سپتامبر، ماه مذاکره

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۱ کد : ۸۲۱۶ پرونده هسته ای
کشورهای جهان مدتی است که در پی حل کردن مسئله هسته‌ای ایران هستند و گاه شعله تحریم و ارعاب را بالا کشیده‌اند و گاه از مذاکره و دیپلماسی سخن گفته‌اند، ولی اغلب هر دو ابزار را به طور موازی به کار برده‌اند.
سپتامبر، ماه مذاکره

دیپلماسی ایرانی: کشورهای جهان مدتی است که در پی حل کردن مسئله هسته‌ای ایران هستند و گاه شعله تحریم و ارعاب را بالا کشیده‌اند و گاه از مذاکره و دیپلماسی سخن گفته‌اند، ولی اغلب هر دو ابزار را به طور موازی به کار برده‌اند.

هفته گذشته درحالی که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از همه خواست تا به مذاکره برگردند و راه حل مسئله هسته‌ای ایران را در مذاکرات دیپلماتیک جست و جو کنند. به گزارش رویترز او روز چهارشنبه در رم به خبرنگاران گفت: این روشن است که ما خواهان از سرگیری هر چه زودتر مذاکرات هستیم و مسئله روشن‌تر این است که موضوع این مذاکرات مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود، مسائل دیگر می‌تواند بعدا مورد بحث قرار گیرد. او گفت مذاکره بهترین راه حل مسئله هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هم از اظهارات اشتون استقبال کرده است. او با اشاره به موثر بودن نشست اکتبر بین گروه 1+5 و ایران، گفت که کشورش آمادگی هرگونه بحث و تبادل نظر بر سر جزئیات بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 درباره تبادل سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را دارد. امریکا هم در ماه گذشته تحریم‌هایی علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل برعلیه ایران وضع کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم روز پنج شنبه گفت در صورتی که سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران تامین شود، ما حاضريم در مورد تامين از طريق داخل تجديد نظر کنيم. او همچنین از آمادگی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 خبر داد. این در حالی است که خواسته دیگر ایران یعنی افزایش طرف‌های مذاکره کننده و حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات هم از سوی سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد قبول قرار گرفته است. سخنگوی اشتون روز چهرشنبه گفته است که اتحادیه اروپا احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی با حضور اعضای پنج‌گانه شورای امنیت و آلمان به همراه کشورهای ترکیه و برزیل را ناممکن نمی‌داند.

به نظر می‌رسد اگر اتفاق جدیدی که اراده این کشورها را تحت تاثیر قرار دهد، رخ ندهد، سپتامبر ماه مذاکرات درباره مسئله هسته ایران خواهد بود.


نظر شما :