/ویژه نامه گفت و گوی تمدن ها/

خرازی: دفتر گفت و گوی تمدن‌ها در ژنو کار مخفی نمی‌کند

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۷ کد : ۸۷۰۹ اخبار اصلی
خاتمی ‌بزرگوارانه با شایعات، تهمت‌ها و نارواها برخورد می‌کند. او در پی کسب قدرت نیست.حضور سیاسی خاتمی ‌در فضای اجتماعی و سیاسی ایران نشاط آور است.انتخابات تمام شد و فضای تلخی به وجود آمد. اما بایست فضای موجود را ترمیم کرد، بایست امید و انگیزه را به جامعه بازگرداند.
خرازی: دفتر گفت و گوی تمدن‌ها در ژنو کار مخفی نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: سید صادق خرازی با رد شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره دفتر گفت و گوی تمدن‌ها در ژنو و ارتباط با برخی چهره‌های خارجی از طریق این دفتر گفت: دفتر ژنو در پی انجام کار پنهان و مخفی نبوده است. بزرگان نظام از گذشته و کم و کیف این ایده مطلع بوده و هستند. اینکه عده ای این توهمات را به دلیل فقد آگاهی خود بزرگ می‌کنند کار اخلاقی و درستی نیست.وقتی فضای سیاسی آلوده به گناه و دروغ شود،معصیت و دروغ و گناه دیگر مرز نمی‌شناسد و متاسفانه در این ایام و مدت گذشته جفای زیادی نه در حق فرد بزرگواری مثل آقای خاتمی ‌انجام گرفت بلکه ظلم فاحش علیه نظام و کیان جمهوری اسلامی ‌واقع شد.

عضو هیات امنای مرکز بین المللی گفت گوی تمدن‌ها در ژنو در گفت و گو با "دیپلماسی ایرانی" افزود: اینکه هر کس از ظن خود با تصورات و ابهامات به اشاعه خبر کذب، دروغ پراکنی کند قطعا گناه کبیره است. ای کاش در عالم سیاست اخلاق دارای پایگاه بود. اخلاق و رفتار ما اگر اسلامی ‌و انسانی نباشد مطمئن هستم که راه انحراف را پیشه خود کرده ایم.

مشاور ارشد سید محمد خاتمی ‌درباره فعالیت‌های دفتر گفت و گوی تمدن‌ها اظهار داشت:دفتر گفت و گوی تمدنها یک دبیرخانه ساده ای است که با مراکز علمی ‌و دانشگاهی و مذهبی در ارتباط بوده و بحث ایده گفت و گوی تمدن‌ها را دنبال کرده و می‌کند. با الازهر،واتیکان،یونسکو،سازمان ملل متحد، کنفرانس اسلامی ‌و دهها مراکز علمی ‌و دانشگاهی در امر مطالعات فلسفی و فرهنگی صرف مرتبط بوده تا بتوانند زمینه‌ها و بسترهای لازم در آموزش، فرهنگ، گفت و گو را فراهم آورند.

خرازی با اشاره به اخبار کذب فراوانی که درباره خاتمی ‌در رسانه‌های خاص منتشر می‌شود، گفت:من قصد ندارم به این قبیل مسایل پاسخ دهم، ولی فقط برای بسته شدن این بحث عرض می‌کنم آقای خاتمی ‌چهره ای عزیز در درون و بیرون ایران است. متعلق به نظام جمهوری اسلامی ‌است.ملتزم به قانون اساسی و خیرخواه نظام و رهبری است. دلسوز کشور است.دغدغه موفقیت ایران را دارد. در این ایام این هجوم‌ها و تبلیغات و فضاسازی‌ها و فرافکنی‌ها علیرغم بی مهری‌های گزنده، خللی در نگاه و باورشان نسبت به اعتلای نظام و عظمت جمهوری اسلامی ‌به وجود نیامده است.خاتمی ‌از اهل بیت انقلاب است. برای خودش مسئولیت دارد. آقای خاتمی ‌هیچگاه قصد بازگشت به قدرت را نداشته و ندارد. بلکه با نگاه ژرف در پی انجام وظیفه است. او دغدغه ارتقاء سطح بینش و آگاهی امت اسلامی ‌را دارد. او بیم عقب افتادگی دنیای اسلام را دارد. او نگرانی‌های عمده نسبت به امنیت زندگی مردمان دارد.

مشاور ارشد خاتمی ‌افزود:خاتمی ‌بزرگوارانه با شایعات، تهمت‌ها و نارواها برخورد می‌کند. او در پی کسب قدرت نیست.حضور سیاسی خاتمی ‌در فضای اجتماعی و سیاسی ایران نشاط آور است.انتخابات تمام شد و فضای تلخی به وجود آمد. اما بایست فضای موجود را ترمیم کرد، بایست امید و انگیزه را به جامعه بازگرداند.ملت و مردم و جامعه ای که فاقد امید و انگیزه و نشاط باشد سرشت و سرنوشت خوبی در انتظارش نیست.

خرازی درگیری تمدن‌ها، گفت و گوی تمدن‌ها و ائتلاف تمدن‌ها را سه موضوع مهم جهانی برشمرد و گفت:موضوع گفت و گوی تمدن‌ها یک روند است پروسه است. پروژه نیست که آغاز و پایان مشخص داشته باشد. بحث مهم گفت و گوی تمدن‌ها فرای مرزهای سیاسی و جغرافیای مطرح است. یکی از پارادایم‌های مطرح جهانی است. سازمان ملل متحد، یونسکو، سازمان کنفرانس اسلامی ، صدها دانشگاه و مرکز تحقیقات و مطالعات جهانی نسبت بدان وقوف دارند. امسال می‌بایست سازمان ملل متحد به مناسبت دهمین سال طرح آن گزارش به مجمع عمومی‌بدهد . در کنار موضوع گفت و گوی تمدنها بحث دیگری مطرح است آنهم در سطح بین المللی و منطقه ای تحت عنوان اتحاد تمدنها(alliance of civilizations) که مبدا آن اسپانیا و ترکیه با مساعدت‌های کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد بودند که هم اینک یک گروه عالی منتخب دبیرکل سازمان ملل با جلسات متعددی، آئین نامه و اساسنامه آن را تنظیم و در سازمان ملل متحد گزارش آن را ارائه دادند. به هر حال امروز سه موضوع مهم جهانی مطرح است: درگیری تمدن‌ها، گفت و گوی تمدن‌ها و ائتلاف تمدن‌ها که همه آنها با اهداف خاص خود در ادبیات سیاسی و فرهنگی جهان مطرح هستند و هرکدام هم از ظن خود قابل پیگیری هستند.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز گفت وگوی تمدن‌ها تصریح کرد:جناب آقای خاتمی ‌مبدع گفت و گوی تمدنها بودند و نظریه خودشان را به سازمان ملل متحد ارائه کردند. سازمان ملل متحد با اجماع کامل سال 2001 را سال گفت و گوی تمدنها نام گذاری کرد. دبیر کل سازمان ملل، برنامه‌های مدون و مشخصی را داشته و دارد. ده‌ها برنامه و پروژه در حاشیه کارها تدارک دیده شده بود که متاسفانه با فقد امکانات و یا بی مهری امروز در داخل روبرو هستیم.

خرازی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات مربوط به دیالوگ بین ادیان است،افزود: کژ فهمی‌ها و بدفهمی‌ها عدم آگاهی و دانایی بلیه تلخ امروز زندگی انسان معاصر است. حقیقت تلخی که آرامش را برهم ریخته و نظم و امنیت جهان را از خود متاثر ساخته است. ادیان الهی همه دارای یک پیام توحیدی مشترک هستند. سران ادیان با نکوهش از افراط‌ها و تفریط‌ها قائل به فهم مشترک از ضمیر پاک و گوهر ناب دین هستند.

مشاور ارشد خاتمی ‌اظهار داشت:یکی از اقدامات آقای خاتمی ‌گفت و گوی ادیان بود، با سران ادیان و ارباب مذهب می‌نشست،آنها را به گوهر اسلام ناب آگاهی می‌داد. در بسیاری از مراکز جهان حضور پیدا می‌کرد و قرائت دیگری از اسلام واقعی اسلام ناب محمدی عرضه می‌کرد و می‌کند. از یک سو با پاپ به صراحت به سخن پرداخت و از حقایق زندگی انسان امروز خطرات و تهدید‌ها و فرصت‌ها سخن گفت. وقتی سخن حق گفته نشود،زمانی که سخن متعادل بیان نشود مجال و محیط برای کسانی باز می‌شود که مبشر و مروج نوعی دیگر از قرائت‌های دینی هستند. متاسفانه امروز پدیده رادیکالیزم دینی در میان همه ادیان الهی ریشه‌های خطرناکی پیدا کرده است. بسیاری از تصمیمات سیاسی سیاستمداران با گفتارها و کردارها و رفتارهایشان به بدتر شدن کمک کرده است تا بهبود وضعیت! نتیجه آن همه تندروی بلوغ یافتن نگاه صلیبی آنهم در هزاره جدید میلادی است. درد آور است که جهان دارای ایده نیست و مکانیزم‌های جدی برای سرکوب این عقاید شیطانی هم ندارد. آقای خاتمی ‌در پی آماده سازی سران ادیان و مذاهب مسیحی، مسلمان و یهودی بوده است تا باب گفت و گو و تاکید بر مشترکات را مد نظر قرار دهد.


نظر شما :