آغاز مذاکرات هسته‌ای پس از سه ماه سکوت

۲۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۰ کد : ۸۷۱۳ اخبار اصلی
پس از گذشت سه ماه از آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و سه ماه سکوت در فضای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، قرار است گروه 5+1، امروز و در حاشیه مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک، درباره مسئله هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد.
آغاز مذاکرات هسته‌ای پس از سه ماه سکوت

دیپلماسی ایرانی: پس از گذشت سه ماه از آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و سه ماه سکوت در فضای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، قرار است گروه 5+1، امروز و در حاشیه مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک، درباره مسئله هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد. گمانه زنی‌های زیادی درباره آغاز و بالا گرفتن مذاکرات هسته‌ای بعد از این نشست گروه 1+5 وجود دارد.

هر چند دو طرف برای شروع مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای ابراز تمایل کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اختلاف دیدگاه‌ها به حدی است که امید به حصول به نتیجه را ضعیف می‌کند.

محمود احمدی نژاد در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره مسئله هسته‌ای ایران، به خبرنگار آسوشیتد پرس گفته است: ملت ایران همیشه آماده گفت‌و‌گو بوده است و هرگاه جلسه‌ای هماهنگ شد، ایران از حضور در این جلسه ابایی ندارد. او با بی‌ادبانه خواندن اقدام شورای امنیت در تصویب قطعنامه ضد ایرانی درست بعد از بیانیه تهران تاکید کرده که باید گفت‌و‌گوها مبتنی بر عدالت و احترام باشد و در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سخنان احمدی نژاد تا این جا نشان دهنده تمایل ایران برای از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5 بود، اما پافشاری او بر لزوم بررسی بسته پیشنهادی ایران پیش از آغاز مذاکرات مسئله‌ای است که مورد قبول طرف غربی نیست. سوالات ایران از گروه 1+5، درباره موضوعاتی است که طرف غربی تمایلی برای پاسخگویی به آن‌ها ندارد. میزان پایبندی گروه1+5 به مقررات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ( ان پی تی )، هدف این گروه از مذاکره با ایران، و دیدگاه گروه 1+5 درباره بمب هسته‌ای اسرائیل، از سوالات مطرح شده توسط ایران است که غرب را به چالش می‌کشد.

در طرف مقابل غرب هم از آغاز مجدد مذاکرات استقبال می‌کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که گروه 1+5 آمادگی دارد درباره مسئله هسته‌ای با ایران گفت‌و‌گو کند. کاولین پاول، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده هم در اظهارنظری این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است ایالات متحده مجبور شود حقوق هسته‌ای ایران را بپذیرد. او با اشاره به بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران گفته است: نه امریکا و نه اسرائیل به این زودی‌ها برنامه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ندارند چرا که شرایط برای این حمله مناسب نیست.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم با تاکید بر لزوم حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی، از تهران دعوت کرده است تا برای از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات با گروه 1+5، اقدامات لازم را انجام دهد.

روزنامه حریت هم در مقاله‌ای اعلام کرده است یکی از دستور کارهای مهم سفر عبدالله گل به نیویورک تلاش در جهت کاهش تنش‌های موجود علیه برنامه هسته‌ای ایران است. عبدالله گل در این زمینه گفته است ترکیه در جهت ایجاد تفاهم میان ایران و گروه 1+5 تلاش خواهد کرد.

اما با وجود همه این نشانه های مثبت که از طرف غرب برای مذاکره با ایران ارسال می‌شود، کشورهای طرف مذاکره ایران هنوز هم بر توقف غنی سازی در داخل خاک ایران تاکید می‌کنند. گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ هم که با تاکید بر عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس رویکردی سیاسی نسبت به موضوع هسته‌ای ایران اتخاذ کرده بود، مبنای انتقادات شدید مقامات غربی از ایران قرار گرفته است.

به طور کلی به نظر می‌رسد هر دو طرف مسئله هسته‌ای ایران، با توجه به شکاف‌های موجود در دیدگاه‌ها و اصرار بر مواضع خود، پیش از آغاز مذاکرات، متوجه چالش‌های پیش رو و احتمال بن بست در مذاکرات هستند و سعی دارند پیش از آغاز مذاکرات تا حدی دیدگاه‌های خود را به هم نزدیک کنند تا مذاکرات از پیش شکست خورده‌ای را آغاز نکنند.


نظر شما :