انتقاد هانس بليکس از جک استراو

شما دروغ گفتيد آقاى وزير

۲۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۲:۲۲ کد : ۶۹۴۱ اروپا
"جک استراو دروغ گفت." اين جمله‌اى ست که بازرس منصوب سازمان ملل در امور تسليحاتى در عراق پس از حضور وزير امور خارجه سابق بريتانيا در کميته تحقيقاتى عراق بر زبان راند...
شما دروغ گفتيد آقاى وزير

دیپلماسی ایرانی: "جک استراو دروغ گفت." اين جمله‌اى ست که بازرس منصوب سازمان ملل در امور تسليحاتى در عراق پس از حضور وزير امور خارجه سابق بريتانيا در کميته تحقيقاتى عراق بر زبان راند. جک استراو که شش سال پيش زمان حمله به عراق و همراهى کشورش با ايالات متحده، مسند وزارت امور خارجه کشورش را بر عهده داشت، با حضور در کميته تحقيقاتى عراق به سوال‌هاى مطرح در باب چند و چون اين مذاکرات پاسخ داد.
 
هانس بليکس که پس از حمله ايالات متحده و همراهانش به عراق، به عنوان بازرس تسليحاتى سازمان ملل به اين کشور سفر کرد، در نهايت نتوانست تسليحات کشتار جمعى يا تاسيسات هسته‌اى صدام حسين در خاک عراق را پيدا کند. البته ايراد از هانس بليکس نبود بلکه مشکل در ادعاهاى بى‌پايه و اساس غربى‌ها بود مبنى بر وجود تسليحات کشتار جمعى در عراق. اکنون پس از شش سال در حالى که عراقى‌ها خود را براى شرکت در انتخابات سراسرى مهيا مى‌کنند و امريکايى‌ها نيز سوداى خروج از عراق را در سر دارند، مقام‌هاى وقت دولت در بريتانيا يک به يک به کميته تحقيقاتى در خصوص جنگ عراق خوانده مى‌شوند.

به گزارش بى‌بى سى، هانس بليکس در واکنش به سخنانى که استراو در کميته تحقيقاتى به زبان رانده است گفت: پاره‌اى از اظهار نظرهاى او مرا گيج کرده بود. استراو در حضور اعضاى کميته تحقيقاتى ادعا کرد که هانس بليکس اجازه بازديد از برخى مناطق در عراق را نيافته است. بليکس اما به شدت اين ادعا را تکذيب کرد.

هانس بليکس در اين خصوص مى‌گويد: استراو در اين کميته ادعا کرد که دولت صدام حسين در سال 2002 به ما مجوز ورود به برخى مکان‌هاى محل نگهدارى تسليحات را نداده بود. استراو با اين سخنان در حقيقت کوچکترين توجهى به سخنان من در خصوص همکارى دولت صدام حسين با سازمان ملل نکرده است. اين سخنان او به هيچ وجه صحت ندارد.

وزير امور خارجه سابق بريتانيا در ماه ژانويه به کميته تحقيقاتى عراق فراخوانده شده و ادعا کرد که دولت تونى بلر مدارک مستدل بسيارى براى حمله به عراق در سال 2003 در چنته داشته است. استراو در همين جلسه تاکيد کرد که دولتش به دنبال موافقت شوراى امنيت با حمله به عراق بوده و بر جلب اين نظر مثبت تاکيد داشته است. استراو ادعا مى‌کند که دولت صدام حسين در ماه‌هاى آخر کوچکترين همکارى با بازرسان سازمان ملل نداشته است. اين در حالى‌ست که هانس بليکس تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که صدام در ماه‌هاى منتهى به حمله به عراق بر حجم همکارى‌ها افزوده بوده است. 


نظر شما :