مدودف: ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود!

۲۲ تیر ۱۳۸۹ | ۰۰:۲۳ کد : ۸۰۱۸ سرخط اخبار
مدودف: ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود!

ریا نووستی- "دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به برخورداری از توانی که بتواند برای تولید سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، نزدیک می شود.

وی در جلسه با سفرا و نمایندگان دائم روسیه در کشورهای خارجی خواستار دوری از هرگونه "روش های ساده شده" در مسئله هسته ای ایران شد.

وی تاکید کرد که دستیابی به چنین توانی از طرف پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (NPT) ممنوع نشده است.

مدودف خاطر نشان ساخت: "این یکی از مشکلات است".

به گفته وی، این مسئله ماهیت سیستم گونه کلی دارد که به عدم تکامل حقوق بین المللی منع اشاعه سلاح کشتار جمعی باز می گردد.

رییس جمهور روسیه خاطر نشان ساخت که روش حل این مسئله نباید بر اساس انتخابی جداگانه بلکه روشی عمومی باید باشد.

وی بار دیگر به این موضع روسیه اشاره نمود که تحریم ها نتایج مورد نظر را نمی دهند، اما اعتراف کرد که ایران نیز رفتار متناسبی از خود نشان نمی دهد. مدودف گفت: "ما دائما ایران را به نشان دادن صراحت لازم و  همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت می کنیم".

به گفته وی، هدف اصلی از قطعنامه جدید شورای امنیت در رابطه با تهران بیشتر ازسرگیری روند مذاکراتی است. مدودف گفت: " از دست دادن فرصت دیپلماسی به معنای  شکست جمعی است".

فیس بوک و توییترباعث نا آرامی در ایران و چین شده بود

یک اندیشکده وابسته به حکومت چین ضمن متهم کردن غرب به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر ، شبکه های اجتماعی و آنلاین ارتباطی همچون فیس بوک را متهم کرد که نقشی اساسی در آنچه که " برانگیختگی برای شورش " خوانده است ، دارند .

به گزارش عصر ایران آکادمی علوم اجتماعی در چین با اشاره به نا آرامی های سال گذشته در ایران و منطقه سین کیانگ چین طی گزارشی درباره ضرورت توجه به ابعاد امنیتی توسعه شبکه های ارتباط اینترنتی نوشت : " ما باید در فرایند توسعه روزافزون شبکه های ارتباط اجتماعی به طور توامان به تهدیدات  امنیت ملی در این بخش نیز توجه کنیم ... باید این شبکه های اجتماعی و ارتباطات جاری در آن را زیر کنترل داشته باشیم ".

گزارش اندیشکده " آکادمی علوم اجتماعی چین " در پی آن منتشر شد که دولت چین طی بخشنامه ای تمامی کادرهای نظامی خود را از تاسیس و راه اندازی وبلاگ و عضویت در شبکه های اینترنتی همچون فیس بوک برحذر داشته و عضویت در این شبکه ها را برای اعضای ارتش و پرسنل دستگاه های امنیتی خود ممنوع کرده است .

توجیه دولت چین از این ممنوعیت تهدیدات " امنیت سایبری " اعلام شده است ، با این حال بنا به گزارش های نهادهای مختلف بین المللی و وزارت دفاع آمریکا ، دولت چین خود یکی از بزرگ ترین شبکه های " سرقت سایبری " در جهان را داراست و روزانه هکرهای وابسته به دولت چین اطلاعات هزاران شبکه ، وزارت خانه و نهاد آمریکایی   را به سرقت می برند .

در گزارش آکادمی  علوم اجتماعی چین ، دولت ایالات متحده متهم شده که با بسط و توسعه شبکه هایی چون فیس بوک و توییتر در صدد راه اندازی قیام های شهری در کشورهایی است که با آمریکا دارای مشکلات سیاسی هستند . در این گزارش نسبت به استفاده ابزاری آمریکا از ابزارهایی چون فیس بوک و توییتر هشدار داده شده است .

با این حال " ریچارد بوآنگان " سخنگوی سفارت  ایالات متحده آمریکا در پکن با رد تلویحی ادعای گزارش این اندیشکده وابسته به دولت چین ، گفت که ایالات متحده به طور اصولی مدافع آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات و نیز مقابله با سانسور است .

دولت چین یکی از سختگیرانه ترین قوانین ارتباط اینترنتی را در جهان دارد ، با این حال چین با دارا بودن بیش از 400 میلیون کاربر اینترنت بزرگ ترین کشور دارای کاربر اینترنت در جهان است .

توسعه کاربرد اینترنت در چین علاقه مندان به عضویت شبکه های ارتباط اینترنتی را نیز افزایش داده به نحوی که میلیونها جوان چینی عضو شبکه هایی هستند که بتوانند ارتباطات خود را مبادله کنند .

در سال گذشته بر سر اختلافات بین دولت چین و شرکت گوگل ، این شرکت برای مدت ها فعالیت خود را در چین را به حالت تعلیق درآورد . دولت چین این شرکت را موظف کرده بود که برای جستجوی برخی واژه های مورد حساسیت دولت پکن برای کاربران چینی گوگل ، سد سانسور بگذارد .  

مخالفت روسيه با تحريم پرواز هواپيماهاى ايران در اتحاديه اروپا

سرگى ريبکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: روسيه مخالف ممنوعيت پرواز هواپيماهاى ايرانى بر فراز حريم هوايى اتحاديه اروپا است.

به گزارش ايسنا در اروپاى شرقى ، وى ضمن انتقاد از مسوولين هواپيمايى اتحاديه اروپا در جهت توسعه و گسترش قطعنامه تحريم شوراى امنيت عليه ايران گفت: چيزى که به طور مستقيم به منافع روسيه لطمه وارد کند وجود ندارد، اما ما مخالف اتخاذ تدابير يکجانبه تحريم هستيم، اگر امنيت هوايى در ميان است، بحث ديگرى است اما اگر صحبت محدوديت‌هايى در ميان باشد که جهت توسعه قطعنامه 1929 اتخاذ شده‌اند، براى ما اين روش غير قابل قبول است.

اهداف متکی از سفر به اسپانیا

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور سفر به جنوب اروپا در صدر هیئتی، تهران را به مقصد مادرید پایتخت اسپانیا ترک کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی قرار است در سفر به اسپانیا ضمن دیدار و گفتگو با میگل آنخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا، با دیگر مقامات این کشور نیز دیدار کند.

هدف از این سفر اروپایی وزیر امور خارجه ، تبادل نظر و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط دو جانبه و تبیین مواضع هسته ای ایران بیان شده است.
 
پیش از این متکی درباره این سفر با بیان اینکه تبادل نظر با کشورها همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرده بود : این سفرها و مذاکرات گاهی در پایتخت‌های کشورهای اروپایی به صورت رسمی انجام می‌گیرد و گاهی هم در حاشیه سازمان‌ها و اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌شود.
 
متکی همچنین قرار است بعد از دیدار با همتای اسپانیایی خود ، عازم لیسبون پایتخت پرتغال شود.

ممنوعیت ورود البرادعی به دانشگاههای مصر

وزیر آموزش عالی دولت مصر با این توجیه که فضای آموزشی جایی برای انجام فعالیتهای سیاسی و حزبی نیست تاکید کرد: از این پس از ورود البرادعی به دانشگاههای کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه القبس، "هانی هلال" وزیر آموزش عالی مصر با اشاره تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت در زمینه ممانعت از ورود "محمد البرادعی" مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی به فضای دانشگاهی در مصر اظهار داشت: دانشگاه جای آموزش و علم آموزی است نه جایی برای فعالیت سیاسی و یا حزبی.

"
جرج اسحاق" از اعضای جمعیت ملی تغییر به ریاست البرادعی در گفتگو با القبس و در واکنش به این تصمیم دولت تصریح کرد: این سخنان بیانگر دشمنی با علم و عالمان است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد اشخاص را از ورود به دانشگاه های مصر ممنوع کند، افزود: دانشگاه ها متعلق به تمام مردم مصرهستند و کسی نمی تواند آن را به انحصار خود درآورد.

این عضو جمعیت ملی تغییر در ادامه اظهار داشت: دانشگاه به منزله خانه البرادعی است و اگر وی بخواهد در آن سخنرانی کند هرگز کسی نمی تواند مانع این امر شود.

جرج اسحاق با اشاره به اینکه البرداعی تا کنون حرفی از رفتن به دانشگاه های مصر نزده است، تاکید کرد: بر چه اساسی وزیر آموزش عالی این سخنان را اظهار داشته است.

این در حالی است که تا کنون در پایگاهی اینترنتی که جمعیت ملی تغییر به همراه اخوان المسلمین آن را راه اندازی کرده است، 13 هزار نفر تنها در سه روز نخست موافقت خود را با تغییرات هفتگانه مورد نظر البرادعی در قانون اساسی اعلام داشته اند. از سوی دیگر همچنان تعداد سایت های پشتیبانی کننده از تلاش های اصلاح طلبانه البرادعی در مصر در حال افزایش است.

البته این در حالی است که ابهام در مسئله حضور محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و از مخالفان جدی رژیم مبارک در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2011 به علت موانع موجود در قانون اساسی مصر هنوز لا ینحل باقی مانده است و احزاب مخالف به رهبری البرادعی هر از چندگاهی اعتراضاتی را علیه دولت ترتیب می دهند که به نظر می رسد همچنان به اوج خود نرسیده است.

ادعاهاى تکراری امارات درباره جزاير سه‌گانه

دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس بازهم ادعاهاى واهى‌اش درباره جزاير سه گانه را تکرار کرد و اين جزاير ايرانى را جزاير اماراتى اشغال شده از سوى ايران ناميد.

به گزارش ايسنا عبدالرحمن العطيه در گفت‌وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن،با وجود اطلاع از وجود مدارک معتبر مبنى بر ايرانى بودن جزاير سه‌گانه مدعى اماراتى بودن اين جزاير است، ادعا کرد: اين مساله ما را بسيار نگران مى‌کند به ويژه آنکه ما آنها (ايرانى‌ها) را به انجام مذاکرات مستقيم و يا پذيرش راى دادگاه لاهه در اين خصوص‌ دعوت کرديم. از اين رو مشکل اشغال جزاير به عنوان مانعى در پيشرفت روابط با ايران به شمار مى‌رود که اميدواريم کارها بدتر نشود.

وى همچنين گفت: معتقدم گفت‌وگو بهترين راه براى تحقق امنيت و صلح منطقه‌يى در منطقه مهم اقتصاد جهانى است. فکر نمى‌کنم تحريم‌هاى اقتصادى و تجارى بتواند بحران موجود ميان ايران و غرب را حل کند و چه بسا که اين مساله مى‌تواند موجب پيچيدگى‌هاى بيشتر هم بشود.

العطيه افزود: تشديد تنش‌ها بين کشورهاى غربى و ايران بر جنبه‌هاى سياسى و انسانى منطقه هم تاثير خواهد داشت. ما و ايرانى‌ها با شيرين کردن آبهاى خليج (فارس) از يک منبع آبى مشترک استفاده مى‌کنيم پس آيا اين مساله را تصور کرده‌ايد که افزايش بحران‌ها چه تاثيراتى بر محيط زيست دارد. ما خواهان بروز هيچ درگيرى نيستيم و با هرگونه اقدام نظامى هم مخالفيم و از ايران هم مى‌خواهيم که به درخواست‌هاى بين‌المللى پاسخ گويد و با شفاف‌سازى کامل درخصوص برنامه هسته‌يى‌اش با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى حل مشکلات موجود همکارى کند که در نهايت اين همکارى به نفع ايران و تمام منطقه تمام خواهد شد به همين دليل از ايران مى‌خواهيم که با جامعه بين‌المللى در اين زمينه همکارى کند.

وى ادامه داد: ما به پيامدهاى بحران هسته‌يى ايران که موجبات نگرانى ما و جامعه جهانى را فراهم کرده، اهميت مى‌دهيم و همانطور که گفتم تشديد تنش‌ها به نفع امنيت منطقه و ثبات آن نيست و قدرت‌نمايى هر يک از طرفين هم به تقويت امنيت و ثبات منطقه‌يى کمکى نمى‌کند.
هند به پروژه خط لوله صلح بازمى‌گردد

وزير نفت هند گفت که دولت ايران گفت‌وگو درباره خط لوله ايران‌ـ‌‌ هندـ پاکستان را پيشنهاد کرده و دهلى نو نيز با اين طرح موافقت کرده است.  

پروژه چند ميليارد دلارى خط لوله ايران‌ـ‌پاکستان‌ـ‌‌هند بار ديگر در دستور کار دهلى‌نو قرار گرفت و مقام‌هاى هندى پس از وقفه‌اى حدود دو سال تصميم دارند ديدارى دوجانبه را در تهران برنامه‌ريزى کنند.
به گزارش ايلنا به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال، «اس سوندارشان»، وزير نفت هند گفت که دولت ايران گفت‌وگو درباره خط لوله ايران‌ـ‌‌ هندـ پاکستان را پيشنهاد کرده و دهلى نو نيز با اين طرح موافقت کرده است.
وى ادامه داد: «احتمال مى‌رود نشست مشترکى درباره اين مسئله برگزار شود؛ ما به ايران پيشنهاد کرده بوديم که اين گفت‌وگوها در ماه مى انجام شود ولى آنها با اين مسئله موافقت نکردند. برداشت ما اين است که ايرانى‌ها ترجيح مى‌دهند اين ديدار در کشور خودشان برگزار شود. ما با مکان برگزار نشست موافقت کرده و از آنها خواستيم تا تاريخ مورد نظر خود را اعلام کنند.»
آخرين دور مذاکرات سه‌جانبه درباره خط لوله ايران‌ـ‌ هندـ ‌پاکستان ماه جولاى سال 2007 ميلادى برگزار شده بود.
سوندارشان همچنين گفت که دليل توقف اين گفت‌وگوها مسئله قيمت بوده است و بايد مذاکرات بيشترى در اين زمينه انجام شود.
وى ادامه داد: «مسئله قيمت، موضوع مهمى است که بايد بررسى شود و بعد از حل آن بايد درباره هزينه انتقال و تعرفه‌هاى حمل و نقل با پاکستان رايزنى کنيم.»
يکى ديگر از مقام‌هاى رسمى وزارت نفت هند که خواست نامش فاش نشود نيز در اين‌باره، گفت: «براى مدت بيش از دو سال مذاکره‌اى درباره خط لوله صلح انجام نشده است. در ماه ژوئن طرف ايرانى به ما اعلام کرد که مايل است گفت‌وگوهاى جديدى در اين باره انجام شود.»
طى سال‌هاى اخير برخى مسائل از جمله اختلاف هند و پاکستان به‌ويژه بعد از حملات تروريستى بمبئى روى پيشبرد گفت‌وگوها درباره اين پروژه مشترک تاثير گذاشته بود.

واکنش ‌وزیر دفاع به اظهارات اماراتی‌ها

سردار احمد وحيدى وزير دفاع عصر دیروز در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد اظهارات اخير سفير امارات در آمريکا در ارتباط با ايران گفت: اين اظهارات جاهلانه‌اى بود از سوى کسى که به نظر مى‌رسد حتى هيچ توجهى به منافع ملى کشور خودش نيز ندارد و اين اظهارات توسط مقامات بالاتر در آن کشور رد شد و گفتند که اين اظهارات را قبول نداريم.

به گزارش ايسنا،‌ وحيدى ادامه داد: اين نشان دهنده اين است که کشورها بايد مواظب باشند که دستگاه‌هاى جاسوسى اسرائيل و آمريکا روى ديپلمات‌هاى آنان کار نکنند و اظهاراتى از آن‌ها نگيرند که در واقع صهيونيستى‌تر از حرف‌هايى باشد که صهيونيست‌ها مى‌زنند

آمريکا 10 سال ديگر در عراق خواهد ماند


رئيس ستاد ارتش آمريکا در اظهاراتى در مؤسسه اسپن واشنگتن که نقض کامل توافقنامه بغداد-واشنگتن به حساب مى‌آيد، صراحتا اعلام کرد که آمريکا به مدت 10 سال ديگر به حضور خود در عراق و افغانستان ادامه خواهد داد.

 

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبرى "سى ان ان "، ژنرال "جرج کيسى " رئيس ستاد ارتش آمريکا در مؤسسه اسپن واشنگتن اعلام کرد: آمريکا ممکن است به مدت 10 سال ديگر به حضور خود در عراق و افغانستان ادامه دهد.
اين در شرايطى است که بر اساس توافقنامه بغداد-واشنگتن، کاخ‌سفيد متعهد شده است تا سال 2011 تمامى نيروهاى خود را به طور کامل از عراق خارج کند. علاوه‌براين، "باراک اوباما " در اظهارات چندى پيش خود متعهد شد تا خروج نيروهاى خارجى از افغانستان نيز به زودى آغاز شود.
رئيس ستاد ارتش آمريکا افزود: به تصور من نوع درگيرى که هم‌اکنون در عراق و افغانستان مشغول آن هستيم، به مدت 10 سال ديگر و يا بيشتر ادامه خواهد داشت و بيشتر بر مردم اين کشورها متمرکز خواهد شد.
ژنرال کيسى ادامه داد: ما قصد نداريم در هيچ يک از اين دو منطقه تنها از طرق نظامى به پيروزى دست يابيم. ما تنها زمانى به پيروزى دست خواهيم يافت که مردم اين مناطق به اين درک برسند که دولت حاکم منافع آنها را تأمين مى‌کند، اقتصادى در کشورشان وجود دارد که مشاغلى را در اختيار آنها قرار مى‌دهد تا بتوانند از خانواده‌هايشان حمايت کنند و همچنين نظام‌هاى آموزشى وجود دارد که مى‌توانند بوسيله آنها خانواده‌هايشان را تعليم دهند. تمام اين موارد براى موفقيت عمليات نظامى در طولانى مدت ضرورى است.
کيسى اشاره کرد: کشورها، گروه‌هاى غيردولتى و افرادى که به شدت تمايل به استفاده از خشونت دارند قصد ندارند در کوتاه مدت کنار بکشند. ما معتقديم که اين يک کشمکش ايدئولوژيک در طولانى مدت است.
با وجود اينکه رئيس ستاد ارتش آمريکا صراحتا به تمايل واشنگتن براى حضور در عراق و افغانستان براى 10 سال ديگر اشاره کرده است، "ريچ اشپيگل " مشاور رسانه‌اى کيسى در بيانيه‌اى که براى شبکه خبرى "سى ان ان " ارسال کرد، گفت: ژنرال کيسى در اظهارات اخير خود در موسسه اسپن در رابطه با نوع درگيرى ما در عراق و افغانستان براى حدود يک دهه ديگر صحبت کرده است و وى به هيچ عنوان قصد نداشته است تا به به اين مضمون اشاره کند که ما به مدت 10 سال ديگر در عراق و افغانستان خواهيم ماند.

متکی عازم مادرید شد


وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور سفر به جنوب اروپا در صدر هیئتی، تهران را به مقصد مادرید پایتخت اسپانیا ترک کرد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی قرار است در سفر به اسپانیا ضمن دیدار و گفتگو با میگل آنخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا، با دیگر مقامات این کشور نیز دیدار کند.

هدف از این سفر اروپایی وزیر امور خارجه ، تبادل نظر و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط دو جانبه و تبیین مواضع هسته ای ایران بیان شده است.

پیش از این متکی درباره این سفر با بیان اینکه تبادل نظر با کشورها همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرده بود : این سفرها و مذاکرات گاهی در پایتخت‌های کشورهای اروپایی به صورت رسمی انجام می‌گیرد و گاهی هم در حاشیه سازمان‌ها و اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌شود.

متکی همچنین قرار است بعد از دیدار با همتای اسپانیایی خود ، عازم لیسبون پایتخت پرتغال شود.

آمریکا در حال زمینه چینی برای حمله به ایران است

نخست وزیر سابق مالزی معتقد است که ایالات متحده آمریکا در حال زمینه چینی برای حمله نظامی به ایران است .

به گزارش عصر ایران و به نقل از " پرس تی وی " ماهاتیر محمد در سخنانی در اجلاس رفع محاصره غزه در کوالالامپور با اشاره به تلاش های آمریکا برای تحریم های بیشتر علیه ایران گفت : " آمریکا با استفاده از تحریم های شورای امنیت در پی ضعیف کردن ایران و سپس حمله به این کشور است ".

محمد با مقایسه شرایط کنونی ایران با وضعیت عراق قبل از حمله نظامی آمریکا و متحدان غربی اش به این کشور ، گفت : "برای سیاست گذاران آمریکایی و اسراییلی مهم است که جهان بار دیگر باید به این نتیجه گیری برسد که موجودیت اسراییل این بار از سوی ایران اتمی مورد تهدید قرار گرفته است ."

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی کنونی در موضوع حمله به ایران موضوع " زمان " است ، افزود : " جنایتکاران جنگی در آمریکا و اسراییل برای حمله به ایران به دنبال فرصت مى گردند و با تحریم های فلج کننده علیه ایران به دنبال فراهم کردن این فرصت هستند .

محمد افزود: در زمان حمله آمریکا به عراق نیز آمریکا و متحدانش نخست با تحریم ها به تضعیف حکومت عراق مبادرت کردند و پس از آن به این کشور حمله کردند .

ماهاتیر محمد یکی از محبوب ترین رهبران سیاسی مالزی است که دیدگاه هایی به شدت انتقادی نسبت به آمریکا و اسراییل دارد .


نظر شما :