واکنش‌ها به وعده اوباما در مراسم افطار

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۸ کد : ۸۳۷۹ سرخط اخبار
واکنش‌ها به وعده اوباما در مراسم افطار

ایسنا- سخنرانى اوباما در مراسم افطارى روز جمعه درباره آزادى مسلمانان براى ساخت يک مجتمع اسلامى در نزديکى محل حملات 11 سپتامبر در نيويورک باعث ايجاد موجى از انتقادات از سوى جبهه راست گرايان شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جان اى بوئنر، رهبر اقليت مجلس نمايندگان آمريکا اظهار داشت: «تصميم احداث مسجد در نزديکى محل حادثه 11 سپتامبر عميقا مشکل ساز است، اين مساله مرتبط با قانون و مذهب نيست».

سارا پيلين، فرماندار سابق آلاسکا نيز اظهارات اوباما را مورد تمسخر قرار داد و اظهار داشت: «ما همه مى‌دانيم که آنها داراى اين حق هستند اما آيا واقعا بايد اين اقدام را انجام دهند«.

اظهارات اوباما هم چنين باعث برانگيخته شدن انتقادات از سوى هم حزبى‌هاى دموکرات وى شد

اما امروز یکشنبه، باراک اوباما در موضع جديد خود از لحن ملايم‌ترى در اين خصوص استفاده کرد و از ميزان قاطعيت در سخنرانى قبلى خود کاست.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اظهار داشت:«بله مسلمانان اين حق (ساخت مجتمع اسلامى) را دارند - اما اين بدان معنى نيست که من معتقدم انجام اين کار از سوى آنها اقدامى صحيح است! «

باراک اوباما در طول يک سفر خانوادگى به پاناما سبتى در گفتگو با خبرنگاران بر موضعى که روز جمعه در مراسم افطار در کاخ سفيد با حضور مسلمانان اتخاذ کرده بود، تاکيد کرد و اظهار داشت:«در اين کشور ما با همه به طور مساوى و بر اساس قانون و بدون توجه به نژاد و مذهب رفتار مى‌کنيم».

البته وى در ادامه صحبت‌هاى خود توضيح داد که احداث مرکز اسلامى در نيويورک را تاييد نمى‌کند.

وى اظهار داشت:«من در خصوص طبيعت اتخاذ اين تصميم صحبت نمى‌کردم و اظهارنظر نيز نخواهم کرد. من به طور مشخص در خصوص حقوقى که مردم از آن برخوردار هستند صحبت مى‌کردم».

العراقیه از گروهک منافقین حمایت کرد


سخنگوی فهرست العراقیه وابسته به "ایاد علاوی" ضمن حمایت از گروهک منافقین در واکنش به اظهارات اخیر سفیر جدید ایران در بغداد مدعی شد: اظهارات وی حاکمیت ملی عراق را زیر پا گذاشت و مجاهدین خلق خطری برای ایران ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه البیان، "میسون الدملوجی" سخنگوی فهرست العراقیه روز گذشته در واکنش به اظهارات اخیر "حسن دانایی فر" ادعا کرد: سخنان سفیر ایران حاکمیت عراق را زیر پا گذاشت.

وی همچنین در حمایت از منافقین که در کشتار ملت ایران وعراق دست داشته اند، نیز اظهار داشت: اردوگاه اشرف در دوره نخست وزیری "ایاد علاوی" خلع سلاح شد و مجاهدین خلق امروز تهدیدی برای ایران و یا کشورهای دیگر محسوب نمی شوند.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در بغداد اخیرا در اظهاراتی با بی اساس خواندن ادعای برخی طرفها مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق بار دیگر بر حمایت کشورمان از تشکیل دولت مردمی با مشارکت همه گروههای سیاسی عراق تاکید کرد. دانایی فر با اشاره به برخی اظهارات مغرضانه درباره ایران و ادعای واهی دخالت در امور عراق گفته بود: ما سخنان برخی مسئولان درباره دخالت ایران درعراق را محکوم و علیه آنها به دادگاه شکایت می کنیم.



امارات اقدام آلمان را محکوم کرد

پس از اقدام دولت آلمان در آزادی یکی از مزدوران موساد متهم به دست داشتن در ترور المبحوح، امارات از اقدام دادگاه آلمانی در آزادی مزدور موساد انتقاد کرد.

به گزارش فارس به نقل از به نقل از منابع اماراتی، وزارت امور خارجه امارات دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: کشور امارات عربی متحده از نزدیک اقدامات قضایی آلمان در حق اوری برودسکی را که به دلیل جعل و استفاده غیرقانونی از گذرنامه آلمانی بازداشت شده بود، دنبال می‌کند.

عبد الرحیم العوضی معاون حقوقی وزارت امور خارجه امارات در بیانیه صادر شده از اقدام آلمان در آزادی برودسکی به قید ضمانت و اعطای آزادی کامل به وی برای بازگشت به فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرده و تصریح کرد که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هنوز پرونده وی مختومه نشده است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از العوضی افزود: امارات سعی در دستیابی به دلایل و شواهد قطعی و منطقی دارد که عدم دست داشتن برودسکی در جنایت ماه ژانویه تیم ترور موساد در ترور محمود مبحوح را ثابت کند.

وی تاکید کرد، تا زمانی که احتمال دست داشتن این فرد در جنایت خطرناک روی داده در دبی وجود داشته باشد، امارات انتظار دارد که مراجع آلمانی همکاری خوبی با ابوظبی داشته باشند و در ضمن امارات مساله مذبور را از کانال‌های دیپلماتیک دنبال خواهد کرد.

از سوی دیگر اسامه حمدان مسئول روابط بین‌الملل حماس گفت: آزاد کردن اوری بردوسکی به منزله سرپوش گذاشن سیاسی بر این جنایت است .

اوری بردوسکی که پیش از این به جرم همکاری در ترور محمود المبحوح در لهستان دستگیر شده بود و مقامات این کشور وی را پنجشنبه گذشته به آلمان تحویل داده بودند، بنابر حکم دادگاهی در آلمان با ارائه وثیقه آزاد شد.

اسامه حمدان گفت: آزادی بردوسکی چه بسا به معنای رفتن او به فلسطین اشغالی باشد.

نوری مالکی باز هم وعده داد

نخست‌وزیر عراق از احتمال نزدیک شدن به دستیابی به ساختار مشترک برای تشکیل دولت و پایان دادن به بحران سیاسی این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عراقی الصباح، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با جفری فلتمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و هیات همراه وی در دفتر خود به بررسی آخرین تحولات در گفت‌وگوهای جاری برای تشکیل دولت مشارکت ملی پرداخت.

المالکی در این دیدار با بیان این که گفت‌وگوهای جاری در مسیر صحیحی قرار دارد، نسبت به احتمال دستیابی به ساختاری مشترک که رضایت همه شرکا را به دنبال داشته باشد، ابراز خوشبینی کرد.

وی هم‌چنین بر ضرورت این که راه‌حل عراقی باشد تاکید و از نقش حمایتی تلاش‌های عراقی که جایگزین هیچ نقش عراقی نباشد، استقبال کرد.

المالکی با اشاره به وجود عرصه مشترک برای همه دیدگاه‌هایی که برای تشکیل دولت ارایه شده ابراز امیدواری کرد که این عرصه مشترک پایگاهی باشد که دولت آینده با تکیه بر آن دولت مشارکت ملی واقع شود.

از سوی دیگر جفری فلتمن با تاکید بر آمادگی امریکا برای حمایت از تلاش‌های عراقی‌ها و تمایل به موفقیت آنها افزود: تلاش‌های جناح‌های مذاکره کننده مشترک برای تشکیل دولت در اسرع وقت ممکن مورد حمایت و توافق همگان است.

زرداری متهم به سوءاستفاده از کمکهای بین‌المللی شد

 

یک هفته نامه غربی در گزارشی مدعی سوءاستفاده رئیس جمهور پاکستان از 300 میلیون پوند کمک های بین المللی به زلزله زدگان پاکستانی در سال 2005 شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساندی تلگراف در مطلب خود می نویسد: بیش از 300 میلیون پوند از کمک های بین المللی به زلزله زدگان پاکستانی در سال 2005 از سوی دولت این کشور صرف کارهای دیگر شده است.

به نوشته این هفته نامه، انتشار این خبر می تواند موجب تردید اهداکنندگان بین المللی کمک به سیل زدگان پاکستانی شود.

به گفته مقامات پاکستانی در زلزله سال 2005 پاکستان 800 هزار نفر کشته شدند و با گذشت پنج سال از آن حادثه بیمارستانها، مدارس و جاده هایی که قرار بود با کمک های خارجی اهدا شده بازسازی شوند هنوز ویرانه اند.

بر اساس این گزارش، پس از زلزله سال 2005 پاکستان، کشورهای خارجی مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون پوند برای بازسازی به این کشور کمک کردند اما مقامات پاکستانی اعلام می کنند که 300 میلیون پوند از این مبلغ صرف کارهایی به غیر از بازسازی شده است

این خبر در حالی منتشر می شود که دولت پاکستان برای کمک به سیل زدگان این کشور تقاضای دریافت کمک های بین المللی را کرده است.



گفت‌وگوی تلفنی متکی و داوود اوغلو

یک سایت خبری ترکیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیر امورخارجه این کشور با وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری ترکیش ان.وای، روز شنبه احمد داوود اوغلو ـ وزیر امور خارجه ترکیه ـ گفت‌وگوی تلفنی با منوچهر متکی ـ وزیر امور خارجه ایران ـ داشته است.

براساس اعلام منابع دیپلماتیک، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره روابط میان دو کشور و مسایل منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

قالیباف تهدید به ترور شد

فردی که بدون وقت قبلی به علت اختلاف ملکی با برادر قالیباف قصد ملاقات با وی و چمران را داشت، شهردار تهران را به ترور انتحاری تهدید کرد.
به گزارش خبرنگار مشرق، چند روز قبل پس از این که مأمورین انتظامی مستقر در درب ساختمان مرکزی شهرداری تهران، از ورود فردی که بدون وقت قبلی قصد ملاقات با قالیباف و چمران را داشت جلوگیری کردند، وی ضمن ایجاد درگیری و ریختن یک قوطی مواد آتش‌زا (تینر) بر روی لباس‌های خود اعلام داشت کیف دستی همراهش حاوی مواد انفجاری (تی.‌ان‌.تی) می‌باشد و در صورتی که به او اجازه ملاقات ندهند آن را منفجر خواهد کرد.
خبرنگار مشرق که خود شاهد ماجرا بوده گزارش می دهد ، در پی این اتفاق با حضور عوامل چک و خنثی‌سازی نیروی انتظامی و بررسی‌های لازم مشخص شد که ادعای وی کذب بوده و فرد مذکور سریعاً توسط مأمورین انتظامی بازداشت شد.
گفته می شود این فرد هدف از ملاقات خود با شهردار تهران را اختلافات ملکی با برادر قالیباف اعلام نموده است.

اسرائیل و امریکا رزمایش مشترک نظامی برگزار کردند

نظاميان رژيم صهيونيستى و آمريکا تمرين‌هاى مشترکى را براى جنگ‌هاى چريکى در سرزمين‌هاى اشغالى برگزار کردند.

به گزارش فارس، شبکه يک تلويزيون رژيم صهيونيستى از مانور جنگ‌هاى چريکى ميان نظاميان اين رژيم و نيروهاى آمريکايى در يکى از پادگان‌هاى نظامى اسرائيل خبر داد.
در اين مانور سعى شده است تا منطقه به مناطقى شبيه‌سازى شود که اين نيروها در آينده در آن وارد جنگ خواهند شد، نيروهاى ويژه‌اى که در آن مانورها آماده مى‌شوند، خود را براى رفتن به افغانستان آماده مى‌کنند.
اين اولين بارى است که تلويزيون رژيم صهيونيستى اقدام به پخش تصاويرى از مانور چريکى نظاميان خود با نيروهاى آمريکايى مى‌کند.
بر اساس اين گزارش، اين مانور که در پايگاه "تساليم " برگزار مى‌شود با هدف تسلط بر روستايى در منطقه "النقب " برگزار مى شود که مشابه مناطقى است که ممکن است نيروهاى صهيونيست در جنگ آينده با طرف درگير خود وارد جنگ‌هاى چريکى شوند.
تلويزيون رژيم صهيونيستى مى‌‌افزايد که نيروهاى آمريکايى نيز که در اين مانور آموزش مى‌بينند، خود را براى رفتن به افغانستان آماده مى‌کنند.
"
عميت غناتک " رئيس اداره همکارى‌هاى ارتش رژيم صهيونيستى با ارتش‌هاى خارج در اين زمينه مى‌گويد: اين آموزش که در همکارى با ارتش آمريکا سهيم است، مى‌تواند تجربه کافى را به نظاميان براى تعامل با طرف‌هاى درگير به آنها بدهد و از سوى ديگر اين تجربه آمريکايى‌ها را نيز در درگيرى‌هاى مختلف در عراق و افغانستان کمک خواهد کرد.
نظاميان آمريکايى و صهيونيستى در جريان اين مانورها اقدام به تبادل اطلاعات و اقدامات جنگى نيز کردند تا بتوانند زبان مشترکى را در اين زمينه ايجاد و شکاف‌هاى موجود در درگيرى‌هاى احتمالى را پر کنند.
تلويزيون رژيم صهيونيستى در اين گزارش مى‌افزايد که مناسبات ميان ارتش آمريکا و اسرائيل تنها به انجام اين تمرين‌ها خلاصه نمى‌شود و ممکن است اين نظاميان خود را در درگيرى‌هايى ببينند که در کنار يکديگر با دشمن مشترک مى‌جنگند.

درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران قابل پذیرش نیست


رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات کلینتون مبنی بر انجام مذاکره آمریکا با ایران برای افغانستان، این در خواست را غیر قابل پذیرش خواند.

به گزارش مهر، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به تحولات صحنه بین الملل و منطقه اظهار داشت: قیل و قال های زیاده از حد آمریکا و صهیونیست ها پس از صدور قطعنامه نشانگر مکری است بر اساس تصوری واهی که میل به زیاده خواهی آنان ارضا شود.

وی افزود: به خیال رخنه در صفوف علاقه مندان انقلاب، هر زمان رندانه بابی را مفتوح می کنند و از مذاکرات سخن می رانند این یک رسوایی برای آمریکاست که ریاکارانه سخن از مذاکره پس از صدور قطعنامه می کند.

لاریجانی گفت: اینجاست که همگان باید کید آنان بشناسند و با وحدت کلمه و پایداری سرود شور  انگیز مقاومت سردهند و در بازی شطرنج دشمن قرار نگیرند.

رئیس مجلس تصریح کرد: ملت رشید و فهیم ایران درک عمیقی از رفتارهای استکبار دارد و به خوبی می داند آمریکا در ادوار مختلف در جلوی منافع ملت ایران سنگ اندازی نموده است.

وی با اشاره به قرارداشتن در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد اظهار داشت: جدای از خیانت توده ای های نفتی و اشتباه مصدق در انحلال مجلس و رفراندوم برای آن که مسیر کودتا را باز نمود، سفارت آمریکا با همکاری انگلیس و پخش پول در بین اوباش چند دهه سلطه استعماری خود را بر ملت ایران برقرار کرد و پس از انقلاب هم آمریکا به هر طریق که توانست خود را در مقابل ملت ایران قرار داد، از تجزیه طلبی تا کودتا و جنگ تحمیلی و امروز ماجراجویی در مسئله هسته ای ایران.

لاریجانی خاطر نشان کرد: این کارنامه سیاه آمریکا در مقابل ملت ایران است لذا نباید ساده لوحانه با چنین سیاست های مزورانه ای روبرو شد.

وی ادامه داد: حالا خانم کلینتون منت می گذارند که حاضرند در افغانستان با ایران مذاکره کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: شما در افغانستان جنایت کردید ما با اصل و فرع تجاوز آمریکا و ناتو در افغانستان و ظلم بر مردم افغان مخالفیم راه مشترکی با شما نداریم که مذاکره کنیم. اینجاست که معنای سخن رهبر فرزانه انقلاب در سال گذشته دقیقا فهم می گردد که فرمود در پس این دست های دراز شده مخملین ماهیت چدنی دیده می شود.

وی افزود: حرکت مجلس شورای اسلامی در مصوبه اخیر پس از قطعنامه و الزام دولت به مقابله مثل تحسین برانگیز و به موقع بوده است. آمریکا بداند مجلس شورای اسلامی با دقت رفتارهای آنان را رصد خواهد نمود و تصور نکنند با القای الفاظ متفاوت می توانند بار خیانت خود به ملت ایران را سبک نمایند.


نظر شما :