من هنوز احمدى نژاد را دوست دارم

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۴:۲۵ کد : ۸۷۲۱ اخبار اصلی
ظاهرا آقای بشار اسد دوست همه است. دو روز پس از دیدار با جورج میچل، نماینده دولت ایالات متحده در مذاکرات صلح با حرارت و حدت و شدت به استقبال دوست قدیمی‌اش محمود احمدی‌نژاد رفت تا به امریکایی‌ها بگوید من هنوز احمدی نژاد را دوست دارم.
من هنوز احمدى نژاد را دوست دارم

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا آقای بشار اسد دوست همه است. دو روز پس از دیدار با جورج میچل، نماینده دولت ایالات متحده در مذاکرات صلح با حرارت و حدت و شدت به استقبال دوست قدیمی‌اش محمود احمدی‌نژاد رفت تا به امریکایی‌ها بگوید من هنوز احمدی نژاد را دوست دارم.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در راه حرکت به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سران کشورهای عضو سازمان ملل در دمشق توقف کرد تا با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیداری تازه کند.

احمدی‌نژاد در دمشق در کنفرانس خبری‌اش گفت: «من به این جا آمدم تا بگویم چقدر روابط سوریه و ایران مستحکم، نزدیک و منسجم است. ما باید از همه فرصت‌ها برای توسعه روابط با سوریه استفاده کنیم. ما پیروز می‌شویم چرا که توانستیم توطئه دشمن برای تغییر نقشه خاورمیانه را بر ملا کنیم.»

احمدی‌نژاد تنها دو روز پس از سفر جورج میچل به سوریه بشار اسد را صمیمانه در آغوش گرفت. جورج میچل با این هدف به سوریه آمده بود تا درباره مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل با رئیس جمهوری سوریه رایزنی کند. میچل در این دیدار از رئیس جمهوری سوریه خواست، شخصا از حماس بخواهد که حملاتش به اسرائیل را متوقف کند تا مذاکرات صلح تحت تاثیر فعالیت‌های حماس قرار نگیرد.

احمدی‌نژاد نه تنها نقشه‌های میچل را به هم زد بلکه علنا تلاش کرد تا تلاش‌های فرانسه برای از سرگیری مذاکرات سوریه و اسرائیل را نیز بر باد دهد.

بشار اسد به کوسران نماینده دولت فرانسه در امور خاورمیانه ابلاغ کرده بود، دمشق آمادگی دارد فورا پای میز مذاکره با اسرائیل بنشیند به دو شرط، شرط اول این که اسرائیل تعهد به عقب‌نشینی از جولان دهد و شرط دوم ترکیه نقش میانجی میان اسرائیل و سوریه را بر عهده بگیرد.

احمدی‌نژاد قبل از آن که به دمشق برسد درباره مذاکرات اسرائیل و فلسطین گفته بود: «این مذاکرات از ابتدا شکست خورده است و برای اسرائیل از اساس جایی در منطقه نیست.»

سفر احمدی‌نژاد به دمشق آن هم قبل از آمدن به نیویورک و اظهاراتی که پس از دیدارش با بشار اسد انجام داد، باعث نگرانی امریکایی‌ها از مواضع سوریه شد. مقامات عالی‌رتبه امریکایی به اطلاع باراک اوباما رساندند که بعید می‌دانند سوریه آمادگی داشته باشد با اسرائیل وارد مذاکره شود.

میچل و معاونش فرید هوف، معتقدند که آغاز مذاکرات میان سوریه و اسرائیل می‌تواند هم‌زمان با مذاکرات اسرائیل و فلسطین پیگیری شود و بر خلاف نظر برخی از کارشناسان و مقامات عالی‌رتبه امریکایی این دو با هم در تناقض نیستند بلکه می‌توانند جایگاه یکدیگر را تقویت کنند و به خواسته اوباما برای به جلو راندن مذاکرات صلح در خاورمیانه کمک کنند.

یاران میچل بر این اعتقادند که می‌توان سوریه را از محور شر خارج کرد، آنها دلیل می‌آورند که بر خلاف آنچه همه تصور می‌کنند ایران و سوریه در برخی پرونده‌ها از جمله عراق با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در پرونده عراق سوری‌ها از این می‌ترسند که پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق ایران با نفوذی که در میان شیعیان دارد بر عراق مسلط شود؛ به همین دلیل نیز فعالیت‌های خود را در عراق را دائما افزایش می‌دهند.

در مقابل یاران میچل، مسئولان ارشد کاخ سفید در شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه نسبت به نیت سوریه برای رسیدن به صلح با اسرائیل از اساس به دیده تردید می‌نگرند و بر این باورند که آنها آمادگی مذاکره ندارند. به گفته آنها، سوریه اصلا تمایلی به از سرگیری مذاکره با اسرائیل ندارد و مصالحش در حال حاضر نه در مذاکره با اسرائیل بلکه تمرکز در عراق، لبنان و دادگاه ترور رفیق حریری است.

با این حال مقامات ارشد امریکایی گفته‌اند که حتی اگر شانس مذاکرات با اسرائیل کم باشد، مهم این است که سوریه با اسرائیل وارد گفت و گو شود. حداقل ویژگی این کار این است که سوریه احساس می‌کند از محور شرارت ایالات متحده خارج شده است. برای همه مشخص شده است که سوریه یک کودک شرور است اما باید با این حال به آن این احساس را تلقین کرد که پشتشان به دیوار نیست و شانسی برای بازگشت به راه صحیح را دارند و می‌توانند در صورت بازگشت به راه صحیح به ما اعتماد کنند.     

 

منبع: القدس العربی به نقل از روزنامه‌های اسرائیلی


نظر شما :