تونى بلر: از حمله به عراق متاسف نيستم

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۷ کد : ۶۸۵۳ اروپا
تونى بلر نخست وزيرى سابق بريتانيا سرانجام پس از کش و قوس‌هاى فراوان مقابل کميته تحقيقاتى جنگ عراق در لندن قرار گرفت. بلر که هنگام حمله به عراق بر مسند مرد شماره يک بريتانيا قرار گرفته بود، در حال حاضر بيش از جورج بوش در مقام اتهام قرار گرفته است.
تونى بلر: از حمله به عراق  متاسف نيستم

دیپلماسی ایرانی: تونى بلر نخست وزيرى سابق بريتانيا سرانجام پس از کش و قوس‌هاى فراوان مقابل کميته تحقيقاتى جنگ عراق در لندن قرار گرفت. بلر که هنگام حمله به عراق بر مسند مرد شماره يک بريتانيا قرار گرفته بود، در حال حاضر بيش از جورج بوش در مقام اتهام قرار گرفته است. کميته تحقيقاتى عراق از قريب به سه ماه پيش کار خود را در بريتانيا آغاز کرده‌است تا شايد پس از گذشت شش سال از جنگى که منجر به پايين کشيدن صدام حسين از قدرت شد بتواند مقصر اين نبرد را مشخص کند.
 
از همان نخستين روزها نوک پيکان تمامى حملات به سمت تونى بلر نشانه رفت. همه او را مقصرى مى‌دانند که نه تنها به هموطنان خود دروغ گفته است بلکه در خصوص تسليحات در اختيار صدام حسين هم اغراق کرده است. از مدت‌ها پيش همگان انتظار روزى را مى‌کشيدند که نخست وزير سابق مقابل هيات داورى اين تيم قرار بگيرد. سرانجام روز موعود فرار رسيد و تونى بلر همان مرد مصممى بود که دوربين‌ها از آخرين روزهاى منتهى به کناره‌گيرى او از قدرت ثبت کرده‌اند. تونى بلر به راحتى سينه را سپر کرده و اعلام کرد که از حمله به عراق و پايين کشيدن صدام حسين ناراحت نيست. بلر پيش از اين نيز در گفتگو با بى‌بى‌سى همين اظهار نظر را تکرار کرده بود.

بلر به راحتى اعلام کرد که مسئوليت اين نبرد را بر عهده مى‌گيرد اما از پايين کشيدن صدام حسين از قدرت ذره‌اى متاسف نيست. همين حد از اظهار نظرها کافى بود تا روزنامه‌هاى انگليسى نظير گاردين و تايمز به جان آقاى نخست وزير بيفتند. روزنامه‌هاى انگليسى همه يکصدا از عدم تاسف تونى بلر از حمله به عراق ابراز شگفتى کردند و از ديدگاه وى مبنى بر تقسيم ساده دنيا به دو قطب خوب و بد انتقاد کردند.

روزنامه تايمز در بخشى از انقادهاى تند و تيز خود نوشت: تونى بلر، معتقد است در جهان يک کشمکش ابدى ميان نيروهاى خير و شر بر سر تسلط وجود دارد.

روزنامه گاردين نيز نوشت: تونى بلر در سياره‌اى عجيب زندگى مى‌کند. در سياره اى که حمله به عراق در آن فاجعه نبوده و البته يک ضرورت و حرکتى قهرمان‌گونه بوده است.

تونى بلر در مقابل دوربين خبرنگاران گفت: رهبر عراق يک هيولا بود که نه تنها منطقه بلکه جهان را تهديد مى‌کرد.

پيش از اين بسيارى از مشاوران نخست وزيرى سابق ادعا کرده بودند که او در زمان حضور در قدرت با جورج بوش بر سر حمله به عراق تبانى کرده بود. در چند هفته منتهى به حمله عراق، ميزان گفتگوهاى دو نفره بلر و بوش به طرز چشمگيرى افزايش يافته بود. بلر اما روز گذشته امضاى هرگونه توافقنامه محرمانه با جورج بوش، را تکذيب کرد.

پس از حمله به عراق بود که بازرسان سازمان ملل راهى اين کشور شدند تا تسليحات کشتار جمعى را که گفته مى‌شد در عراق و در اختيار صدام حسين است، پيدا کنند. شش سال از آن روز گذشته است و از اين تسليحات خبرى در دست نيست. بلر در سخنان خود تاکيد کرد که به وجود تسليحات کشتار جمعى در عراق متقاعد شده بود.

وى افزود: به نظر من اگر هرگونه احتمالى مبنى بر توانايى صدام براى دستيابى به تسليحات کشتار جمعى وجود داشت، بايد متوقف مى‌شد. چگونگى موافقت با حمله به عراق يک سوال باز بود‌و حتى در مقطعى من ارجاع اين مساله به سازمان ملل را مطرح کردم.

بلر پذيرفت که او و بوش درخصوص گزينه نظامى با يکديگر مشورت کرده بودند اما تنها در صورتى که تلاش‌هاى سازمان ملل با شکست مواجه شود.

نخست وزير سابق انگليس ادامه داد: انگليس نيازمند حضور در جنگ عراق بود زيرا اين کشور به طور بالقوه با هرگونه تکثير تسليحات کشتار جمعى مورد تهديد قرار مى‌گرفت و اگر روشن مى‌شد اقدام نظامى گزينه صحيحى است من خواستار ايستادن در کنار واشنگتن بودم.

بلر تاکيد کرد: انگليس و بسيارى از کشورهاى ديگر معتقد بودند در عراق تسليحات کشتار جمعى وجود دارد و پس از 11 سپتامبر نمى‌توانستم ريسک کنم و اجازه دهم صدام اين تسليحات را در اختيار گروه‌هاى تروريست قرار دهد. من معتقدم تمامى کشورهايى که دست به اقدام نظامى عليه عراق زدند بر اين باور بودند که اين حمله بر پايه‌هاى قانونى انجام مى‌شود.

تونى بلر در ادامه سخنان خود خطاب به کميته تحقيقات چيلکات گفت: پس از سرنگونى صدام جهان مکانى امن‌تر شده است. اگر از من سئوال شود آيا هم اکنون از امنيت بيشترى برخورداريم و يا عراق از شرايط بهترى برخوردارى است؟ پاسخ من مثبت خواهد بود.

در طول جلسه کميته‌ تحقيقات چيلکات که شش ساعت به طول انجاميد دو مرتبه از بلر سوال شد آيا نسبت به جنگ عراق احساس تاسف مى‌کند يا خير که وى پاسخ منفى داد.

بلر تنها به گفتن يک جمله نسبتا تاسف برانگيز اکتفا کرد: اگر در آن زمان علم حال حاضر را دارا بوديم به طور متفاوتى وارد عمل مى‌شديم.


نظر شما :