دور جدید دیپلماسی درباره مسئله هسته‌ای ایران

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۸ کد : ۸۱۴۶ پرونده هسته ای
وزیر امور خارجه برزیل، سلسو اموریم روز شنبه از ترکیه برای مذاکره درباره موضوع هسته‌ای ایران دیدن می‌کند.
دور جدید دیپلماسی درباره مسئله هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه برزیل، سلسو اموریم روز شنبه از ترکیه برای مذاکره درباره موضوع هسته‌ای ایران دیدن می‌کند.

اموریم بعد از اینکه اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست مذاکره با گروه پنج به علاوه یک را ازسر بگیرد، به ترکیه می‌رود.

انتظار می‌رود اموریم و همتای ترک وی، احمد داوود اوغلو درباره ازسرگیری مذاکرات با ایران و هم‌چنین نقش احتمالی برزیل و ترکیه در دور جدید مذاکرات گفت‌و‌گو کنند. ایران پیشتر از این پیشنهاد داده بود که ترکیه و برزیل در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک شرکت کنند، اما این پیشنهاد مورد قبول این گروه قرار نگرفته بود.

مذاکرات ایران، برزیل و ترکیه در ماه می به صدور بیانیه تهران منجر شد، که بر‌اساس آن ایران اورانیوم کم غنی شده خود را در خاک ترکیه به امانت می‌گذارد و در مقابل اورانیوم غنی شده 20 درصد را که برای رآکتور تهران نیاز دارد دریافت می‌کند.

قدرت‌های جهانی به رهبری امریکا این بیانیه را رد کردند و در جواب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را علیرغم مخالفت برزیل و ترکیه به تصویب رساندند.

سفر اموریم به ترکیه آغاز دور جدید سفرهای وزرای خارجه کشورهای اروپایی به ترکیه برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران است. ترکیه بین 26 تا 28 جولای پذیرای وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد بود که جداگانه به دیدار وزیر خارجه این کشور خواهند رفت. تحلیل‌گران معتقدند که گفت‌و‌گوها به غیر از مسئله ایران شامل رابطه ترکیه و اسرائیل و عضویت ترکیه در اتخادیه اروپا نیز خواهد شد.

ترکیه درحالی میزبان مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای ایران است که هفته گذشته رسانه‌های غربی ادعا کردند که کلینتون در مکالمه تلفنی که با داوود اوغلو داشته است از او خواسته تا ترکیه در مسئله هسته‌ای ایران دخالت نکند و موضوع را به آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدرت های دارای حق وتو در شورای امنیت بسپارد.

تحلیل‌گران معتقدند بیانیه تهران که به امضای ایران، برزیل و ترکیه رسیده است همان پیشنهادات گروه وین است که شامل ایالات متحده، روسیه و فرانسه می‌شود و در سال 2009 در مذاکرات وین بیان شده است. روز جمعه وزیر امورخارجه ایران، منوچهر متکی گفت که تهران پاسخ خود را برای پیشنهادات مذاکره با گروه وین آماده کرده است.


نظر شما :