صدر اعظم آلمان برای بررسی پرونده ایران به آسیا آمد

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۰۵:۱۶ کد : ۸۰۵۵ اروپا
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از روز چهارشنبه سفری چهار روزه را به روسیه، چین و قزاقستان شروع کرد. روابط اقتصادی با چین و روسیه باید با نیرویی بیشتر از رکود فعلی خارج شود. مسائل سیاست بین‌المللی نیز در برنامه دیدارها منظور شده است.
صدر اعظم آلمان برای بررسی پرونده ایران به آسیا آمد

دیپلماسی ایرانی: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از روز چهارشنبه سفری چهار روزه را به روسیه، چین و قزاقستان شروع کرد. روابط اقتصادی با چین و روسیه باید با نیرویی بیشتر از رکود فعلی خارج شود. مسائل سیاست بین‌المللی نیز در برنامه دیدارها منظور شده است.

در اجلاس معارفه هیئت‌های روسی و آلمانی در یکاترین‌بورگ در حاشیه اورال سه وزیر از کابینه آلمان حضور دارند. در مذاکرات لیستی بلند از مباحث اقتصادی و فرهنگی منظور شده است و در عرصه سیاست خارجی دولتمردان به مناطق بحرانی مانند افغانستان و ایران و خاورمیانه خواهند پرداخت.

در سفر به چین و روسیه و قزاقستان هیئت بزرگی از نمایندگان ۲۵ شرکت آلمانی صدر اعظم را همراهی می‌کند. این نشان می‌دهد که همکاری اقتصادی در درجه اول اهمیت قرار دارد. در سه کشوری که خانم مرکل و هیئت همراه او دیدن می‌کنند، صنایع در مرحله نوگرایی و رشد سریع قرار داد و این زمینه‌ای برای همکاری شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالی آلمان است. صندوق بین‌المللی پول برای روسیه رشدی ۴ درصدی و برای چین رشدی 5/10 درصدی پیش‌بینی کرده است.

اجلاس منظم مقامات آلمان و روسیه با روحیه پایان دادن به جنگ سرد وضع شد و اینک برای دوازدهمین بار تشکیل می‌شود.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی دو کشور در نخستین مرحله به سوی روابطی نزدیک پیش رفتند، اما همکاری‌ها در حدی که انتظار می‌رفت، رشد نکرد. در سال‌های اخیر روسیه روابطی گسترده با فرانسه برقرار کرده است. امریکا نیز از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما روابط نزدیک‌تری با اقتصاد روسیه برقرار کرده است. اقتصاد آلمان اکنون مصمم است که رکود سال‌های قبل را جبران کند.

تراز معاملات تجارتی میان روسیه و آلمان رو به کاهش است. محافل سیاسی و بنگاه‌های صنعتی روسیه عقیده دارند که ظرفیت همکاری با آلمان بیش از اینهاست. آنها به ویژه در عرصه مدرن‌سازی صنایع بر همکاری با آلمان تکیه می‌کنند. اینک دو کشور امیدوار هستند که با نیرو و تلاشی تازه روابط اقتصادی و مبادلات تجارتی را افزایش دهند. در این راستا برای فروش و تحویل گاز روسیه به اروپای غربی پایه استواری تدارک می‌شود که از تنش‌های سیاسی و اقتصادی آسیب نبیند.

در مذاکره با مقامات اقتصادی چین، دولتمردان آلمانی بر تعادل موازنه تجارتی تأکید خواهند کرد. در حال حاضر ۴۵۰۰ شرکت آلمانی در چین نمایندگی دارند. افزایش صدور فرآورده‌های آلمانی به منطقه تا حد زیادی به بالا رفتن تقاضا در مناطق شرق آسیا بر می‌گردد.

برای اولین بار خانم مرکل از قزاقستان دیدن می‌کند. این کشور سرشار از مواد خام است و اصرار دارد که شرکت‌های آلمانی بخشی از فعالیت‌های تولیدی خود را در داخل کشور انجام دهند. کشور در مرحله پیشاصنعتی قرار دارد و می‌کوشد با سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تولیدی، اقتصاد خود را از وابستگی به صادرات مواد خام بیرون بیاورد. اما این کشور از نظر ثبات سیاسی و رشد اجتماعی همچنان با دشورای‌هایی روبه‌روست.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان از آسیای مرکزی دیدار می‌کند. او در این منطقه با وضعیت آوارگان و پناهندگان در ازبکستان و قرقیزستان آشنا می‌شود. در ماه ژوئن در جریان ناآرامی‌های قرقیزستان بیش از دو هزار نفر جان خود را از دست دادند.

مقامات آلمانی در گفت‌وگو با دولتمردان چین و روسیه به مسائل سیاست خارجی، از جمله اوضاع خاورمیانه، ایران و افغانستان خواهند پرداخت. در خاورمیانه یافتن راه‌های تازه‌ای برای احیای روند صلح در صدر مسائل است.

به پیروی از قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان در کنار چین و روسیه با فشار اقتصادی بر ایران موافق است، اما هدف دورتر یعنی به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی هنوز حاصل نشده است. در افغانستان نیروهای شورشی وابسته به طالبان در حالت تعرض هستند و حکومت مرکزی را تهدید می‌کنند. برای صلح و ثبات هنوز راهی دراز باقی است که همکاری بین‌المللی را ضروری می‌سازد.


نظر شما :