بزرگترين حمله نيروهاى بين المللی به طالبان

۲۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۳:۳۵ کد : ۶۹۷۴ آسیا و آفریقا
در نخستین ساعات بامدادی ۱۳ فوریه عملیات گسترده نظامی نیروهای آیساف با نام "مشترک" به مواضع طالبان در استان هلمند آغاز شد. این بزرگ‌ترین حمله به طالبان پس از سرنگونی آنها از قدرت است.
بزرگترين حمله نيروهاى بين المللی به طالبان

دیپلماسی ایرانی: در نخستین ساعات بامدادی ۱۳ فوریه عملیات گسترده نظامی نیروهای آیساف با نام "مشترک" به مواضع طالبان در استان هلمند آغاز شد. این بزرگ‌ترین حمله به طالبان پس از سرنگونی آنها از قدرت است. 

حدود ۱۵ هزار سرباز نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به همراه ارتش این کشور در بزرگ‌ترین حمله نظامی به طالبان شرکت دارند. بیشتر این نظامیان امریکایی و بریتانیایی هستند، اما حدود ۲۵۰۰ سرباز ارتش افغانستان و یگان‌هایی نیز از کشورهایی چون کانادا، دانمارک و استونی در این عملیات شرکت دارند. همکاری ارتش افغانستان و نیروهای بین‌المللی آیساف در این حمله این بار بسیار فشرده و بی‌سابقه است.

بیشتر سربازان در ساعات اولیه روز شنبه با بالگردها و کامیون‌های نظامی به شهرهای مارجه و نادعلی منتقل شدند. این دو شهر در قلب استان هلمند، زیر نفوذ کامل طالبان قرار دارند. مارجه یکی از بزرگ‌ترین مراکز کشت خشخاش در جهان و مرکز تجارت تریاک در افغانستان محسوب می‌شود.

فرماندهی ناتو و عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان اعلام کرده‌اند که تا کنون به جز چند مورد با مقاومتی مواجه نشده‌اند.

به گزارش دویچه وله، ژنرال نیک پارکر، معاون فرماندهی آیساف در این عملیات اعلام کرد، مقاومت در مقابل چنین نیروهایی بی‌نتیجه خواهد بود. او در ادامه گفت: «طالبان خود می‌داند که ما به پیشروی ادامه می‌دهیم، منطقه را در اختیار خواهیم گرفت و آن را به دولت مرکزی تحویل خواهیم داد.»

با این حال نظامیان امریکایی نگران‌اند که زمین‌های اطراف این شهرها مین‌گذاری شده باشد. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان اعلام کرده بود که این منطقه مین‌گذاری می‌شود و طالبان از شهر مارجه تا آخرین نفس دفاع خواهد کرد. به همین دلیل امریکایی‌ها در حمله به مارجه از خودروهای مین‌شکن ۷۰ تنی استفاده می‌کنند تا با این خطر بزرگ مواجه نشوند.

عملیات گسترده نظامی با نام مشترک به مواضع طالبان در استان هلمند از قبل اعلام شده بود تا غیرنظامیان بتوانند خود را به مناطق امنی مثل شهر لشگرگاه، مرکز استان هلمند برسانند. یکی از سخنگویان حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در این باره گفت: «فرماندهی ناتو و ارتش افغانستان قول داده‌اند که در این حمله تا حد ممکن به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود. ما آرزومندیم که طالبان تسلیم شود و جنگی درنگیرد.»

دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور در نظر دارند که پس از این عملیات به غیرنظامیان منطقه کمک شود تا آنان بتوانند زندگی خود را از راه دیگری به غیر از کشت خشخاش بگذرانند. همچنین قرار است پست‌های نظامی متمرکزی در این شهرها مستقر شوند تا مناطق جنوبی کابل نیز از امنیت بیشتری برخوردار شوند.

روزنامه امریکایی واشنگتن پست از قول لارنس نیکلسون ژنرال امریکایی نوشته است، ما مارجه را از طالبان خواهیم گرفت. با این حرکت تغییراتی بنیادین در هلمند و به احتمال زیاد در سراسر افغانستان رخ خواهد داد.


نظر شما :