حمایت ترکیه از فروش بنزین به ایران

۲۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۳ کد : ۸۳۵۱ سرخط اخبار
حمایت ترکیه از فروش بنزین به ایران

وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد: با وجود اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ترکیه از فروش بنزین به این کشور حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "تانر یلدیز" روز گذشته در گفتگو با رویترز از ادامه تلاشهای ایران و ترکیه برای ساخت نیروگاه هسته ای مشترک با ظرفیت شش هزار مگاوات خبر داد.

وی درادامه حمایت ترکیه را از بخش خصوصی برای فروش بنزین به ایران اعلام کرد.
  
وزیر انرژی ترکیه گفت : از خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران به ترکیه برای تامین نیاز بازارهای گاز اروپا و همچنین ترکیه استفاده می شود

یادآور می شود که رئیس جمهوری آمریکا دهم تیرماه تحریمهای یکجانبه خصمانه کشورش علیه ایران را که پیشتر به تصویب کنگره رسیده بود، امضا کرد.

به موجب این قانون داخلی که مغایر با قوانین بین المللی است دسترسی ایران به محصولات پالایش شده نفتی از جمله بنزین و سوخت جت محدود می شود.



برزيل تحريم‌های سازمان ملل علیه ايران را اجرا می‌کند

آفتاب- فرمان تبعيت برزيل از تحريم‌های سازمان ملل متحد عليه ايران، به امضاء لولا داسيلوا، رئيس جمهوری آن کشور رسيد.

سلسو آموريم، وزير خارجه‌ی برزيل، ضمن اعلام اين خبر دليل اتخاذ چنين تصميمی را وجود سنت تبعيت از قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل در آن کشور دانست.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، برزيل به همراه ترکيه، دو کشور عضو شورای امنيت بودند که با قطعنامه‌ی تشديد تحريم‌های ايران مخالف کرده بودند.

گفتنی است که برزیل به‌همراه ترکیه قطعنامه تحریم‌‌های تازه علیه ایران را فرصت‌سوزی خوانده بودند.

برزيل پس از تصويب دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه کشورمان، نسبت به اتخاذ چنين اقدامی ابراز تاسف کرده بود.

لوييز ايناسيو لولا داسيلوا، رئيس‌جمهوری برزيل که به تهران آمده بود تا شاهد امضای توافقنامه تهران باشد، پس از تصويب تحريم‌ها گفت: «تاسف‌بار اين که اين‌بار ايران می‌خواست مذاکره کند و آنهايی که نمی‌خواستند مذاکره کنند کسانی بودند که گمان می‌کنند زور همه چيز را حل می‌کند

رئيس جمهوری برزيل آن زمان تصريح کرد: «من فکر مى‌کنم اتخاذ چنين تصميمی اشتباه بود
 
لولا داسيلوا گفت: «گمان می‌کنم شورای امنيت يک فرصت تاريخی را برای مذاکره بی‌دغدغه درباره برنامه هسته‌ای ايران را به دور انداخت
 
ترکيه و برزيل در روز رای‌گيری به قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان، رای منفی و لبنان نيز رای ممتنع داد.

خانواده بن لادن در تهران سرگردانند

آخرین- پسر سرکرده القاعده در ادعايى جديد مدعى آوارگى جمع کثيرى از بن لادن ها در ايران شد.

"عمر بن لادن"  چهارمين پسر سرکرده شبکه تروريستى القاعده مى گويد: «20 نفر از اعضاى خانواده اسامه بن لادن  "رهبر القاعده"  در ايران سرگردان هستند و تهران از مذاکره با عربستان سعودى درباره تعيين سرنوشت آنها موافقت نمى کند؛  فکر مى کنم زمان آن رسيده است که آنان ايران را ترک کنند، ولى با نبود اوراق و مدارک شناسايى و گذرنامه و همچنين عدم موافقت ايران با تحويل افراد يادشده به عربستان سعودى، پذيرش کشور ثالث ديگر را براى خروج افراد خانواده ام از ايران، لازم مى دانم، همچنين واشنگتن هيچ اعتراضى در مورد پذيرش اين افراد در ايالات متحده ندارد.»

ادعا شده است اين افراد پس از فرار از افغانستان در پى ماجراى حملات 11 سپتامبر سال 2001 ميلادى، که آمريکا مدعى است توسط شبکه القاعده صورت گرفته، با ورود به ايران بازداشت شده و در يک مجتمع در تهران زندگى مى کنند؛ در بين اين 20 نفر، يکى از همسران بن لادن با نام خيريه صابر نیز وجود دارد


هما کماکان به اروپا پرواز می‌کند

مهر- مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی هواپیماهای جدید به جای هواپیماهای مورد ابهام سافا خبر داد و اعلام کرد پروازهای ایران به اروپا با قوت ادامه دارد.
 
فرهاد پرورش  با اعلام اینکه در حال حاضر هواپیماهای دیگری جایگزین هواپیماهای مورد ابهام سافا در ناوگان هما شده است، گفت: «پرواز در تمامی خطوط سابق هما با قوت ادامه دارد و هیچ یک از خطوط پروازی این شرکت به دلیل این اقدام لغو نشده است

وی همچنین از افزایش بیش از 20 درصدی مسافرین پروازهای هما در فصل تابستان سالجاری نسبت به سال 88 خبر داد و گفت: «در سال گذشته به دلایل مختلف، پروازها به سایر نقاط با اندکی کاهش مسافر مواجه شد که در سال جاری تعداد مسافرین پروازها نه تنها به حالت سابق بازگشت، بلکه افزایش نیز یافت
 
پرورش از برقراری چندین خط جدید پروازی بین المللی خبر داد و اعلام کرد: «دو مسیر تهران-شیراز- لندن و مشهد-فرانکفورت در تابستان امسال گشایش یافت

مدیر عامل هما اظهار داشت: «بعد از ماه آگوست که مصادف با پایان تعطیلات در اروپاست ( همچنین پایان تابستان در ایران)، پروازها به همان نسبت که افزوده شده است، کاهش می یابد و به حالت قبلی خود باز می گردد

پرورش در خصوص تاخیرات پروازی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه حفظ ایمنی اولویت اول هر شرکتی است، اظهار داشت: «در حال حاضر روزانه 230 پرواز با ناوگان هوایی هما انجام می شود و اگر به هر دلیلی یکی از این پروازها با تاخیر مواجه شود به صورت انعکاسی بر روی پروازهای بعد از خود نیز تاثیر می گذارد، ما هر روز صبح پروازهایی به شهرهای بوشهر، اهواز، زاهدان داریم که این مناطق در معرض گردو غبار می باشند و باعث کاهش ضریب دید خلبان می شود، به همین دلیل تاخیر در پرواز به وجود می آید، البته در چنین مواقعی، گاهی برای مدیریت تاخیرها از هواپیماهای جایگزین برای پروازهای بعدی استفاده می شود

  توقف صادرات خودرو تویوتا به ایران


شرکت تویوتای ژاپن از توقف صادرات خودرو به ایران خبر داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شرکت " تویوتا موتور گروپ" امروز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات خودرو به ایران را تا اطلاع بعدی متوقف می کند.

این توقف صادرات خودرو به ایران بر اساس اعلام شرکت تویوتا از دو ماه پیش ( ژوئن) آغاز شده است.

پیش از این نشریه اقتصادی نیکی ژاپن در گزارشی به توقف صادرات خودروی تویوتا  به ایران اشاره کرده بود.

"
شیوری هاشیموتو" سخنگوی تویوتا در این باره گفت: این موضوع صحت دارد که تویوتا صادرات خودرو به ایران را با توجه به جو بین المللی فعلی متوقف کرده است.

وی ادامه داد: برای تصمیم گیری در آینده به پیگیری تحرکات در سازمان ملل متحد ادامه می دهیم.


محمد رضا شهبازی سرپرست بازاریابی نمایندگی شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن در ایران در واکنش به انتشار خبر توقف صادرات خودروهای تویوتا به ایران به "عصر ایران" گفت: ما نیز این خبر را در رسانه های ژاپنی دیده ایم اما هنوز به طور رسمی این موضوع ابلاغ نشده است.

شهبازی افزود: واردات خودروی تویوتا به ایران همچنان ادامه دارد و هنوز به طور رسمی درباره توقف این روند مطلع نشده ایم.

وی اضافه کرد: قطعا این توقف صادرات خودروی تویوتا به ایران ، شامل قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد شد و ارائه این خدمات در ایران ادامه می یابد.

این مقام نمایندگی تویوتا در ایران همچنین شمار خودروهای وارداتی این شرکت به ایران را در سال 1388،  هشت هزار و 900 دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت که  واردات خودروهای تویوتا به ایران از سال 1384 آغاز شد.


هفته پیش و همزمان با سفر "رابرت اینهورن" مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی و کنترل تسلیحات به توکیو، دولت ژاپن ضمن اعلام اعمال کامل تحریم های شورای امنیت علیه ایران، از بررسی تحریم های بیشتر علیه تهران در آینده ای نزدیک خبر داد.

"
یوشیتو سنگوکو" سخنگوی ارشد دولت ژاپن  هم گفته بود: ژاپن تحریم های خاص خود را علیه ایران در نظر گرفته است.

افزايش واردات بنزين طى چهار ماهه امسال

طى چهار ماهه نخست امسال ميزان واردات بنزين به ايران نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 12 و 13 درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، در چهار ماهه نخست سال جارى به ميزان يک ميليون و 383 هزار تن بنزين به ارزش بيش از 980 ميليون دلار و به قيمت متوسط 7/0 دلار وارد کشور شده است.

اين ميزان واردات از نظر وزن و ارزش به ترتيب 40/9 و 31/5 درصد از مجموع واردات ايران طى چهار ماهه امسال سهم داشته است.

همچنين اين ميزان واردات چهار ماهه سال جارى در مقايسه با مدت مشابه در سال 88 از نظر وزن و ارزش 62/12 و 32/13 درصد رشد داشته است.

بر اين اساس ميزان واردات بنزين در چهار ماهه ابتدايى سال گذشته بيش از يک ميليون و 228 هزار تن به ارزش بيش از 865 ميليون دلار و با قيمت متوسط 7/0 دلار براى هر کيلوى آن بود.

سهم اين ميزان واردات چهار ماهه نخست سال گذشته از مجموع واردات طى آن مدت نيز در وزن و ارزش به ترتيب 45/7 و 50/5 درصد بوده است.

اين ارقام نيز نشان مى‌دهد هرچند ميزان سهم واردات بنزين از مجموع کل واردات از نظر وزن افزايش يافته است اما در ارزش با کاهش مواجه بوده است.

سه کشور امارات، ترکيه و ترکمنستان کشورهايى هستند که عمده بنزين‌هاى وارداتى به ايران از اين کشورهاست.

بر اين اساس از کشور امارات متحده عربى که در ليست کشورهاى صادرکننده بنزين به ايران قرار دارد به ميزان يک ميليون و 124 هزار تن بنزين به ارزش بيش از 794 دلار به ايران وارد شده است که 81 درصد از وزن و 81 درصد از ارزش کل واردات بنزين به ايران را شامل مى‌شود.

کشور ترکيه نيز بيش از چهار درصد از نظر وزن و ارزش کل واردات بنزين به ايران سهم دارد.

بر اين اساس ميزان واردات بنزين به ايران از ترکيه طى چهار ماهه نخست سال جارى بيش از 61 هزار تن و به ارزش بيش از 42 ميليون دلار بوده است. همچنين کشور ترکمنستان نيز بيش از 49 هزار تن بنزين به ارزش بيش از 33 ميليون دلار طى چهار ماهه نخست سال جارى به ايران صادر کرده است، طبق اين اعلام گمرک ايران ميزان سهم کشور ترکمنستان از مجموع واردات بنزين ايران از نظر وزن و ارزش بيش از سه درصد است.


نظر شما :