کوره‌هاى آدم‌سوزى در ميانمار

۱۷ مهر ۱۳۸۶ | ۰۹:۵۶ کد : ۸۳۶ آسیا و آفریقا
ارتش ميانمار در طول هفته گذشته تعداد نامشخصى ازاجساد افراد کشته شده در درگيرى‌هاى اخير اين کشور را به کوره‌هاى واقع در شمال شرق رانگون منتقل کرد و آنها را سوزاند.
کوره‌هاى آدم‌سوزى در ميانمار

ارتش ميانمار در طول هفته گذشته تعداد نامشخصى ازاجساد افراد کشته شده در درگيرى‌هاى اخير اين کشور را به کوره‌هاى واقع در شمال شرق رانگون منتقل کرد و آنها را سوزاند تا تعداد دقيق افراد قتل عام شده در حمله ارتش اين کشور به مردم و راهبان بودايى معترض به حکومت ديکتاتورى ژنرال‌ها مشخص نشود.

  

دولت نظامى ميانمار پيش از اين  تعداد افراد کشته شده در درگيرى‌هاى فوق را 10 نفر اعلام کرده بود اما از همان زمان گروه‌هاى حقوق بشر تعداد کشته‌شدگان را بيش از100 نفر عنوان مى‌کردند. مردم محلى پس از مشاهده کاميون‌هاى نظامى زيتونى رنگ که با برزنت پوشانده شده بودند وبه اين محل وارد مى‌شدند، رسانه‌هاى خارجى را در جريان قرار دادند.

 

اين کوره‌ها که به شهردارى رانگون تعلق دارند درحال حاضر از سوى نيروهاى ارتش به شدت محافظت مى‌شود. به گفته افراد محلى کاميون‌هاى ارتش شبانه به آن وارد مى‌شوند و در طول چند روز گذشته به طور متناوب دود از دودکش‌هاى آن بيرون مى‌آمد.

 

ارتش ميانمار خيابان‌هاى منتهى به کوره‌ها را مسدود کرده و افرادى که پس از ساعت 10 شب و آغاز حکومت نظامى از پنجره‌ خانه‌هاى خود به سوى کوره‌ها سرک بکشند نيز با تهديد نظامى‌ها مواجه مى‌شوند.

 

گروه‌هاى کمک ‌رسان و اعضاى سازمان‌هاى بين‌المللى حاضر دررانگون(بزرگ‌ترين شهر ميانمار) خواستار مشخص شدن تعداد دقيق کشته شدگان هستند. اين گروه‌ها بر اين باورند که با پيگيرى اين موضوع درحکومتى که تاکنون کوچک ‌ترين توجه‌اى به حقوق بشر ودموکراسى نداشت، مى‌تواند اعتبار آنها را درميانمار افزايش دهد.

 

يکى از اين افراد که با مراجعه به منابع مختلف توانسته است به اسامى تعدادى از کشته‌شدگان دست پيدا کند مى‌گويد:"هيچ تلاشى براى شناسايى کشته‌شدگان، باز گرداندن جنازه آنها به خانواده‌شان و يا انجام کمترين تشريفات مذهبى بودايى انجام نشده است."

 

برخى شايعه‌هاى ترسناک که در شهر پيچيده نيز از اين حکايت دارد که در بين اجساد منتقل شده به اين کوره‌ها عده‌اى وجود داشتند که به شدت زخمى شده اما هنوز زنده بودند. برخى گفته‌ها حاکى از اين است که اين افراد زخمى، زنده زنده درکوره‌ها سوزانده شده‌اند.

 

هر چند صحت اين شايعه‌ها از سوى سازمان‌هاى بين المللى حاضر در ميانمار هنوز تاييد نشده اما اين سازمان‌ها تاييد کرده‌اند که فعاليت کوره ها از 28 سپتامبر، حدود 24 ساعت بعد از شليک نيروهاى ارتش به سوى مردم، آغاز شده است. درحال حاضر رانندگان تاکسى از وحشت نيروهاى ارتش از بردن خارجى‌ها به اين منطقه خوددارى مى‌کنند.

 

ديپلمات‌هاى خارجى حاضر در ميانمار تخمين مى‌زنند درجريان اين درگيرى‌ها بين 100 تا 200 نفر در رانگون کشته شده باشند. تعداد راهبان بودايى دستگير شده نيز حدود 1000 نفر تخمين زده مى‌شود ضمن آنکه نزديک به3000 نفر از مردم عادى نيز در بازداشت به سر مى‌برند. دولت ميانمار تعداد افراد بازداشت شده را 2093 نفر اعلام کرده است.

 

ارتش چين نيز در جريان حوادث ميدان"تيان آن من"در سال 1998 همين اقدام را انجام داد و تعداد زيادى از اجساد شناسايى نشده را در کوره‌هاى شهر"بوبوشان"سوزاند.

 

يکى از مسائل نگران کننده درجريان درگيرى‌ها اين است که با وجود به پايان رسيدن کشتارهاى اصلى رانگون هنوز تيراندازى‌هاى پراکنده به سوى مردم در ساعات حکومت نظامى ادامه دارد.

 

يکى از پزشکان خارجى حاضر در ميانمار مى‌گويد:"شواهد محکمى در دست داريم که به پزشکان بيمارستان‌ها و کلينيک‌هاى رانگون دستور داده شده است از درمان افراد زخمى خوددارى کنند. به همين دليل تخمين تعداد زخمى‌هاى اين حوادث به طور دقيق غير ممکن است."

 

او مى‌افزايد:"بر اساس اطلاعاتى که ما به دست آورده‌ايم تعداد زيادى ازاين افراد در خانه‌ها مخفى شده‌اند و درهمان محل درمان مى‌شوند. ضمن آنکه مى‌دانيم افراد زخمى بازداشت شده هيچ امکان درمانى در اختيار ندارند."

 

عکس‌ها وتصاوير ثبت شده از معابدى که ارتش به آنها حمله کرده است نشان مى‌دهد راهبان ساکن اين معابد که با حمله‌هاى شبانه روبرو شده‌اند با برخوردهاى خشونت آميز ارتش و پليس بازداشت شده‌اند. در اين تصاوير مى‌توان مجسمه‌هاى شکسته شده، لباس‌هاى خونين راهبان و تصاوير مذهبى پاره شده را ديد.

 

يکى از خشونت‌بارترين حمله‌ها به معابد بودائيان در معبد"مئوى کيا جان"واقع در شمال شرق رانگون انجام شده است. بر اساس گزارشى که در روزنامه‌هاى تايلند منتشر شد راهبان اين معبد رو به ديوار به صف شدند و نيروهاى ارتش سرهاى تک تک آنها را به ديوار کوبيدند و سپس بدن‌هاى بيهوش آنها را به کاميون‌ها منتشر کردند.

 

راهب بزرگ اين معبد در اثر شدت جراحات در همان محل کشته شد.

 

هر چند نماينده سازمان ملل هفته گذشته موفق به ديدار با فرماندهان ارتش و رهبر مخالفان دولت نظامى شد اما حاکمان ميانمار هنوز اجازه نداده‌اند نيروهاى صليب سرخ و ناضران حقوق بشر براى بررسى وضعيت بازداشت شدگان به اين کشور وارد شوند. 


نظر شما :