پرودی: اتحادیه اروپا نقش مستقلی در خاورمیانه ندارد

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۴:۱۸ کد : ۸۷۱۷ اخبار اصلی
رومانو پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیا که به منظور سخنرانی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه با موضوع «اروپا، بحران مالی و انتظارات آینده» به تهران آمده بود...
پرودی: اتحادیه اروپا نقش مستقلی در خاورمیانه ندارد

دیپلماسی ایرانی: رومانو پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیا که به منظور سخنرانی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه با موضوع «اروپا، بحران مالی و انتظارات آینده» به تهران آمده بود، با علی لاریجانی، علاء الدین بروجردی دیدار کرد و دعوت دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد علوم و تحقیقات را برای سخنرانی در این دانشگاه را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، او با اشاره به دوستی کشورش با ایالات متحده در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه گفت: ما دوست آمریکا هستیم و نمی‌توانیم بر خلاف این دوستی عمل کنیم، اما این دوستی به آن معنا نیست که ما برده آمریکا باشیم. اکنون همه چیز در جهان تغییر کرده و شما باید بر اساس این تغییرات حرکت کنید. آمریکا بر بخش اعظمی‌از جهان احاطه دارد و خوب اتحادیه اروپا به دلالی متعددی مجبور به همراهی با آمریکاست، اما این به آن نیست که ما کاملا دنباله رو آمریکا باشیم. پرودی گفت : ما در یک ائتلاف هستیم، آیا می‌توان بر خلاف روح حاکم بر این ائتلاف عمل کرد؟ او با اشاره به روابط ویژه کشورش با ایران گفت: به ایران توصیه می‌کنم که این تحول بسیار مهم در عرصه‌ بین ‌الملل را به درستی درک کند و از طریق مشارکت و گفتگو و تعامل بین ‌المللی، نقشی را که از او انتظار می‌رود ایفا کند.

پرودی در سخنرانی خود در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به شکاف تراژیک موجود در اتحادیه اروپا، جنگ عراق را دلیل به وجود آمدن این شکاف دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست وزیر سابق ایتالیا درباره نقش اتحادیه اروپا در خاورمیانه گفت: ما نمى‌توانيم تأثير مستقلى در خاورميانه داشته باشيم چرا که بين کشورهاى اتحاديه اروپا فاصله وجود دارد و اين فاصله باعث شده که نقش اتحاديه اروپا در خاورميانه تضعيف شود.
پرودى با ذکر اين نکته که اتحاديه اروپا نمى‌تواند موضع مشخصى را در قبال خاورميانه داشته باشد، گفت: اروپا خاورميانه را خوب مى‌شناسد و بهتر مى‌تواند مسئله را حل کند اما به دليل اينکه واحد نيست نمى‌تواند وارد مسئله شود.

رومانو پرودی علاوه بر دیدار با رئیس مجلس جمهوری اسلامی‌ ایران با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دیدار کرد. او در دیدار با بروجردی گفت نقش ایران در تحولات منطقه و ایجاد ثبات و آرامش در خاورمیانه بسیار با اهمیت است و ایران نقش رهبری در میان کشورهای منطقه را دارد. پرودی با تاکید بر حق ایران از انرژی هسته‌ای، بر ضرورت وجود گفتمان و مذاکره میان طرفین برای حل سوء تفاهمات و مشکلات تاکید کرد.

ایتالیا مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا است.


نظر شما :