یک کانادایی، اولین قربانی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شد

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۶:۲۹ کد : ۸۲۲۷ آمریکا
برای نخستین بار یک کانادایی ایرانی‌تبار به جرم نقض مصوبه شورای امنیت و صادرات غیرقانونی به زندان محکوم شد. محمود یادگاری متهم به ارسال ابزارهایی به ایران است که ادعا می شود امکان استفاده آنها در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد.
یک کانادایی، اولین قربانی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شد

دیپلماسی ایرانی: برای نخستین بار یک کانادایی ایرانی‌تبار به جرم نقض مصوبه شورای امنیت و صادرات غیرقانونی به زندان محکوم شد.

محمود یادگاری متهم به ارسال ابزارهایی به ایران است که ادعا می شود امکان استفاده آنها در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد.

دادگاهی در کانادا یادگاری را به جرم صادرات غیرقانونی به ایران به چهار سال و سه ماه زندان محکوم کرد. این فرد ایرانی‌تبار با نام محمود یادگاری، از سال ۱۹۹۸ در کانادا به سر ‌برده و دارای تابعیت کانادایی است.

محاکمه محمود یادگاری در اوایل ماه ژوئیه آغاز شده بود، اما صدور رای نهایی دادگاه به روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئیه موکول شده بود.

پلیس کانادا در آوریل ۲۰۰۹ میلادی این فرد ۳۷ ساله را در منزلش در شهر تورنتو دستگیر کرد. وی متهم به تهیه دستگاه‌های ترانسفورماتوری (ترانس‌دیودسر) برای ایران بوده است.

به گزارش دویچه وله، به گفته مقامات قضایی کانادا این دستگاه کاربردی دوگانه در بخش نظامی و غیرنظامی داشته و یادگاری با ارسال آن به ایران، مصوبات شورای امنیت را نقض کرده است.

این دستگاه ترانسفورماتور قادر به اندازه‌گیری فشار به صورت الکتریکی و انتقال آن به کامپیوتر است. گرچه این دادگاه کانادا مدعی است که این دستگاه ‌در موارد متعارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌توان آن را در روند غنی‌سازی اورانیوم و ساخت تسلیحات هسته‌ای نیز به کار گرفت.

در دادگاه گفته شد، محمود یادگاری از طریق شرکت کوچک خود در تورنتو دست به خرید این دستگاه‌ها در ماساچوست امریکا زده و از طریق دوبی برای شریک خود در ایران ارسال کرده است.

یادگاری در دادگاه گفت که از کاربرد این دستگاه‌ها بی‌اطلاع بوده و شریکش، فردی به نام نیما طبری، از وی خواسته که دستگاه به طور غیر مستقیم از طریق دوبی به ایران فرستاده شود.

به گفته یادگاری، طبری بخش اصلی هزینه‌ها را نیز پرداخت کرده است. یادگاری برای خرید هر ترانسفورماتور حدود ۱۲ هزار دلار پرداخته است. بنا به اعتراف یادگاری، قرار بوده که در مجموع ۱۰ ترانسفورماتور خریداری شود.

نقض قوانین گمرگی و جزایی و نادیده گرفتن قانون اجازه صادرات و واردات از جمله اتهامات یادگاری به شمار می‌آیند. این برای نخستین بار است که یک شهروند کانادایی به جرم زیر پا نهادن مصوبات سازمان ملل متحد به زندان محکوم می‌شود.

دادستانی کانادا تقاضای ۶ سال و نیم حبس را برای محمود یادگاری کرده بود که دادگاه با ۴ سال و سه ماه موافقت کرد.

یادگاری در دادگاه گفت که تحت فشار مقامات پلیس مجبور به اعتراف شده است. به گفته روزنامه تورنتو استار، یادگاری پس از دستگیری بی‌آن‌که درخواست وکیل مدافع بکند به طور آزادانه با دو مامور پلیس گفت‌وگو کرده است.

پلیس کانادا هرگونه اعمال زور یا تهدید علیه محمود یادگاری در زمان بازجویی را به شدت تکذیب کرد.


( ۲ )

نظر شما :