محدودیت ورود هواپیماهای ایران به اروپا

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۴ کد : ۷۹۷۷ اروپا
نویسنده خبر: وحید عابدینى
اتحادیه اروپا، تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر را به دلیل «غیر ایمن بودن» از پرواز به اروپا منع کرده است.
محدودیت ورود هواپیماهای ایران به اروپا

روز سه شنبه سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا اعلام کرد که بر اساس تصمیم کمیسیون اروپا، تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی دولتی ایران (ایران ایر) را در فهرست هواپیماهایی که اجازه پرواز به اروپا را ندارند، قرار داده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر عدم ارائه سوخت به هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران به گوش رسیده بود. با این حال مقامات اتحادیه اروپا این محدودیت‌های جدید را بی ارتباط با اعمال تحریم‌های جدید در مورد ایران دانسته‌اند.

به موجب این محدودیت‌های جدید ایران ایر دیگر نمی‌تواند از هواپیماهای ایرباس 320، بوئینگ 727 و 747 برای پرواز به اروپا استفاده کند. به گفته سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا درعمل محدودیت‌های وضع شده برای ایران ایر باعث خواهد شد تا از ناوگان هوایی این کشور که شامل حدود ۵۹ هواپیما خواهد بود، فقط ۳۹ هواپیما بتواند به کشورهای اتحادیه اروپا پرواز کنند.

با این حال این محدودیت‌ها به ایران محدود نمی‌شود و اتحادیه اروپا در تصمیم اخیر خود بیش از ۲۵۰ شرکت هواپیمایی از ۱۷ کشور را از پرواز بر فراز آسمان کشورهای اروپایی ممنوع کرده است. شرکت هواپیمایی دولتی کره شمالی، کوریو و شرکت هواپیمایی آنگولا، تاگ هم با محدودیت‌های پروازی رو به رو شده‌اند. در فهرست سیاه اتحادیه اروپا همچنان آریانا، شرکت هواپیمایی افغانستان و دو شرکت هواپیمایی کامبوجی و رواندایی باقی مانده‌اند.

پیش از این و در خردادماه سال ۱۳۸۷ نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که قصد دارد تمام پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌را به دلیل ضریب پایین امنیت و نیز کهنه بودن هواپیماهایش، به مقصد ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قطع کند.

کمیته اجرایی کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای با اعلام این محدودیت‌ها می‌گوید: بر اساس نتایجی که در سفر به ایران بدست آوردیم کمیته امنیت هوایی به اتفاق آرا با افزایش محدودیت‌ها علیه پروازهای ایران ایر موافقت کرد.

در آن زمان رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای از اتحادیه اروپا (سافا) خواسته بود تا بازرسی‌ها را به عقب بیاندازند ولی مهلت 20 روزه اتحادیه اروپا و تعویق بازرسی‌ها نیز کارساز نشد و شرکت هواپیمایی کشوری نتوانست وضعیت مطلوب این اتحادیه را فراهم سازد.

در سال‌های اخیر حوادث مرگبار زیادی در سیستم هواپیمایی ایران اتفاق افتاده است و مقامات کشورمان فرسوده بودن هواپیماهای ایران را به تحریم‌های آمریکا نسبت داده‌اند. با این حال هستند کسانی که سوء مدیریت را نیز دلیل دیگری در زمینه ضعف سیستم هوایی ایران می‌دانند. پیش از این امین شعبانی، نایب رئیس دوم کمیسیون عمران وى با بيان اينکه طى سال‌هاى اخير تحريم‌ها به‌عنوان بهانه‌اى براى سرپوش گذاشتن بر سوانح هوايى کشور بوده است گفته بود: " برکنارى مديران با تجربه در اين صنعت هم اکنون موجب شده است که در بخش‌هاى مختلف حمل و نقل با چالش‌هاى جدى مواجه شويم، هم اکنون در کشورهاى توسعه يافته به ازاى هر يک ميليون پرواز يک سانحه هوايى رخ مى‌دهد، اما در ايران به ازاى هر 150 هزار پرواز دو سانحه هوايى اتفاق مى‌افتد."

وحید عابدینى

نویسنده خبر


نظر شما :