دستاوردهای بزرگترين کنفرانس بين‌المللى تاريخ افغانستان

۳۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۲ کد : ۸۱۲۶ آسیا و آفریقا
در این کنفرانس که هيئت‌هاى نمايندگى هفتاد کشور و رهبران ناتو و سازمان ملل متحد حضور داشتند تاکید شد مسئوليت حفظ امنيت افغانستان، تا سال 2014 ميلادى به خود افغان‌ها منتقل مى‌شود و ٥٠ درصد از کمک‌های خارجی به این کشور مستقیما در اختیار بودجه دولتی قرار گیرد.
دستاوردهای بزرگترين کنفرانس بين‌المللى تاريخ افغانستان

دیپلماسی ایرانی: حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی کابل که خبرگزارى آلمان از آن به عنوان " بزرگترين کنفرانس بين‌المللى تاريخ افغانستان" ياد کرد، گفت که مصمم است تا دولت افغانستان مسئولیت تامین امنیت کشور را تا سال 2014 به عهده بگیرد. رئیس جمهور افغانستان همچنین خواستار واگذاری کنترل بیشتر کمک‌های بین‌المللی به دولت افغانستان شد.

این کنفرانس با حضور نمایندگان بیش از ٧٠ کشور، نهاد بین‌المللی و موسسات درگیر در زمینه توسعه، حکومت‌داری و ثبات افغانستان روز سه‌شنبه 20 ژوئيه (29 تیر) در ميان تدابير شديد امنيتى در کابل برگزار شد. اندکى پيش از آغاز کار کنفرانس افغانستان، چند راکت به نزديکى فرودگاه کابل شليک شد. همچنين دولت افغانستان ادعا کرد که چند شورشى را که قصد انجام عمليات تروريستى در کنفرانس داشته‌اند، کشته است. با اين همه، ناظران غربى از اين که حادثه تروريستى مهمى در جريان کنفرانس روى نداده است، ابراز خرسندى کردند.

در این کنفرانس حدود۴۰ وزیر خارجه، از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، و تعدادی دیگر از مقامات برگزار شد. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اندرس فو راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو)، و شماری از سازمان‌های بزرگ بین‌المللی هم در این نشست شرکت داشتند.

انتقال مسئولیت‌های امنیتی

حامد کرزی در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس کابل گفت : "من مصمم هستم تا نیروهای امنیتی افغان تا سال 2014 مسئولیت تمامی‌عملیات نظامی‌و امنیتی در سراسر کشور را به عهده بگیرند." کرزای همچنین تضمین داد که نیروهای نظامی‌کشورش تا سال ٢٠١٤ به آن سطح استعداد رزمی‌و ظرفیت برسند که افغانستان خودش بتواند مسئولیت حفظ امنیت را برعهده گیرد.

رئیس جمهور افغانستان ابراز امیدواری کرد تا در"ماه‌های آینده" در مورد چگونگی "انتقال" این مسئولیت‌ها به نیروهای افغان، به توافقی با حامیان بین‌المللی افغانستان دست یابد. او با بیان این‌که این یک وظیفه ملی است که باید انجام پذیرد، ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌المللی افغانستان را برای رسیدن به این امر یاری کند.

هم‌اکنون نزدیک به 140000 سرباز بین‌المللی که نزدیک به دو سوم آنان آمریکایی هستند، از نیروهای افغان در مبارزه علیه شورشیان حمایت می‌کنند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در اظهارات روز سه شنبه خود در کنفرانس کابل اعلام کرد که نیروهای بین‌المللی بعد از مرحله انتقال مسئولیت‌ها به نیروهای افغان نیز در این کشور باقی خواهند ماند تا "نقش حمایت کننده" از این نیروها را به عهده گیرند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به نوبه خود روند انتقال مسئولیت‌ها به نیروهای افغان را مهم ارزیابی کرد و گفت این روند مهم‌تر از آنست که بتوان آن را تا بی نهایت به عقب انداخت.

وزیر خارجه آمریکا، زمان پیش بینی شده برای آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز دور جدیدی از تعهدات آمریکا در قبال افغانستان توصیف کرد و گفت واشنگتن "هیچ‌گونه " تمایلی برای ترک ماموریت درازمدت خود در افغانستان مبنی بر ایجاد یک افغانستان با ثبات مطمئن و صلح‌آمیز ندارد".

سپردن مسئولیت تامین امنیت این کشور به نیروهای افغان تا سال ۲۰۱۴ میلادی، از پیشنهادهای اصلی آقای کرزی در این نشست پیرامون مسائل امنیتی بود. او همچنین گفت که تا اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی باید نیروهای ارتش افغانستان تا ۱۷۰ هزار و نیروهای پلیس این کشور تا ۱۳۴ هزار تن افزایش یابد.

در اعلامیه‌ای که در پایان این کنفرانس صادر شد، بر حمایت از برنامه‌های دولت افغانستان در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی اشاره شده است.

گيدو وستروله وزيرخارجه آلمان نیز ضمن مثبت دانستن نتيجه کنفرانس کابل گفت: «تعيين سال 2014 به عنوان زمان انتقال مسئوليت حفظ امنيت، سبب مى‌شود که دولت آلمان نيز در همين دوره فعلى بتواند چشم‌اندازى براى بازگشت نيروهاى خود ترسيم کند.»

انتقال مسئولیت‌های اقتصادی

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین در زمینه چگونگی اختصاص کمک‌های خارجی به افغانستان بحث کرده و به توافق رسدند که ٥٠ درصد از کمک‌های خارجی به این کشور مستقیما در اختیار بودجه دولتی قرار گیرد.

جامعه بين‌المللى اعلام کرده که حاضر است 50 درصد کمک‌ها را از طريق دولت مرکزى افغانستان توزيع کند، مشروط بر آن‌که سيستم مالى اصلاح و مبارزه با فساد جدى گرفته شود. دولت کرزای از سوی جامعه بین‌المللی تحت فشار است تا فساد را کاهش داده و امنیت را تامین کند.

وزیر خارجه آمریکا در کابل، با تاکید روی این امر که پیشرفت‌هایی در افغانستان صورت پذیرفته است به دولت افغانستان یادآوری کرد که کارهای بیشتری از جمله در عرصه مبارزه علیه فساد باید انجام بگیرد.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که دولت افغانستان از تعهد جامعه جهانی و به ویژه آمریکا مبنی بر ادغام 50 در صد کمک‌های بین‌المللی با بودجه این کشور در دوسال آینده، اظهار رضایت می‌کند.

مصالحه با شورشیان

برنامه خلع سلاح و جذب نيروهاى طالبان، يکى از مهم‌ترين چالش‌هاى کنفرانس کابل بود. اين برنامه که در کنفرانس لندن اعلام شده بود، در کابل زواياى روشن‌ترى يافت. دولت افغانستان تصميم دارد ظرف 5 سال آينده، 36 هزار نفر از نيروهاى طالبان را به جامعه بازگرداند. براى تحقق اين هدف، کابل 773 ميليون دلار کمک درخواست کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه با اشاره به طرح مصالحه با شورشیان گفت که این موضوع بستگی به این دارد که آنها تا چه حدی از گروه القاعده جدا می‌شوند و قانون اساسی افغانستان و حقوق زنان را می‌پذیرند.

آزمايش امنيت در سه يا چهار ايالت

همزمان ناتو اعلام کرد که تصميم دارد پائيز امسال در کنفرانس ليسبون نخستين ايالت‌هايى را که امکان انتقال مسئوليت حفظ امنيت در آن‌ها از سال 2011 وجود دارد، مشخص کند. به گفته وزيرخارجه آلمان، اين طرح در سه يا چهار ايالت از 34 ايالت افغانستان تجربه خواهد شد. يکى از اين ايالت‌ها در شمال افغانستان و در حوزه مسئوليت آلمان قرار دارد. دبيرکل ناتو تصريح کرد که نيروهاى ناتو، حتى پس از انتقال مسئوليت به ارتش و پليس افغانستان، براى پشتيبانى از اين نيروها در منطقه هندوکش (قرقيزستان، تاجيکستان ، ازبکستان) باقى خواهند ماند.


نظر شما :