درهم امارات جانشین یورو در معاملات نفتی ایران!

۲۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۴ کد : ۸۰۶۶ سرخط اخبار
درهم امارات جانشین یورو در معاملات نفتی ایران!

ایران فروش نفت خود را به درهم امارات بررسی می کند.
به گزارش عصر ایران ، نشریه تخصصی صنعت نفت با عنوان "اینترنشنال اویل دیلی" آمریکا در جدیدترین شماره خود نوشت ایران تغییر واحد ارز پول دریافتی از نفت صادراتی به اروپا را به درهم امارات بررسی می‌کند.
ایران هم اکنون مبلغ نفت فروشی به اروپا را با واحد پولی یورو دریافت می کند.
این نشریه اضافه کرد: به نظر می رسد این اقدام برای کاهش تاثیرات تحریم های مالی اتحادیه اروپا علیه ایران است .
منابع آگاه در این زمینه گفتند شرکت ملی نفت ایران نظر خریداران نفت در اروپا را درباره تغییر احتمالی واحد پول پرداختی را جویا شده اما تهران در این زمینه تصمیم نهایی را نگرفته است.
یک منبع مطلع در بخش نفت نیز گفت: نگرانی های حکومت ایران درباره امنیت تعاملات به یورو باعث شده تا دست به این اقدام بزند. ایران نگران است که تعاملات با یورو با منع یا مانع سازی اتحادیه اروپا روبه رو شد.
پیش بینی می شود اتحادیه اروپا تا قبل از پایان ماه جاری میلادی تحریم هایی را در بخش پولی و مالی علیه ایران، تصویب کند.
اتحادیه اروپا پیش از این اعمال تحریم های مستقل و مضاعفی را علیه ایران در بخش های مختلف به تصویب سران کشورهای عضو رساند اما جزئیات این تحریم ها و مصادیق دقیق آن در حال بررسی است.
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا همچنین تحریم های خود علیه بانک های ایرانی را به روز خواهد کرد و تعاملات اروپایی بانک مرکزی ایران را نیز مورد هدف قرار خواهد داد.
هم اکنون به رغم اینکه ارزش گذاری صادرات نفت خام ایران بر پایه دلار آمریکاست اما تمامی مشتریان این نفت خام، با استفاده از ارزهای دیگر، وجه نفت خریداری شده را می پردازند. 

20 نفر از اعضای خانواده بن لادن در ایران هستند! 

پسر 29 ساله اسامه بن لادن که ازدواجی جنجالی با یک زن انگلیسی داشت، در ادعایی جدید گفت که 20 نفر از اعضای خانواده سرکرده القاعده از 9 سال قبل در ایران به سر می برند!

به گزارش مهر "عمر بن لادن" در گفتگوی تلفنی با الشرق الاوسط مدعی شد : پس از آمدن "ایمان" و "بکر" خواهر و برادرم از ایران همچنان 20 نفر از اعضای خانواده ما در ایران به سر می برند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: من شخصا به علت ناتوانی در خارج کردن آنها از ایران دچار ناامیدی شده ام.

عمر بن لادن از مقامات ایرانی تقاضا کرد خواهران و برادران وی را قبل از ماه رمضان آزاد کنند و افزود :در حال حاضر دو برادرم "عثمان" و "حمزه" به همراه زنان و بچه هایشان به علاوه "فاطمه" خواهر بیست ساله ام در ایران تحت بازداشت هستند.

عمر بن لادن که قریب به یکسال پیش ازدواجی جنجالی با یک زن انگلیسی 50 ساله داشت، در ادامه این گفتگو اعلام کرد: "جین فلیکس براون" را اخیرا با پرداخت همه حقوقش طلاق داده ام.

این در حالی است که جین فلیکس براون همسر عمر بن لادن که پس از ازدواج با وی نام خود را به "زینه" تغییر داد، در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشته است: عمر من را طلاق نداده و من همچنان همسر وی هستم. 

عليه آمريکا اعلام جرم مى‌کنيم  

فارس- عضو کميسيون امنيت ملى مجلس با اشاره به ربايش شهرام اميرى توسط نيروهاى امنيتى آمريکا، گفت: اين موضوع در حال پيگيرى است و عليه اين کشور اعلام جرم خواهيم کرد.

اسماعيل کوثرى عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در خصوص ربايش شهرام اميرى توسط نيروهاى امنيتى آمريکا، گفت: آمريکايى‌ها و صهيونيست‌ها تصور مى‌کنند که همه دنيا براى آنها است و بر همين مبنا دست به هر ربايش و جنايتى مى‌زنند.

وى افزود: شهرام اميرى يک زائر بود و عربستان و آمريکا در خصوص فعاليت غيرقانونى که در اين خصوص انجام داده‌اند، بايد پاسخگو باشند.

نماينده مردم تهران با اشاره به تخلف عربستان در اين زمينه گفت: اميرى زائر اين کشور بود و آمريکا با هماهنگى و يا بدون اطلاع عربستان اين شهروند ايرانى را در خاک عربستان ربوده است.

کوثرى ادامه داد: آمريکا نيز بايد پاسخگو باشد به اين دليل که کسى را که براى زيارت به کشورى سفر کرده، ربوده و باعث نگرانى خانواده و بستگانش شده است.

وى با بيان اينکه اين يک تخلف فاحش و بزرگ است،‌ خاطرنشان کرد: اين موضوع در آمريکا به نام «اميرى گيت» معروف شده است. سازمان ملل چگونه مى‌تواند ادعا کند که به مشکلات دنيا رسيدگى مى‌کند در حالى که اولين متخلف، خود آمريکا است.

عضو کميسيون امنيت ملى مجلس با اشاره به ربايش شهرام اميرى توسط آمريکايى‌ها و شکنجه روحى و روانى به وى، اظهار داشت: اين موضوع به هم ريختگى سازمان اطلاعاتى آمريکا را نشان مى‌دهد.

کوثرى اظهار داشت: امروز براى مردم دنيا روشن شده که آمريکا متخلف‌ترين دولت جهان است.

وى در پايان با بيان اينکه ديپلماسى ايرانى در اين خصوص فعال شده و ما جلساتى را با معاونان وزير خارجه داشتيم، يادآور شد: موضوع در حال پيگيرى است و تلاش مى‌کنيم تا در نهايت عليه آمريکا اعلام جرم کنيم. 

برزیل و روسیه برنامه هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند 

معاون وزیر امور خارجه روسیه و سفیر برزیل در مسکو عصر روز گذشته در نشستی آخرین تحولات مربوط به موضع هسته ای ایران را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانوستی، دایره مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت امور خارجه روسیه  با صدور بیانیه ای اطلاع داد که آخرین تحولات مربوط به موضوع هسته ای ایران روز جمعه در دیدار "سرگئی ریبکف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و"کارلوس آنتونیو دا روشا پارانوس"  سفیر برزیل در مسکو بررسی شد.

در این بیانیه آمده است : "برخی از مسائل روابط دوجانبه از جمله جدول زمانی برنامه تماس های روسیه-برزیل در آینده و همچنین اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار گرفت".

روسیه و برزیل هر دو در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند .

نقش برزیل در موضوع هسته ای ایران پس از اقدام این کشور در همراهی با ترکیه و ایران در صدور بیانیه تهران بیش از گذشته شده است.

این نشست در حالی برگزار شد که در هفته گذشته وزیر خارجه روسیه در موضعی سوال برانگیز حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران را منتفی دانست.

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در واکنش به خواست جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت ترکیه و برزیل در مذاکرات شش جانبه در مورد موضوع هسته ای این کشور گفت: بحثی در این مورد مطرح نیست.


تائید بازداشت سفير سوئيس در تهران + عکس

يک منبع مطلع بازداشت «ليويا لئو اگوستى» سفير سوئيس در تهران را تأييد کرد و گفت که سفر وى با اطلاع دستگاه‌هاى ذيربط انجام شده است.


يک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس با تأييد خبر بازداشت «ليويا لئو اگوستى» سفير سوئيس (حافظ منافع آمريکا) در ايران، به جزييات بيشترى در اين زمينه اشاره نکرد ولى يادآور شد که سفير سوئيس با اطلاع دستگاه‌هاى ذيربط به استان خراسان شمالى سفر کرده است.

وى افزود: اگوستى بعد از چند ساعت بازداشت آزاد شده است.

اين منبع مطلع به جزييات بيشترى در اين زمينه اشاره نکرد.

اخيرا برخى سايت‌ها از بازداشت سفير سوئيس در تهران در تاريخ 23 تيرماه به دليل سفر به يکى از روستاهاى مرزى بدون اطلاع دستگاه‌هاى ذيربط خبر دادند.

براساس اين گزارش، نيروهاى مرزبانى ايران سفير سوئيس و همراهانش را در روستاى کلانه زمانه نزديک روستاى خيرآباد بخش قوشخانه شهرستان شيروان در استان خراسان شمالى دستگير و بعد از چند ساعت بازداشت آزاد کردند.



2.5 میلیون مسلمان فیس بوک را ترک می‌کنند

 شبکه اجتماعی فیس بوک بار دیگر خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت و با حذف چهار صفحه اسلامی با تهدید خروج 2.5 کاربر مسلمان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی حذف چهار صفحه بسیار مشهور اسلامی از فیس بوک، کاربران مسلمان این شبکه بسیار خشمگین شده و نامه ای انتشار دادند که در آن "مارک زاکربرگ" بنیانگذار فیس بوک را به خدشه دار کردن احساسات بیش از 2.5 مسلمان متهم کردند. در این نامه خطاب به زاکربرگ جوان آمده است:

" با وجود اینکه عملکرد فوق العاده ای را در گسترش بهترین شبکه ارتباطی جهان داشته اید، در پروراندن کینه و عداوتی بزرگ میان خود و مسلمانان جهان نیز کاملا موفق بوده اید، اما این بار خسارتی واقعا جبران ناپذیر به وجود آورده اید."

در این نامه نه تنها درخواست شده تا صفحات حذف شده دوباره فعال شوند بلکه قوانین جدیدی نیز معرفی شده اند که بر اساس آنها انتشار نظریات ضد اسلامی خلاف قوانین خواهد بود. همچنین در این نامه خواسته شده تا نشانه های توهین آمیز به اسلام حذف شده و هر صفحه ای که از چنین نشانه هایی برخوردار هستند غیر فعال شوند.

در این نامه اعلام شده است در صورتی که به خواسته های مسلمانان توجه نشود 2.5 میلیون کاربر مسلمان فیس بوک از این شبکه خارج شده و به شبکه اجتماعی "مدینه" خواهند پیوست.

فیس بوک اعلام کرده است صفحات حذف شده به دلیل اینکه توسط هرزنامه نویسان مورد استفاده قرار می گرفته از این شبکه اجتماعی خارج شده اند.

بر اساس گزارش زی نیوز، شبکه اجتماعی "مدینه" شبکه ای است که ویژه مسلمانان جهان به وجود آمده است. این شبکه متعهد شده تا عملکردی مطابق با اصول اسلامی داشته باشد و در راستای وحدت مسلمان فعالیت کند. همچنین در این شبکه اجتماعی از کاربران زن خواسته شده از گذاشتن تصویر خود بر روی صفحات پروفایل پرهیز کنند.



پس از 30 سال، نخست وزير يونان به اسرائیل مى‌رود


نخست وزير يونان روز چهارشنبه وارد سرزمين‌هاى اشغالى خواهد شد. اين اولين سفر يک نخست وزير از يونان به سرزمين هاى اشغالى طى سه دهه گذشته است.

به گزارش ايسنا، جورج پاپاندرئو ‌، نخست وزير يونان به همراه ديميتريس دروتساس، معاون وزير خارجه اين کشور روز چهارشنبه براى سفر دو روزه وارد سرزمين‌هاى اشغالى مى‌شوند،‌ آنها همچنين با مقام‌هاى تشکيلات خودگردان فلسطين نيز ديدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به نوشته روزنامه هاآرتص‌، رهبر يونان ابتدا با شيمون پرز،‌ رئيس و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير و آويگدور ليبرمن، وز ير خارجه رژيم صهيونيستى ديدار مى‌کند. ايهود باراک، وزير جنگ اين رژيم که هم اکنون در آمريکا به سر مى‌برد سه هفته پيش در گردهمايى سوسياليست‌هاى بين‌المللى در نيويورک با پاپاندرئو ديدار کرد.

سفر پاپاندرئو به سرزمين‌هاى اشغالى همزمان با افزايش دخالت يونان در خاورميانه صورت مى‌گيرد. چندين کشتى حامل کمک‌هاى بشر دوستانه که آخرين آنها متعلق به ليبى بود از بندرهاى يونان به سمت سواحل غزه رهسپار شدند.

پيش از حمله نيروهاى رژيم صهيونيستى به کاروان آزادى در ماه مه و همچنين پيش از خروج کشتى ليبى از سواحل يونان، رژيم صهيونيستى براى ممانعت از حرکت اين کشتى ها از سواحل اين کشور مذاکراتى جدى با مقامات يونانى ترتيب داد. مقام‌هاى اين رژيم سعى کردند مقام‌هاى يونانى را متقاعد کنند مانع نقض محاصره نوار غزه شوند و اين کشتى ها بار خود را در بندرهاى العريش مصر يا اشدود تخليه کنند.

انتظار مى‌رود مساله غزه يکى مسائل محورى گفت وگو ميان پاپاندرئو و مقام‌هاى رژيم صهيونيستى باشد. دولت يونان از تصميم رژيم صهيونيستى براى پايان بخشدين به ممنوعيت واردات کالاهاى غير نظامى به غزه استقبال کرد و تاکيد کرد اين اقدامى صحيحى در راستاى تصميمى صحيح است.

با اين وجود يونان خواهان اقدامات بيشتر رژيم صهيونيستى براى کاهش محاصره غزه است.

يکى ديگر از مسائلى که انتظار مى‌رود در خصوص آن بحث شود روابط رژيم صهيونيستى با ترکيه است. رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و پاپاندرئو اعلام نموده‌اند از سياست تنش زدايى در روابط خود استفاده خواهند کرد. پاپاندرئو پس از به دست گيرى قدرت در ماه اکتبر پس از سفر به قبرس به ترکيه وارد شد.

میرکاظمی: تحریم بنزین شوخی است

وزیر نفت با اشاره به کنار گذاشتن لوک اویل روسیه از طرح توسعه میدان نفتی اناران، از قرار گرفتن برخی از شرکتهای خارجی نفتی در لیست سیاه ایران خبر داد و گفت: تحریم بنزین ایران شبیه به یک شوخی است.

به گزارش مهر، سید مسعود میرکاظمی در گفتگو با برخی رسانه های روسیه درباره اعمال تحریمهای بین المللی علیه صنعت نفت ایران با بیان اینکه ‌31 ‌سال ‌است ‌که ‌تحریم‌‌ها ‌علیه ‌ایران ‌اعمال ‌شده ‌ولی تاکنون ‌دولتهای ‌سلطه ‌گر ‌به ‌اهداف ‌خود ‌نرسیدند، گفت: ممکن ‌است ‌این ‌تحریم‌ها ‌باعث ‌خساراتی ‌شده ‌باشد ‌ولی ‌استقلال ‌ارزش ‌به ‌مراتب ‌بیشتری ‌دارد و ‌موفقیتهای ‌اقتصادی هم ‌گویا ‌این واقعیت است.

کنار گذاشتن لوک اویل از توسعه بلوک نفتی اناران

این عضو کابینه دولت درباره خروج لوک اویل روسیه از توسعه بلوک نفتی اناران ایران به دلیل تحریمهای خارجی، تصریح کرد: این شرکت روسی ‌در انجام عملیات ‌اجرایی  ‌تأخیر داشت ‌و ‌به ‌همین ‌علت شرکت ملی نفت ‌در ‌سالجاری لوک اویل ‌را ‌از مشارکت ‌در ‌این ‌پروژه ‌نفتی کنار گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه ‌برای ‌ما ‌اهمیتی ‌ندارد ‌که ‌بعضی ‌شرکت‌ها ‌در ‌کشورمان ‌حضور داشته باشند ‌یا ‌خیر، بیان کرد: صنعت نفت ایران در ‌31 ‌سال ‌اخیر ‌عمدتاً ‌اقتصاد ‌خود ‌را ‌توسعه داده و در شرایط فعلی ‌می‌‌توانیم ‌4.2 ‌میلیون ‌بشکه ‌نفت ‌در ‌روز ‌تولید ‌کنیم.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ظرفیت تولید روزانه گاز ایران به 600 میلیون متر مکعب، تبیین کرد: در حال حاضر صنعت نفت ایران ‌بدون ‌کارشناسان ‌‌خارجی ‌به ‌این اهداف تولیدی ‌دست یافته و ‌شرکت‌های ‌خارجی ‌که ‌در ‌خاک ‌ایران ‌کار ‌می‌کنند، ‌به ‌عنوان ‌سرمایه‌گذاران ‌لازم ‌هستند.

به گفته میر کاظمی از این رو ‌رهبرانی ‌که ‌مانع ‌از ‌حضور ‌شرکت‌های ‌خود ‌در ‌پروژه‌‌های ‌نفتی ‌و ‌گازی ‌ایران ‌می‌‌شوند، ‌آنها ‌را ‌از ‌بهره ‌و ‌سود ‌مالی محروم ‌می‌کنند.
 
لیست سیاه ایران در انتظار شرکتهای نفتی خارجی

این مقام مسئول با بیان اینکه لوک اویل روسیه مطابق ‌قرارداد ‌تعهداتی ‌قبول کردند ‌ولی ‌آن را اجرا ‌نکردند ‌و ‌حالا ‌یک ‌شرکت ‌ایرانی ‌این ‌کار ‌را ‌بر ‌عهده ‌خود ‌گرفته ‌است، بیان کرد: ‌اگر ‌محتوای ‌قرارداد ‌خود ‌را ‌هماهنگ ‌کنیم ‌به ‌روال ‌سابق ‌همکاری ‌خواهیم ‌کرد از سوی دیگر ‌ایران ‌اوضاع ‌را ‌کنترل ‌می‌‌کند ‌و ‌هیچ ‌اختلاف ‌نظری ‌بین ‌شرکت‌های ‌مختلف ‌بر ‌سر ‌این ‌میدان ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی ولی ‌در ‌مجموع ‌شرکای نفتی ‌نباید ‌فراموش ‌کنند ‌که ‌ایران از ‌منابع زیادی ‌برخوردار بوده ‌و ‌در ‌تأمین ‌امنیت ‌انتقال ‌نفت ‌نقش ‌مهمی ‌بازی ‌می‌کند. ‌

این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور، ادامه داد: اگر ‌یکی ‌از ‌شرکت‌ها ‌علیه ‌ایران ‌اقدام ‌کند، ‌ما ‌مجبور ‌خواهیم ‌شد ‌این ‌واقعیت ‌را ‌در ‌نظر ‌بگیریم و ‌این ‌شرکت ‌در ‌لیست ‌سیاه ‌گنجانده ‌شده ‌و ‌بیش ‌از ‌این ‌در ‌کشورمان ‌کار ‌نخواهد ‌کرد.

وی همچنین درباره حضور گازپروم در طرح توسعه بلوک نفتی اناران، توضیح داد: با توجه به اینکه این میدان نفتی با عراق مشترک بوده ‌توسعه این میدان نفتی توسط متخصصان داخلی آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ‌ایران ‌از ‌نظر ‌فن آوری‌‌ها، ‌ذخایر ‌عظیم ‌نفت، ‌گاز ‌و ‌ذخایر ‌ارزی ‌دولت ‌نیرومندی ‌است، اعلام کرد: در حال حاضر هم برخی از شرکتهای نفتی ایران ‌در ‌بعضی ‌کشورهای ‌سرمایه ‌گذاری ‌می‌‌کنیم و ‌باید ‌حسابگرانه ‌با ‌ایران ‌برخورد ‌کرد.

تشریح جزئیات نقشه راه نفتی تهران - مسکو

میرکاظمی با یادآوری اینکه در نشست مسکو برای فعالیت ‌مشترک شرکتهای ‌دو ‌کشور ‌در ‌بخش ‌انرژی ‌کشورهای ‌ثالث توافق حاصل شده است، بیان کرد: بر این اساس عراق ‌یا ‌کشور ‌های دیگر ‌می‌‌توانند ‌این کشور ‌ثالث ‌باشند که ایران و ‌روسیه ‌برای ‌این ‌کار ‌امکانات ‌مالی ‌و ‌فناوری‌‌های ‌لازم را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه این مشارکت بخشی از نقشه راه امضا شده است، در پاسخ به این سوال که آیا ایران منابع مالی لازم را در اختیار دارد، توضیح داد: ‌اگر ‌طرح‌‌هایی ‌به ‌ما ‌پیشنهاد ‌شود، ‌ما ‌آن‌ها ‌را ‌مطالعه ‌خواهیم ‌کرد.
 
تحریم بنزینی ایران شوخی است

وی همچنین در خصوص قطع صادرات بنزین توسط شرکت لوک اویل روسیه به ایران، گفت: ‌این ‌محدودیت‌ها ‌در ‌زمینه ‌بنزین ‌برای ‌ایران ‌شبیه ‌به ‌یک ‌شوخی ‌است و با توجه به ‌سابقه ‌بیش ‌از ‌100 ‌ساله ایران ‌در ‌زمینه ‌صنعت ‌نفت توانایی خودکفایی از واردات این فرآورده نفتی تا سه سال اینده وجود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه امکان تولید  روزانه ‌170 ‌میلیون ‌لیتر ‌بنزین فراهم خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون روزانه ‌44.5 ‌میلیون ‌لیتر بنزین ‌تولید ‌می‌‌کنیم ‌ضمن آنکه ‌می‌‌توانیم ‌در واحدهای ‌پتروشیمی هم روزانه ‌20 ‌میلیون ‌لیتر بنزین ‌تولید کرد.



ادعای امیراحمدی درباره شهرام امیری

هوشنگ امیراحمدی که به دلال رابطه ایران و امریکا مشهور شده در مصاحبه با رادیو ضدانقلابی "زمانه" ادعا کرد:من فکر می‏کنم که شهرام امیری از مدت‏ها پیش در اختیار دولت ایران بوده و احتمالاً طی قراردادی این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه ادعاهایش گفت:

    * 
ماجرا متاسفانه این‏گونه شروع شد که ایشان ربوده شد، بعد احتمالاً تخلیه شد، بعد بین ایران و امریکا معامله‏ای انجام شد و بعد چون امریکا هم احساس کرد آدم مهمی نیست و از طرف دیگر ایران هم با او به توافق رسیده بود که این جریان خاتمه پیدا کند.

    * 
من خودم هم خیلی افتخار می‏کنم که در  جریان ملاقات مادران آمریکایی با فرزندانشان نقش خوبی داشتم.

    * 
باز هم اعتقاد دارم که این سه امریکایی در ایران، در آینده‏ی نزدیک، کارشان به شکلی به نتیجه می‏رسد.

    *
من می‏دانم که نیروی سومی در منطقه هست که می‏خواهد این‏کار را بکند و به‏دنبال این کار است. نمی‏خواهم در این‏جا اسمی از این نیرو ببرم، ولی مشخصاً نیروهایی هستند که در منطقه دارند این کارها را انجام می‏دهند.

اوباما و اشتون حادثه تروریستی سیستان را محکوم کردند


رييس‌جمهور آمريکا و مسوول سياست خارجى اتحاديه اروپا حمله تروريستى به مسجد جامع زاهدان را که به شهيد و زخمى شدن تعداد زيادى از هموطنان‌مان انجاميد محکوم کردند.
به گزارش ايسنا، باراک اوباما ـ رييس‌جمهور ‌آمريکا ـ که کشورش براساس اعترافات ريگى متهم به حمايت از گروهک تروريستى جندالله است، روز جمعه اين حملات تروريستى را «تکان‌دهنده» خواند و آن را محکوم کرد و در يک بيانيه‌اى مکتوب گفت: من قويا حملات تروريستى تکان‌دهنده در يک مسجد و جنوب شرق ايران را محکوم مى‌کنم. قتل مردم بى‌گناه در مکان عبادتشان يک جرم غيرقابل تحمل است و کسانى که مرتکب اين عمل شده‌ اند بايد مجازات شوند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، اوباما افزود: آمريکا در مواجه با اين بى‌عدالتى در کنار خانواده‌ها و عزيزان افراد کشته و زخمى شده و مردم ايران مى‌ايستد. مردم جهان بايد در کنار يکديگر همه اشکال تروريسم را محکوم کرده و با آن مخالفت کنند و از حق جهانى بشريت براى زندگى کردن به دور از ترس و خشونت بى‌مورد حمايت کنند.
اظهارات اوباما درحالى بيان مى‌شود که با توجه به اعترافات صريح ريگى درباره ارتباطش با آمريکا و حمايت واشنگتن از فعاليت‌هاى تروريستى عليه ايران، ترديد جدى درباره صداقت سخنان رييس‌جمهور آمريکا وجود دارد، به ويژه اين که اين حادثه تروريستى تقريبا هم‌زمان با بازگشت شهرام اميرى به کشور و رسوايى اطلاعاتى آمريکا در اين زمينه رويداده است.
از سوى ديگر اشتون ـ رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا ـ در بيانيه‌اى آورده است: من قويا اين حملات تروريستى بزدلانه را که هيچ توجيحى براى آن وجود ندارد محکوم مى‌کنم.
اشتون تسليت خود را براى خانواده‌ها و دوستان قربانيان ارسال ‌و هم‌دردى خود را با آنان ابراز کرده است.


مرکل با نخست وزير چين ديدار کرد

صدراعظم آلمان روز گذشته در سفر به چين با نخست وزير اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس به نقل از هفته نامه آلمانى "اشپيگل "، "آنگلا مرکل " که در راس هيئتى متشکل از مقامات اقتصادى به چين سفر کرده است، روز گذشته با "ون جيابائو " ديدار کرد.
بر اساس اين گزارش، در ديدار مرکل با ون جيابائو، دو طرف بر روابط پايدار و انجام ديدار هاى سالانه و نيز آغاز سطح کاملا جديدى از روابط تاکيد کردند. مرکل در اين باره گفت: ما قصد داريم ، روابط را کاملا در سطح جديدى از سرگيرى کنيم.
صدراعظم آلمان همچنين گفت که 2 کشور درزمينه مبارزه با بحران اقتصاد جهانى هم عقيده هستند.
مرکل در عين حال از چين خواست تا امکان ورود اجناس اروپايى به بازارهاى داخلى را فراهم کند.
در اين سفر قرارداهاى مهم تجارى و فرهنگى ميان 2 کشور منعقد شد که از آنجمله مى توان به قرار داد شرکت زيمنس با گروه الکترونيک شانگهاى (Shanghai Electric Group of China) به ارزش 3.5 ميليارد دلار اشاره کرد.
صدر اعظم آلمان بعد از پايان سفر دو روزه به چين عازم قزاقستان خواهد شد.


نظر شما :