رسانه‌هاى عربى: هشدار اولین مقام ارشد ایرانی به عواقب تحریم ها

۲۵ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۸:۲۷ کد : ۸۶۶۱ اخبار اصلی
روزنامه الشرق چاپ لبنان، صحبت‌های هاشمی را این گونه تفسیر کرد که این نشان می‌دهد موضوع تحریم‌ها جدی است و مواضع هاشمی در این زمینه با مواضع احمدی‌نژاد کاملا تفاوت دارد.
رسانه‌هاى عربى: هشدار اولین مقام ارشد ایرانی به عواقب تحریم ها

دیپلماسی ایرانی: سخنان علی اکبر هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های عربی داشته است. روزنامه الشرق چاپ لبنان، صحبت‌های هاشمی را این گونه تفسیر کرد که این نشان می‌دهد موضوع تحریم‌ها جدی است و مواضع هاشمی در این زمینه با مواضع احمدی‌نژاد کاملا تفاوت دارد.

این روزنامه که نگرش‌های ضد ایرانی‌اش کاملا در مطالبش روشن است، همچنین می‌نویسد: صحبت‌های روز سه‌شنبه هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری به خوبی نشان داد که اختلاف‌های هاشمی با احمدی‌نژاد کاملا روشن و مبرهن است. در حالی که احمدی‌نژاد تحریم ایران را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، هاشمی رفسنجانی نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز که به مواضع عربستان سعودی نزدیک است و همواره مواضع ضد ایرانی‌اش مشهور بوده، در گزارشی تحلیلی نوشت: هاشمی رفسنجانی در سخنرانی روز سه‌شنبه مجلس خبرگان احمدی‌نژاد را ناتوان در مهار تحریم‌ها دانست و سیاست‌های او در این زمینه را شکست خورده دانست.

الشرق الاوسط این گونه تفسیر کرد که سخنان هاشمی نشان از وجود اختلاف‌های روشن در میان سیاستمداران درجه بالای حکومت دارد.

الشرق الاوسط همچنین هشدارهای هاشمی مبنی بر تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را یکی از مباحث جدی سخنان رئیس مجلس خبرگان در روز سه‌شنبه دانست و نوشت: هاشمی بر این باور است که ایران می‌تواند بر تحریم‌ها غلبه کند ولی نه با راهی که رئیس جمهوری ایران پی می‌گیرد و فرصت‌ها را یک به یک از دست می‌دهد.

روزنامه مصری الاهرام نیز در گزارش تحلیلی خود که در صفحه اول روزنامه‌اش منتشر کرد، نوشت: برای نخستین بار یک مقام عالی‌رتبه ایرانی بر اثرات منفی تحریم‌ها صحه گذاشت و نسبت به عواقب وخیم آن هشدار داد.

الاهرام نوشت: هاشمی رفسنجانی اذعان کرد که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثرات سوء دارد و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در سال 1979 تا کنون چنین تحریم‌های سنگینی را تجربه نکرده است.

به اعتقاد الاهرام این که مقامی ارشد در حد هاشمی رفسنجانی که هم ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد و هم رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام است، به تاثیرات سوء تحریم‌های اقتصادی و بین‌المللی بر اقتصاد کشورش تاکید می‌کند، نشان از جدی بودن اثرات تحریم‌ها دارد و نشان می‌دهد که تحریم‌های بین‌المللی برای ایران مزاحمت‌های ملموسی ایجاد کرده است.

شبکه خبری العربیه نیز در گزارشش تحلیل کرد: هاشمی رفسنجانی در حالی نسبت به عواقب تحریم‌ها هشدار می‌دهد که فشار بر رهبران مخالف دولت احمدی نژاد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که دو دستگی در جمهوری اسلامی بالا گرفته و اختلافات مقامات ارشد ایرانی با یکدیگر جدی است.

العربیه سپس به سخنان احمدی نژاد اشاره می‌کند که گفت: تحریم‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیستند و ما توان عبور از آنها را به راحت‌ترین شکل ممکن داریم. العربیه سخنان هاشمی را در رد سخنان ساده‌انگارانه احمدی نژاد تلقی کرد و گزارش داد که این نشان می‌دهد تضادهای سیاسی و اختلافات میان رهبران جمهوری اسلامی به شدت افزایش یافته است.

روزنامه السیاسه کویت نیز سخنان هاشمی را هشداری جدید به کسانی در درون نظام ایران دانست که می‌گویند، تحریم‌ها اثری بر اقتصاد کشور ندارد.

این روزنامه نوشت: ظاهرا هاشمی بیش از احمدی‌نژاد و اطرافیانش واقع‌گرا است. وی خوب می‌داند که تحریم‌های ایران تا چه اندازه بر اقتصاد و روابط سیاسی این کشور صدمه می‌زند.

السیاسه نیز اظهارات صریح هاشمی بر سر تاثیرات تحریم‌ها را نشانی از افزایش اختلاف‌ها میان رئیس تشخیص مصلحت نظام با رئیس جمهوری ایران دانست.


نظر شما :