انتقاد روسیه از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

۰۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۱۸ کد : ۸۱۹۱ پرونده هسته ای
روسیه تکلیف خود را با ایران مشخص نمی‌کند. پرونده هسته‌ای ایران هر روز با تحولی جدید و البته تحریمی ‌تازه همراه می‌شود و این در حالی‌ست که موضع مسکو در میانه این بازی هر روز یک بار تغییر می‌کند.
انتقاد روسیه از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: روسیه تکلیف خود را با ایران مشخص نمی‌کند. پرونده هسته‌ای ایران هر روز با تحولی جدید و البته تحریمی ‌تازه همراه می‌شود و این در حالی‌ست که موضع مسکو در میانه این بازی هر روز یک بار تغییر می‌کند. یک بار دمیتری مدودف از نبود مدارک مستدل دال بر برخورداری ایران از تسلیحات هسته‌ای سخن می‌گوید و روز دیگر نماینده روسیه در شورای امنیت رای مثبت خود به تحریم‌ها را به صندوق می‌اندازد. یک بار ولادیمر پوتین در فرانسه از عدم تحویل موشک‌های اس سیصد به ایران خبر می‌دهد و روز دیگر وزیر انرژی همین کشور از افزایش همکاری با ایران در زمینه انرژی خبر می‌دهد. در اینچنین شرایطی زمانی که اتحادیه اروپا بر حجم تحریم‌های یک جانبه خود بر ایران می‌افزاید، هیچ کس نمی‌تواند واکنش روس‌ها را پیش بینی کند. این بار اما روس‌ها باز در موضع دفاع از ایران فرورفته‌اند.

به گزارش رویترز در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه روسیه منتشر کرده، آمده است: تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا آن‌ها را رقم زده است در حقیقت به دلیل عدم تصویب از مجرای شورای امنیت غیرقابل قبول هستند.

بر اساس تحریم‌های جدید که اتحادیه اروپا آن را هدایت می‌کند، بخش‌های انرژی و سوخت ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند. همزمان با اتحادیه اروپا، کانادا نیز دور جدیدی از تحریم‌های یک‌جانبه را علیه ایران اعمال کرد. بیست و چهارمین روز از ماه ژوئن هم همین رویکرد توسط کنگره ایالات متحده اتخاذ شده بود. در تمامی ‌این موارد بخش ‌های انرژی و سوخت و منابع گردش مالی ایران در خارج از مرزهای این کشور که در چهارچوب چهارمین قطعنامه علیه تهران در شورای امنیت به تصویب نرسیده بود، هدف قرار گرفته‌اند.

روسیه که در شورای امنیت نه تنها رای ممتنع نداد بلکه رای مثبت خود را به صندوق انداخت از ابتدای امر اعلام کرده بود که مخالف تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران توسط کشورها به شکل انفرادی است. مسکو در بیانیه جدید خود تاکید کرده است که دور جدیدی از تحریم‌ها که امریکا و اروپا به راه انداخته‌اند نه تنها ایران را بر سر میز مذاکره نمی‌نشاند بلکه نتیجه معکوس هم می‌دهد. مسکو این حرکت‌ها را سنگ اندازی و تنگ‌تر کردن حلقه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات گروه پنج به اضافه یک می‌داند.

سخنگو وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص به خبرنگاران گفت: تحریم‌های یک‌جانبه اروپا علیه ایران نه تنها تلاش مشترک ما را برای به ثمر نشستن دیپلماسی در برابر ایران با شکست مواجه کرده است بلکه مشروعیت شورای امنیت را به عنوان مجرایی قانونی برای تنبیه کردن کشورها هم زیر سوال می‌برد.

سخنگو وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، تنها به نوازش ایران نپرداخته و در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران که روسیه را به خیانت متهم کرده بود، نیز اظهاراتی داشته است. در این بیانیه آمده است: ما به تلاش‌های خود برای حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران از مجرای قانونی ادامه می‌دهیم اما اظهارات محمود احمدی نژاد را نیز به شدت محکوم کرده و غیرقابل قبول می‌دانیم. ما همواره در خصوص پرونده هسته‌ای ایران موضعی مستقل داشته‌ایم و به دنبال یافتن راهکاری هم سیاسی و هم دیپلماتیک برای پایان دادن به آن هستیم.

در بخشی از این بیانیه روسیه از دولت ایران خواسته است که به جای توسل به ادبیات تهاجمی‌! در مسیر شفاف سازی برنامه هسته‌ای خود برای غربی‌ها گام بردارد!


نظر شما :