سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۴ کد : ۶۹۲۲ سرخط اخبار
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!

عصرایران- اسفندماه سال 83 بود و من به همراه مهندس مهدى رحمتى ،برادر بزرگ‌تر وزير راه سابق و معاون زيربنايى سازمان مديريت سابق تر، براى دیدار با مهندس زنگنه، وزير نفت دولت اصلاحات به طبقه فوقانى ساختمان وزارتخانه در تقاطع طالقانى و حافظ رفته بودم ؛ پيش از آنکه به اتاق زنگنه وارد شويم مهندس اکبر ترکان را ديديم . او آن زمان مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس بود که مناقصات فازهاى مختلف پارس جنوبى يا همان عسلويه را بر عهده داشت.

بعد از حال و احوال، مهندس رحمتى با لحن شوخ‌طبعانه اما جدى و با همان لهجه شيرين يزدى گفت: «ترکان چه نشسته‌اى! برو مناقصه فازهاى 20 تا 24 را بيار ببريم شوراى اقتصاد تصويب کنيم...» سید جواد سید پور

ترکان چيزى گفت و مهندس با شورى بيشتر ادامه داد: «ببين، يک کارى کن که شيخ قطر بياد جلوت بلرزه... بگه دست وردار، اينقدر زمین و دریا را سوراخ نکن...».*

در برگشت از وزارت نفت وقتى داخل ماشين از مهندس رحمتى درباره اين موضوع سوال کردم ، با لحن خاصى گفت: «من از تحقير بدم مياد، نمى‌تونم ببينم يک شيخ قطرى منو تحقير کنه.«...

او راست مى‌گفت در پيشرفت غرورى نهفته است و در عقب‌ماندگى تحقيري. تحقير همه‌اش اين نيست که با ايرانيان در فرودگاه‌هايشان يا در کشورهايشان برخورد ناشايست داشته باشند. تحقير هم اين است که ديگران در مسیر توسعه‌يافتگى قرار بگيرند و ما در خط توسعه‌نيافتگى.

توسعه‌يافتگى ديگر يک انتخاب نيست يک ضرورت حتمى و قهرى است، بخشى مهم از هويت امروز و فرداى ماست. بايد همچنان که نام جاويد خليج هميشه فارس باعث اتحاد ملى ايرانيان در برابر تعرض به هويت ما شد، توسعه‌يافتگى نيز به آرمان قطعى ايرانيان تبديل شود تا از پس آن فرزندان فرداى ما روزگار خرم‌ترى داشته باشند.

اى کاش مردم توسعه‌خواهى بوديم و توسعه از سياست براى ما مهم‌تر و اساسى‌تر بود و به جاى آنکه بينديشيم چگونه مديران ديروز خود را حذف کنيم به آن فکر کنيم که چطور از توانايى آنها براى رونق و پويايى کشور بهره بگيريم.
شايد در يک تحليل تاريخى و جامعه‌شناختى يکى از «مدارهاى توسعه‌نيافتگى» ما همين سيکل معيوب تخريب و تخطئه خودى و عدم توجه به شرايط «ناخودى» است. آنقدر که خودمان در توسعه‌نيافتگى‌مان مقصريم ديگران نيستند. ما توسط خودمان عقب‌مانده شديم، ما به دليل خودمان توسعه نيافته‌ايم.

ما خودمان، خودمان را محروم کرده‌ايم. چه کسى توانسته و مى‌توانست جلوى علم‌آموزى فرزندان اين ديار را بگيرد؟ مگر نه اين است که جوانان ايرانى در اکثر المپيادهاى علمى دنيا حائز بهترين نتايج مى‌شوند و نخبگان ايرانى شهره خاص و عام هستند، پس چرا ما به عنوان کشورى که داراى یکی ازبزرگترین ذخاير عظيم نفت و گاز دنيا هستيم از داشتن 10استاد – نه بيشتر – فول پروفسور در زمينه صنايع بالادستى و پايين‌دستى نفت و گاز محروم هستيم؟

نداشتن دانش و تخصص عالى و به تبع آن تکنولوژى‌هاى مدرن در صنايع نفت و گاز اصلى‌ترين گرانيگاه عقب‌ماندگى ماست، کمبود منابع بحث‌هاى ثانويه است. علم و مديريت پاشنه‌آشيل توسعه‌نيافتگى است.

در چنين فضايى وقتى مى‌شنوى مديرعامل شرکت پتروپارس از واگذارى 20درصد سهام فاز 12 پارس‌جنوبى به آنگولا خبر مى‌دهد با تعجب بايد خبر را چندين بار بخوانى که شايد اشتباه تايپ شده يا اشتباه خوانده شده يا اشتباه گفته شده، چرا که صنايع نفت و گاز ايران کجا و علم و مديريت آنگولا کجا؟!

تا ديروز نگران بوديم که تکنولوژى شرکت‌هاى اروپايى همچون توتال و بى‌پى به‌روز نيستند و دست دوم و سوم در دنيا محسوب مى‌شوند حالا نمى‌دانيم از آنگولا و ونزوئلا و هند چه خيرى برمى‌آيد که قرار است به قول مديرعامل پتروپارس در فاز 12 پارس‌جنوبى مشارکت کنند- راستى يکى از اين مسئولان بد نيست پاسخ دهد که فاز 12 پارس جنوبى قرار بود کى افتتاح شود؟- اما اينها هم مسائل ثانويه و تابعى است از مسائل اساسى‌تر و نمى‌توان يکسره بر آن خرده گرفت چه اگر ما خود داراى دانش، سرمايه و مديريت مناسب بوديم رو به آنگولا و کشورهايى پايين‌تر از خود نمى‌آورديم.

بايد جرات کرد و در اين هياهوى حذف و تخريب و تهمت که سياسيون به‌راه انداخته‌اند و سر باز ايستادن هم ندارند، زنگ‌هاى خطر را به صدا درآورد و هشدار داد که سود و زيان چنين تفريق بزرگى براى چه کسى رقم خواهد خورد، چرا که آنگولا يک فرصت نيست، يک تهديد است، تهديد براى پايين‌تر رفتن. ما امروز «مجبور» به توسعه هستيم و هيچ گزينه ديگرى هم نداريم چرا که بايد فصل غرور ملى را پيش انداخت و رشد ايران را به تماشا نشست. ما روزى، نه چندان دور، اين شيوخ نفتى را تحقير خواهيم کرد، اما نه با فرياد، با متانت، علم و توسعه‌يافتگى.

پشت پرده سفر مشایی به اروپا

خبرآنلاین - برخی از روزنامه‌های چاپ اروپا سفر مشایی را در این موقع از سال آن هم با توجه به فضای حاکم بر کشور امری غیرعادی می‌دانند.
روزنامه تریبون دوژنو در یادداشتی تحت عنوان"پشت سفر عجیب و غریب مشایی چه چیزی پنهان است؟" در این باره می‌نویسد: در حالیکه مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران بالا می‌گیرد،رییس دفتر احمدی‌نژاد طی روزهای اخیر به ژنو سفر کرد تا طبق اظهارات خودش درباره صنعت توریسم سخنرانی کند.
در کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داده شده، مشایی به تفصیل درباره صنعت توریسم و جغرافیای ایران سخنرانی کرد.
این یادداشت در ادامه می‌افزاید:
آیا واقعا هدف مشایی تبلیغ برای صنعت تورییسم ایران بود؟ و در نهایت این پاسخ را عنوان می‌کند: باور اینکه در شرایط کنونی دل‌مشغولی و اولویت مهم ایرانی‌ها توریسم باشد،‌به دور از ذهن است.در صورتی که ایران قصد برقراری ارتباط با سوییس را دارد،‌ لزومی ندارد که هدف از سفر مقامات خود را تبلیغ برای گسترش صنعت توریسم اعلام کند.آن هم در حالیکه دیپلماسی فعال سوییس همواره با شفافیت سعی در حل بحران‌های موجود در ایران را داشته است و حتی بر پایه همین اصل است که اسفندیار رحیم مشایی در سخنرانی خود به روابط خوب و مسالمت‌آمیز ایران و سوییس اشاره می‌کند.
بخش دیگری از این یادداشت تحت عنوان"مذاکرات مخفی" آمده است:بدون شک سفر اسفندیار رحیم مشایی برای متقاعد کردن سرمایه‌داران و تجار به منظور سرمایه‌گذاری در کیش نبوده است. اهداف چنین سفری بیش از همه تداعی‌کننده مذاکرات پنهانی است که روند آن از چندین ماه قبل آغاز شده بود.اما به گفته مقامات رسمی،‌سوییس هنوز در خصوص نقش میانجی‌گری خود در گفتگو‌های ایران و آمریکا تردید داشته و نمی‌داند که چگونه تسهیلات آن را فراهم کند.
این روزنامه سوییسی در ادامه این سوال را مطرح می‌کند: سوال اصلی اینجاست که مشایی حامل چه پیامی از سوی رهبران ایران است. آیا ایران قرار است با هیئتی آمریکایی در ژنو دیدار و گفتگو داشته باشد؟
روزنامه فیگارو چاپ پاریس نیز در تحلیلی سفر مشایی به ژنو را غیرعادی می‌داند.این روزنامه راست‌گرا در تحلیلی می‌نویسد: در حالی جمهوری اسلامی ایران، سخت‌ترین لحظات عمر ساله خود را طی می‌کند، اسفندیار رحیم مشایی در اقدامی عجیب و غریب به ژنو سفر می‌کند.او هدف سفر خود را تبلیغات توریستی برای جزیره کیش عنوان کرده بود.
او پیش از کنفرانس مطبوعاتی با تعداد از سرمایه‌گذاران سوییسی دیدار و ملاقات کرد. خبرنگار روزنامه فیگارو می‌نویسد: اهداف سفر مشایی مشخص نیست، اما بدون شک او برای تعریف و تمجید از پیست اسکی ، مهمان نوازی ایرانی‌ها،تنوع آب‌وهوایی و پلو و خورش ایرانی‌ به سوییس نیامده است.
علیرغم اینکه مشایی در کنفرانس مطبوعاتی تنها به ارائه تصویری زیبا از ایران و ایرانی‌ها بسنده کرد،‌اما در نهایت این خبرنگاران بودند که باب سخن درباره اوضاع ایران را با وی گشودند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر آیت‌اله جنتی مبنی بر برخورد شدید با معترضین گفت: این اظهارات تبلیغات غربی‌هاست.مشایی حتی گفت: چیزی که شما می‌گویید دروغ محض است.امام جمعه‌ای که شما از آن سخن می‌گویید،‌در مقام رهبری و تعیین‌کننده سیاست نیست. ما در ایران بر پایه قوانین و قواعد موجود عمل می‌کنیم.
در پایان این یادداشت آمده است:‌از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در ایران،سوییس نقش حافظ منافع آمریکا درایران را داشته است.بنابراین موضوعی که در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد،‌آنست که آیا مشایی در حاشیه سفر خود،‌دیدار محرمانه‌ای داشته است یا خیر؟

روسيه: بخش اقتصادى ايران نبايد تحريم شود

معاون نخست وزير روسيه تاکيد کرد که هر گونه تحريم عليه ايران بايد بر متوقف کردن اشاعه هسته‌يى متمرکز باشد و اقتصاد اين کشور را هدف نگيرد.
به گزارش ايسنا، خبرگزارى رويتر گزارش داد: سرگئى ايوانف، معاون نخست وزير روسيه روز شنبه در کنفرانس امنيتى سالانه در مونيخ به خبرنگاران گفت: اگر در آينده به فرض هر گونه تحريمى عليه ايران اعمال شود، ما اطمينان داريم که تحريم‌ها بايد فقط به منبع اشاعه محدود باشد و نبايد به بخش‌هاى فرهنگى، بشر دوستانه و اقتصادى فعاليت ايرانى بسط داده شود.
روز جمعه سرگئى لاوروف درباره تحريم‌ها گفت: احتمال بررسى مساله هسته‌يى ايران در سازمان ملل وجود دارد .
وزير امور خارجه‌ى روسيه در برلين اعلام کرد اگر تهران به پيشنهاد آژانس بين المللى انرژى اتمى در خصوص خروج اورانيوم از جمهورى اسلامى جهت توليد سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران در کشورهاى سوم پاسخ شفافى ندهد، مساله‌ى هسته‌يى ايران براى بررسى به سازمان ملل متحد ارايه خواهد شد.
وى در پايان مذاکراتش با گيدو وستروله، وزير امور خارجه‌ى آلمان گفت: ما تاييد مى‌کنيم که اگر ما پاسخ سازنده‌اى از سوى ايران دريافت نکنيم وادار خواهيم شد که اين موضوع را در شوراى امنيت سازمان ملل متحد مطرح کنيم

صالحی:غرب فرصت زيادى براى تبادل سوخت ندارد

رئيس سازمان انرژى اتمى با بيان اينکه غرب فرصت زيادى براى تبادل سوخت ندارد، تصريح کرد: اگر غرب زودتر وارد تعامل سوخت نشود، ما خود غنى‌سازى 20 درصد را آغاز خواهيم کرد.

 

«على اکبر صالحى» معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژى اتمى در گفتگو با فارس در خصوص اظهارات محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهورى مبنى بر دستيابى ايران به غنى‌سازى ليزرى گفت: آقاى رئيس جمهور توانايى‌هايى که ليزر در عرصه صنعتى و در ساير ميدان‌هاى علمى دارد را شرح ‌دادند، به طور مثال ايشان کاربرد ليزر در پزشکى، کاربرد ليزر در صنعت، کاربرد ليزر در مسائل دفاعى و مسائلى از اين دست را تشريح کردند و گفتند که ليزر توانايى غنى سازى را هم دارد يعنى از طريق ليزر هم مى‌توان غنى سازى انجام داد نه اينکه ما مى‌خواهيم از طريق ليزر غنى‌سازى انجام دهيم.
وى تاکيد کرد: آقاى احمدى نژاد بيان کردند که هر چند اين توانايى بالقوه است ولى ما به اين عرصه وارد نمى‌شويم و اين بسيار حائز اهميت است.
رئيس سازمان انرژى اتمى درباره دستور آغاز توليد سوخت 20 درصد نيز گفت: رئيس جمهور در مورد غنى سازى 20 درصد به ما آماده‌باش دادند به اين مفهوم که ما فرصت زيادى براى تبادل سوخت نداريم و اگر آنها زودتر وارد اين تعامل سوخت نشوند ما بايد خود براى غنى‌سازى 20 درصد اين آمادگى را داشته باشيم.
صالحى اضافه کرد: در حال حاضر پيام‌هايى به ما رسيده و صحبت‌هايى مى‌شود که احتمالا اين آمادگى براى تبادل سوخت وجود خواهد داشت.
وى با بيان اينکه عاملى سياسى در تبادل سوخت دخيل است، گفت: تبادل سوخت به اين مفهوم نيست که ما توانايى توليد سوخت در داخل را نداريم ولى ما خواستيم اين حالت تقابل را به تعامل تبديل کنيم تا يک راه برون رفت آبرومندانهاى براى آنها ايجاد شود چون آنها مى‌خواستند از اين قضيه رها شوند.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژى اتمى اضافه کرد: آقاى احمدى‌نژاد فرمودند که فرصت زياد نيست و اگر آنها آمادگى دارند، تبادل سوخت را بدون شرط و شروط اضافى انجام دهند و بر اين اساس نيز به سازمان انرژى اتمى براى تامين سوخت رآکتور تهران آماده باش دادند.
وى با تاکيد بر اينکه بحث تبادل سوخت همچنان در جاى خود پابرجاست، افزود:‌ يک خوشبينى در مذاکرات به وجود آمده است چرا که يکسرى از کشورها پيشنهادهاى معقولى را مى‌دهند ولى فرصت زياد نيست و اگر آنها بخواهند پيشنهادات را با يکسرى پيش شرط‌هايى همراه کنند که معقول نباشد، ما وارد اين عرصه مى‌شويم.
صالحى با بيان اينکه پيشنهادات مذکور به مرحله اجرايى نرسيده است، گفت: تعدادى از کشورهاى آسيايى و اروپايى نظراتى داده‌اند که در حال بررسى آن هستيم.

توضیحات برادر خاتمی درباره نامه وی به رهبری


برادر رییس دولت اصلاحات درباره نامه سید محمد خاتمی به رهبر معظم انقلاب گفت :‌ ما هیچ کدام اصلا در جریان این نامه نبودیم تا اینکه تبلیغی روی این موضوع صورت گرفت و حساسیت هایی را برانگیخت و آقای خاتمی هم اظهاراتی را بیان کردند .این باعث شد تا در این باره با ایشان صحبت کنم.
محمد رضا خاتمی در گفت و گو با هفته نامه ایراندخت درباره توضیحات رییس جمهوری سابق افزود : آقای خاتمی به من گفتند که چندین ماه پیش شاید در تابستان نامه ای را نوشته اند که دیدگاههای مختلفی را به صورت روشن اعلام کردند و از محتوای نامه کسی جز ایشان و مقام معظم رهبری خبر ندارد .
به گزارش خبرآنلاین دیگر مباحث مطرح شده این مصاحبه به قرار زیر است:
حالا اینکه چه عواملی سبب شد که افرادی از رسانه های راست درباره محتوای این نامه اظهار نظر کنند ، موجب شد تا فضای بدی درباره این نامه ایجاد شود .برای همین هم بود که آقای خاتمی درباره این نامه صحبت کردند.
آقای خاتمی هیچ گاه اصل نامه را تکذیب نکرد بلکه محتوای نامه و انچه در این باره مطرح شد را تکذیب کرد .
آقای خاتمی از طرف کسی نمایندگی ندارد که بخواهد نمایندگی یا میانجیگری کند .
راه حل مسایل اخیر این است که راهکار های خروج از بحران را بر اساس عقل و منطق و قانون پیدا کرده و همه به آن التزام داشته باشند .
 •
مشکل اینجاست که طرف مقابل به ما می گوید که در ابتدا شما بیایید و توبه کنید. آنها شرطی می گذارند که اصلا گفت و گویی صورت نگیرد.
 •
در عرصه سیاست اعتراف به شکست معنا ندارد.
ما نمی خواهیم طرف مقابل را خرد کنیم و او را خوار و ذلیل کنیم همین اینکه پذیرفته می شود راههای دیگری را بیازماییم ،کافی است .
طیف تندرویی حضوردارند که در جریان محافظه کار در اقلیتند . این طبف دو موضوع را قبول ندارد یکی حق انتخاب و دیگری عقل. در عوض می گویند کشور باید بر اساس تعبد اداره شود.
در همان زمانی که بحث امدن آقای خاتمی یا موسوی بود ،داشت اختلافی بین اصلاح طلبان شکل می گرفت اما بر اثر آسیب شناسی که بعد از انتخابات مجلس هشتم کرده بودیم، بلافاصله بر این اختلاف غلبه کردیم.
معتقدیم در انتخابات ریاست جمهوری نهم؛ تحلیل ها و تاکتیک هایمان اشتباه بود .
هیچ وقت در هیچ دوره ای همه اصلاح طلبان نمی توانند یک حرفی بزنند.

جزئیات طرح ترور خاتمی

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب به تشریح جریان و توطئه کشته‌سازی منافقان و بمب‌گذاری هواپیمای تهران ـ اهواز برای ترور خاتمی پیش از انتخابات پرداخت.
به گزارش فارس ، ابراهیم جباری شنبه شب در نشست سیاسی بصیرت که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در مسجد اهل البیت(ع) قم برگزار شد، جریان کشته‌سازی منافقان برای بدنام کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و زمانی که خاتمی به شهر اهواز سفر کرده بود، منافقان درصدد ترور وی و اسطوره‌سازی و مظلوم‌نمایی فتنه سبز برآمدند.
وی افزود: آنها در هواپیمای اهواز ـ تهران که خاتمی و هیئت همراه او در آن جای داشتند بمب‌گذاری کردند و قرار بود که نیم ساعت پس از پرواز آن بمب در هوا منفجر شده و اینگونه دشمنان به اهداف شوم خود دست یابند.
جباری خاطرنشان کرد: اما خاتمی که حدود نیم ساعت زودتر به فرودگاه رسیده بود از سوی سرگروه تیم مطلع شد که هواپیمایی زودتر از موعد مقرر قصد پرواز به سمت تهران را داشته و اتفاقا در جلوی هواپیما نیز جای خالی وجود دارد، از این رو تصمیم به پرواز با آن هواپیما را گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از نجات خاتمی از مهلکه‌ای که به ظاهر دوستان او برایش ترتیب داده بودند، مهماندار هواپیمای بمب‌گذاری شده در حالی که حدود یک ربع از پرواز هواپیما از فرودگاه اهواز گذشته بود، یادداشتی را در گوشه‌ای از هواپیما پیدا کرده بود که نسبت به بمب‌گذاری در دستشویی هواپیما هشدار داده بود.
فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) گفت: پس از مطلع شدن خلبان و مسئول امنیت پرواز از این جریان، آنها با توکل به خداوند تصمیم به بازگشت به فرودگاه گرفته و پاسدار فداکار امنیتی با گرفتن بمب در آغوش جان خود را برای محافظت از مسافران در طبق اخلاص قرار می‌دهد.
جباری در ادامه افزود: هنگامی که هواپیما به سلامت به فرودگاه می‌رسد، همان مسئول امنیتی به سرعت بمب را از هواپیما خارج کرده و به سمت فضای باز منتقل می‌کند.
وی اظهار داشت: پس از آنکه آن پاسدار بمب را در فضای باز رها می‌کند و در هنگام بازگشت آن بمب منفجر شده و موج انفجار او را زخمی می‌کند.
جباری تأکید کرد: پاسداران انقلاب اسلامی اینگونه از جان مردم در برابر خطرات محافظت می‌کنند اما منافقان کوردل تصور می‌کنند با کشتن افرادی مثل ندا آقاسلطان می‌توانند نظام اسلامی را به ترور متهم کنند، ولی این جاهلان مغز تهی چه فکری پیش خود می‌کنند و نظام از ترورهای بدین شکل چه منفعتی خواهد داشت که آنها اینگونه سخن می‌گویند.
فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) در پایان مردم را نسبت به آگاهی در برابر فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان هشدار داد و گفت: امروز مردم و خواص جامعه باید با حضور پرشور در صحنه‌های حساس انقلاب اسلامی به ویژه راهپمایی 22 بهمن، دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و پاسداری از حریم ولایت‌فقیه را فریاد کشیده و فرصت هرگونه فتنه و شیطنت را از منافقان سلب کنند.


  دستور آغاز غنی سازی 20 درصد صادر شد

محمود احمدی نژاد از ابلاغ دستور آغاز غنى سازى 20 درصد اورانيوم در کشور خبر داد.
به گزارش ايلنا ، محمود‌ احمدى نژاد دراولين نمايشگاه دستاوردهاى مرکز ملى علوم و فنون ليزر گفت: به رئيس سازمان انرژى هسته‌اى دستور آغاز غنى سازى اورانيوم 20 درصد را داده‌ايم ، اما راه تعامل همچنان باز است.
وى ادامه داد : ايران به فن آورى غنى سازى اورانيوم از طريق ليزر دست پيدا کرده است و از اين روش مى‌توان با دقت و سرعت بالا و با هردرصدى غنى سازى را انجام داد، ولى فعلا بنا نداريم از اين روش استفاده کنيم .


اختلاف ايران و روسيه بر سر سقوط توپولف

با گذشت حدود 8 ماه از سانحه هوايى سقوط هواپيماى توپولف کاسپين در اطراف قزوين، مسئولان، ايراد در کمپرسور موتور شماره يک را علت اين سانحه قلمداد کرده و از احتمال تاييد نشدن اين گزارش توسط روس‌ها خبر داده‌اند.
احمد مجيدى، معاون وزير راه و ترابرى نيز با اشاره به اينکه از نظر کارشناسان ايرانى علت سانحه توپولف کاسپين ايراد در کمپرسور موتور شماره يک اين هواپيما بوده است، به ايسنا گفت: با توجه به اينکه اين گزارش به ضرر روسيه و کارخانه سازنده هواپيماست،احتمال دارد روس‌ها آن را تاييد نکنند يا اصلا جواب بررسى‌هاى اين سانحه را ندهند که در اين صورت وارد مباحث حقوقى خواهيم شد و از طريق ايکائو پيگيرى مى‌کنيم
احمد مجيدى افزود: نتايج بررسى‌ها و آزمايش‌هاى کميسيون بررسى سانحه هواپيمايى ايران به سازمان هواپيمايى روسيه ارسال شده اما هنوز روسيه نتايج کارشناسان ايران را تاييد نکرده است.
وى در مورد علت سانحه اخير قطار نيز گفت: هنوز علت سوانح هوايى و ريلى اخير به‌صورت مکتوب اعلام نشده است؛ اما براساس نتيجه کميسيون بررسى سوانح راه‌آهن علت سانحه ريلى چند روز اخير در مشهد سرعت غيرمجاز لکوموتيوران بوده است و همچنين علت سانحه توپولف شرکت هواپيمايى تابان در فرودگاه مشهد خطاى خلبان به‌دليل فرود در پايين‌ترين ديد (200 متر) و عدم تنظيم فاصله هواپيما با باند فرودگاه بوده است.

 

اخبار قبلی

امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد
هاشمی: حذف هاشمی یک سناریوی قدیمی است
صادرات مشکوک زيمنس به ايران
سکوت مسوولين دستگاه ديپلماسى جاى تعجب دارد
مطهری:حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد


نظر شما :