متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۱ کد : ۷۶۷۴ سرخط اخبار
متن نامه محرمانه اوباما به داسیلوا

 پس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد وجود اختلافات جدی میان واشنگتن و برازیلیا در مورد بیانیه تهران، برزیل نامه محرمانه ای که در آن باراک اوباما از همتای برزیلی خود خواسته بود تا برای توافق با ایران تلاش کند، منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، وزارت خارجه برزیل امروز نامه 20 آوریل 2010 (31 فروردین 89) باراک اوباما به رئیس جمهور برزیل را در مورد مبادله سوخت راکتور تحقیقاتی تهران منتشر کرد.

نیویورک تایمز می نویسد : نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهوری برزیل با امید به اینکه بتوانند چالش های موجود میان ایران و غرب را از بین ببرند به تهران رفته و پس از مذاکرات و موافقت مقامات ایرانی بیانیه تهران صادر شد اما داسیلوا پس از بازگشت به برزیل با جبهه گیری از سوی آمریکا مواجه شد که انتظار آن را نداشت.

بر اساس نامه ای که برزیل در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار داده، رئیس جمهور آمریکا پیش از نشست تهران و اجلاس گروه 15 در ماه می در دیدار با روسای جمهوری برزیل و ترکیه موافقت خود را با انتقال سوخت ایران به یک کشور ثالث اعلام و از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده بود.

اوباما در این نامه تأکید کرده است که با یک کشور ثالث و مشخصاً انتقال سوخت ایران به ترکیه در جریان تبادل سوخت موافق است.

در بخشی از نامه ای که وزارت خارجه برزیل آن را منتشر کرده، اوباما می گوید : من با شما موافق ام که مبادله سوخت راکتور تحقیقاتی تهران موقعیتی است که برای انجام مذاکرات وسیع تر در مورد موضوعات ریشه ای که جامعه جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران در نظر دارد، ایجاد کرده است.

وی در مورد مذاکرات ماه اکتبر سال گذشته میان ایران و 1+5 نیز نوشته است: ازشروع فعالیت، نقطه نظر من این بود که درخواست ایران یک نقطه روشن برای شروع مذاکرات و ایجاد اعتماد متقابل می تواند باشد و بنابراین می توان یک زمان و فضای مناسب برای فرآیند مذاکرات و گفتگوهای جدی باز کرد و این دلیل آنست که چرا دولت امریکا قویا از پیشنهاد مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی پشتیبانی و حمایت کرد.

اوباما در خصوص پیشنهاد آژانس به ایران نیز می نویسد: پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی هسته ای مناسب و عادلانه بود و برای دو طرف که به همدیگر اعتماد متقابل کنند، پیشنهاد خوبی بود. برای ما ارسال 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور نقطه اعتمادسازی محسوب می شود زیرا ذخیره اورانیوم ایران را کاهش می دهد و هم از تنش‌های منطقه ای جلوگیری می کند.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص مبادله سوخت نیز می نویسد : من می خواهم اعلام کنم که این پارامتر یک پارامتر اساسی برای امریکا محسوب می شود و برای ایران هم دریافت سوخت هسته ای که مطمئن باشند می توانند ازسوخت آن برای راکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپهای پزشکی تولید می کند، استفاده نمایند. و ایران می تواند بدین وسیله مقاصد صلح آمیز هسته ای خود را نشان دهد.

 

به گزارش مهر، انتشار این نامه بار دیگر سیاست های دوگانه و چهره ریاکارانه آمریکا را ترسیم می کند، زیرا از یک سو از رئیس جمهوری برزیل می خواهد تا جهت مبادله سوخت به ایران سفر کند و از سوی دیگر از مخالفت خود با توافق تهران و وجود اختلاف نظرهای اساسی میان واشنگتن و برازیلیا در خصوص این بیانیه سخن می گوید.

 

اخبار قبلی

ادعای تازه نخست‌وزير انگليس عليه ایران
جزئیات پرونده پالیزدار
ایجاد کشور فدرال عربی در جنوب خلیج فارس!
تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران
موضع سارکوزی درباره توافق تهران
دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند


نظر شما :