مشترک هیدروکربوری به نظر می رسد "ژانویه 2011" آخرین فرصت برای حضور هند در این پروژه 7.8 میلیارد دلاری باشد.
در همین حال، همزمان با انجام مذاکرات با شرکتهای هندی، در سفر اخیر هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا به تهران مذاکراتی با شرکت ملی نفت این کشور برای سرمایه گذاری 10 درصدی به ارزش تقریبی 780 میلیون دلار در فاز 12 پارس جنوبی انجام شده است
در حال حاضر طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی در بخشهای خشکی و فراساحل نزدیک به 40 درصد پیشرفت اجرایی دارد که پیش بینی می شود تولید زودهنگام در این مگا پروژه گازی تا سال آینده آغاز شود.
در شرایط فعلی، 80 درصد سرمایه گذاری در این پروژه مشترک گازی توسط نیکوی ایران و 20 درصد هم توسط شرکت نفت آنگولا (سونانگول) در حال انجام است.
هدف از اجرای طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی تولید 78 میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به خط لوله ششم سراسری، 110 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز است.
آخرین وضعیت مشارکت 3 شرکت هندی در میدان فرزادبی
به گزارش مهر، بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.
با وجود گذشت نزدیک به هشت سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان گازی با شرکتهای هندی امضا نشده است.
محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در آخرین اظهار نظر رسمی با تاکید بر علاقه مندی شرکتهای هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، گفته است: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد
وی همچنین از امضای موافقت نامه اولیه توسعه این میدان گازی با طرف خارجی خبر داده و اظهار داشته است: تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد بی در ایران صادر شده است.
در همین حال، موسسه اکونومیک تایمز شهریور ماه امسال با انتشار گزارشی به نقل از مقامات دولت دهلی، اعلام کرده بود: کنسرسیوم سه شرکت هندی برای حضور در پروژه گازی ایران کاملا آزادی عمل دارد و به آنها پیشنهاد کردیم که مطابق موازین قانونی این پروژه را پیش برده و به منافع اقتصادی خود توجه کنند.
این در حالی است که با وجود انجام مذاکرات چندین ساله با شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم هندی، هنوز قرارداد طرح توسعه این میدان گازی امضا نشده است.
پیش بینی می شود با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت برای تعیین تکلیف میادین مشترک و استراتژیک نفت و گاز به زودی وضعیت توسعه طرح توسعه میدان فرزاد بی توسط این مجموعه مشخص شود.
به گزارش مهر، در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.
بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.


نظر شما :