سیاست خارجی حزب محافظه کار برنده نسبی انتخابات ۲۰۱۰

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۰ کد : ۷۵۳۷ اروپا
نویسنده خبر: محمد فرهاد کلینی
عمدتا با نگاه به ”ما ایستاده ایم“ در دمیدن نیروی جدیدی به سیاست خارجی انگلیس به عنوان فوری‌ترین اقدام متمرکز است تا بدینوسیله عقب ماندگی حزب کارگر در جایگاه جهانی بریتانیا را جبران سازد.
سیاست خارجی حزب محافظه کار برنده نسبی انتخابات ۲۰۱۰

عمدتا نگاه ”ما ایستاده ایم“ در دمیدن نیروی جدیدی به سیاست خارجی انگلیس، به عنوان فوری‌ترین اقدام متمرکز است تا بدینوسیله عقب ماندگی حزب کارگر در جایگاه جهانی بریتانیا را جبران سازد. ”ثبات و موفقیت” هدف جدی این حزب در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شود که به صورت ”صبورانه” دنبال خواهد شد.

رویکرد حزب محافظه کار انگلیس متمرکز بر مسائل و دید گاه های سنتی حزب یعنی ”آزادی، حقوق بشر و دمکراسی” است. توجه به خلاء‌های موجود در محیط سیاست خارجی جهت فرصت افزایی و تلاش جهت بازسازی روابط از اهمیت چندانی برای محافظه کاران به حساب می آید. رسیدگی به حلقه‌های مسائل جدید در حوزه سیاست خارجی از قبیل مدیریت آثار پدیده آب و هوا در سیاست خارجی متقابل با دیگر قدرت‌ها نیز از این جمله موارد است.

لیکن برای نیل به این اهداف محافظه کاران انگلیس راهکارهای زیر را بر اساس اولویت برنامه‌ریزی خواهند کرد:

-
پیشنهاد تشکیل شورای امنیت ملی در بالاترین سطح متشکل از بخش های سیاسی، دفاعی، انرژی و امور بین الملل.

-
همکاری ترانس اتلانتیک در حوزه های افغانستان، خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی، بازدارندگی و ادامه بحث موضوع هسته ای ایران و جلوگیری از نظامی شدن برنامه هسته ای ایران.

-
تعمیق اتحاد و همکاری اتحادیه اروپا با آمریکا به همراه توجه جدی و قوی در تقویت همکاری با چین، ساخت روایط نوینی با هند با حفظ حمایت سنتی از پاکستان و ادامه تعامل و همکاری با حوزه خلیج فارس و شمال افریقا و امریکای لاتین.

-
اصلاح ساختار سازمان ملل و بهره گیری از گروه جی ۲۰ در معادلات  و نظم جدید جهانی.

-
افزایش اعتبار انگلیس در چهره جهانی با تاکید بر ارزش های این کشور و ایجاد مقبولیت از طریق تعامل و دوری جستن از تحمیل.

نکته قابل توجه عدم تاکید واضح محافظه کاران بر نقش و نحوه تعامل با روسیه، عدم اشاره به معادلات مقاومت و پروژه صلح خاورمیانه و مکانیسم تعامل در درون اروپا خصوصا با فرانسه و المان می باشد.

تاکید بر اصلاح ساختار تصمیم‌ سازی و تصمیم گیری بسیار قابل توجه است و توجه به نقاط داغ ژئوپلیتیکی و ترجیح افغانستان بر عراق از شاخص های مهم در منشور این حزب در عرصه جهانی است.

آنها هنوز اعلام نکرده‌اند که منتظر چه جهانی هستند و پا به کدام قرن و بر اساس کدام مدل والگو از مدیریت بینالمللی می‌گذارند و چنین برداشت می‌شود که از نگاه محافظه کاران جهان هنوز در دوره انتفال قدرت به سر می‌برد و تحولات جهانی به انتها نرسیده و قابلیت بازی وچانه زنی در سیکل اول قدرت موجود است.

عمق نفوذ و تاثیرگذاری انگلیس در مقایسه متقابل افغانستان و عراق متفاوت ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد محافظه کاران انگلیسی حاضر به معامله ژئوپلیتیکی عراق با افغانستان در تعامل با دمکرات‌های امریکا هستند.

محمد فرهاد  کلینی

نویسنده خبر


نظر شما :