تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران

۳۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۰ کد : ۶۷۷۴ سرخط اخبار
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران

 «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو خواستار حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق ابزار سیاسی است.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى ريانوستى،‌ وی سه‌شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی پس از ديدار با «ناصر جودا»، وزیر امور خارجه اردن اطلاع داد که طرفین درباره مسائل پیرامون اوضاع درعراق، لبنان، یمن و برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌اند.
وزیر خارجه روسیه گفت: «در کلیه موارد یاد شده ما خواستار یافتن راهکارى بر اساس توافق همه جانبه و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای این مشکلات هستیم».
پيش از اين نيز سخنگوى وزارت خارجه چين از ساير کشورهاى عضو گروه 1+5 خواسته بود تا گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اى ايران را ادامه دهند.

«ما ژائوشو» از انگليس، فرانسه، روسيه، آلمان و آمريکا خواست تا در قبال برنامه هسته‌اى ايران انعطاف‌پذيرى بيشترى داشته و رويکردهاى عملى‌ترى اتخاذ کنند.
وى همچنين گفت که کشورهاى عضو گروه 1+5 بايد به تلاش خود براى پيدا کردن راه‌حلى مناسب براى برنامه هسته‌اى ايران از طريق مذاکره ادامه دهند. ما افزود: «موضع چين در مخالفت با اشاعه هسته‌اى محکم و جدى است ولى در عين‌حال اعتقاد دارد که کشورها حق استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى را دارند.
سخنان ما در حالى بيان مى‌شود که نشست گروه 1+5 شنبه گذشته بدون دستيابى به نتيجه مشخصى در نيويورک پايان يافت.

5 انگليسى در فرودگاه "اسلام‌آباد " دستگير شدند

پليس پاکستان شب گذشته 5 شهروند انگليسى را به علت رفتارهاى مشکوک در فرودگاه "اسلام‌آباد " دستگير کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسى "ديلى‌تلگراف "، 5 شهروند انگليسى پاکستانى‌الاصل به دليل رفتارهاى مشکوک شب گذشته در فرودگاه "اسلام‌آباد " توسط مأموران پليس پاکستان دستگير شدند و تحت بازجويى قرار گرفتند.
مقامات دولت پاکستان اعلام کردند که اين 5 نفر انگليسى به همراه 5 پاکستانى پس از آن دستگير شدند که در حال مبادله کارت‌هاى ورود خود بر هواپيما با يکديگر بودند.
بنا به گفته يکى از مقامات رسيدگى به امور مهاجران پاکستان، 5 شهروند انگليسى، بليط پرواز به سمت منچستر را رزرو کرده بودند که توسط خطوط هوايى "اير بلو " انجام مى‌گيرد و اين در حالى است که 5 شهروند پاکستانى در نظر داشتند سوار بر هواپيماى پرواز "دوبى " شوند.
يکى از سخنگويان دفتر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که هيچ‌گونه علائمى که نشان دهد رفتارهاى مشکوک آنها با تروريسم مرتبط بوده وجود ندارد اما ديگر منابع اعلام کردند که انگيزه مبادله کارت ورود به هواپيماى آنها احتمالاً مهاجرات غيرقانونى به انگليس بوده که قرار بوده توسط شهروندان پاکستانى صورت گيرد.
يکى از مقامات وزارت کشور پاکستان اعلام کرد: ما درحال بررسى انگيزه‌هاى آنها هستيم.
چندى پيش 5 آمريکايى در پاکستان دستگير شدند که در بررسى‌ها مشخص شد که قصد حمله به تاسيسات هسته‌اى اين کشور را داشتند.
مقامات پليس پاکستان اعلام کردند: نيروهاى طالبان در نظر داشتند از 5 آمريکايى دستيگرشده در اين کشور براى انجام حملات تروريستى در پاکستان استفاده کنند.
"
عثمان انور " رئيس پليس محلى پاکستان اعلام کرد: بررسى نامه‌هاى الکترونيکى اين افراد از طرح‌هاى موجود براى سفر اين 5 جوان آمريکايى براى سفر به پاکستان و حمله به نيروگاه هسته‌اى اين کشور حکايت داشت.



مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی ایران

ايلنا- خبرگزارى روسى «ریا نووستی» گزارش داد که مجوزهای لازم برای پرواز هواپیمای جنگنده سوخوی- 27 (Su-27)روسيه بر فراز حريم هوايى ايران صادر شده است.
به گزارش ريانوستى، مقام‌هاى ايرانى موافقت کردند که جنگنده‌هاى روسى براى شرکت در نمايشگاه بين‌المللى در بحرين از حريم هوايى ايران استفاده کنند.
اين خبرگزارى به نقل از يکى از مقام‌هاى سفارت ايران در مسکو نوشت که هواپیمای جنگنده سوخوی- 27 براى استفاده از حريم هوايى ايران مشکلى ندارند.
پیش از این وزارت خارجه روسيه اعلام کرده بود که ايران به جنگنده‌هاى اين کشور اجازه نمى‌دهد براى شرکت در نمايشگاه بحرين از حريم هوايى ايران استفاده کنند.
در این گزارش آمده است که این اقدام تهران به‌دليل عدم ارائه به موقع درخواست از طرف وزارت امور خارجه روسيه صورت گرفته است هرچند که وزارت صنایع روسیه تاکید کرده بود که این درخواست به موقع ارائه شده است.

صفایی فراهانی امروز آزاد می ­شود

ايلنا- وکيل صفايى‌فراهانى از توديع وثيقه 7 ميليارد ريالى موکلش و آزادى وى در امروز خبر داد.
هوشنگ پوربابايى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين مطلب اظهار داشت: صفايى‌فراهانى امروز پس از توديع وثيقه 7 ميليارد ريالى و انجام امور مربوط به آن از زندان آزاد مى‌شود.
گفتنى است جلسه رسيدگى به اتهامات صفايى‌فراهانى عضو ارشد جبهه مشارکت و رئيس اسبق فدارسيون فوتبال 21 آذر در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار و بعد از تفهيم اتهاماتى چون اقدام عليه امنيت ملى، توهين به مسوولان نظام و فعاليت تبليغى عليه نظام و اخذ آخرين دفاع، در تاريخ 26 دى‌ماه از سوى شعبه 15 دادگاه انقلاب، وى به 6 سال حبس تعزيرى محکوم شد.

یورونیوز در صدد راه اندازی شبکه فارسی    

شبکه تلويزيونى يورونيوز در مسير ايجاد بسترى جديد براى جنگ نرم عليه جمهورى اسلامى ايران، برنامه‌هاى خبرى خود را به زبان فارسى آغاز مى‌کند.
به گزارش فرس به نقل از بي.بي.سى، شبکه ماهواره‌اى يورونيوز مستقر در شهر "ليون " فرانسه اعلام کرد که آغاز پخش برنامه‌هاى خبرى به زبان فارسى و ترکى را در سال جارى ميلادى آغاز خواهد.
بر اساس اين گزارش، شبکه خبرى بى بى سى تاکيد کرد که پخش اين برنامه‌هاى خبرى براى رويارويى با محدوديت‌هاى خبرى در منطقه است و شبکه يورونيوز تصريح کرد‌ه است که پخش اين برنامه‌ها براى سال جارى ميلادى برنامه‌ريزى شده است و برنامه‌هاى ترکى نيز از اواخر همين ماه(ژانويه) شروع به کار خواهد کرد.
در ادامه اين گزارش آمده است که يورونيوز در صدد است پخش برنامه‌هاى ترکى خود را از 30 ژانويه آغاز کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پايگاههاى خبرى جهان، شبکه خبرى 24 ساعته يورونيوز که در حال حاضر به هشت زبان انگليسى، فرانسوى، آلمانى، ايتاليايى، اسپانيولى، پرتغالى، روسى و عربى برنامه پخش مى‌کند در صدد است برنامه‌هاى خبرى فارسى و ترکى زبانش را از طريق ماهواره، تلويزيونهاى کابلى و همچنين بصورت اينترنتى پخش نمايد.



سفر لاریجانی به کنيا، کويت و اوگاندا

فارس- مشاور رئيس مجلس شوراى اسلامى از سفر هفته آينده لاريجانى به کشورهاى کنيا، کويت و اوگاندا خبر داد.
حسن زمانى مشاور على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى در گفتگو با خبرنگار پارلمانى خبرگزارى فارس اظهار داشت: على لاريجانى رئيس مجلس دوشنبه هفته آينده 5 بهمن ماه 1388 به منظور سفرى 7 روزه عازم کشورهاى "کويت "، "کنيا " و "اوگاندا " خواهد شد.
به گفته وى رئيس دستگاه قانونگذارى کشور به منظور شرکت در اجلاس بين‌المجالس کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى عازم "اوگاندا " مى‌شود.
مشاور رئيس مجلس در ادامه تأکيد کرد که سفر رئيس قوه مقننه به "کنيا " و "کويت " نيز بنا به دعوت رسمى رؤساى پارلمان اين دو کشور صورت مى‌گيرد.
گفتنى است رئيس مجلس در حاشيه اين سفر با رؤساى مجالس و ديگر مسئولان "کنيا "، "کويت " و " اوگاندا " ديدار و گفتگو خواهد کرد.
شايان ذکر است افزايش تعاملات پارلمانى و گسترش سرمايه‌گذارى‌هاى اقتصادى مشترک بين ايران و کشورهاى مذکور از اهداف اين سفرها است.

کره جنوبى کره شمالی را تهدید کرد

وزير دفاع کره جنوبى تاکيد کرد: اگر نشانه‌هاى آشکارى وجود داشته باشد که کره شمالى در حال تدارک يک حمله هسته‌اى است، کره جنوبى بايد يک حمله‌ى بازدارنده عليه کره‌ شمالى انجام دهد.
به گزارش ايسنا، اين در حالى‌ است که دو کشور دومين روز گفت‌وگو‌هاى خود در خصوص توسعه بيشتر مجموعه‌ى صنعتى مشترک‌شان در کره شمالى را شروع کردند و احتمال دارد اين اظهارات باعث بروز واکنش خشمگين پيونگ يانگ شود که اخيرا تهديد کرد، از گفت‌وگو با سئول کنار کشيده و به اين کشور حمله مى‌کند.
به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، کيم تائه يونگ، وزير دفاع کره جنوبى در يک سمينار در سئول گفت:‌ اگر قصد آشکارى براى يک حمله‌ى هسته‌اى قريب الوقوع وجود داشته باشد، کره جنوبى بايد فورا يک حمله بازدارنده عليه کره شمالى ترتيب دهد.
کيم در سال 2008 زمانى که رييس ستاد مشترک ارتش کره جنوبى بود نيز اظهارات مشابهى را مطرح کرد که باعث شد کره شمالى کره جنوبى را به نابودى تهديد کند.
کره شمالى که در سال‌هاى 2006 و 2009 آزمايش‌هاى هسته‌ى مخفى انجام داد، مدعى است که تسليحات هسته‌اى‌اش براى استفاده عليه کره جنوبى نبوده بلکه براى تضمين امنيتى عليه رفتار خصمانه آمريکا است.
به گفته‌ى وزارت اتحاد کره جنوبى در سئول به رغم اين لفاظى‌ها از سوى هر دو طرف مقامات دو کشور روز چهارشنبه مذاکرات خود را در خصوص مجموعه صنعتى در شهر مرزى کائه سونگ در خاک کره شمالى شروع کردند.
اين وزارتخانه به جزييات بيشتر اشاره نکرد. چون هائه سونگ، سخنگوى وزارت اتحاد کره جنوبى گفت: هيات کره جنوبى قرار است اواخر امروز چهارشنبه به کشور خود بازگردد.
اين مقامات روز سه‌شنبه به مدت چهار ساعت بازديد‌هاى مشترک از پارک‌هاى صنعتى در چين و ويتنام را که در ماه دسامبر انجام شد، بازبينى کردند.
چون اين گفت‌وگوها را در فضايى جدى و عملى و کاربردى توصيف کرد.
چون گفت: سئول خواستار يک سيستم فورى و آسان براى تردد مرزى و شفافيت گمرکى براى اتباع کره جنوبى که به اين پارک صنعتى تردد دارند، شد و صريحا از کره شمالى خواست که اين سيستم را ارتقا دهد.



حمایت لندن از تحریم های اقتصادی علیه ایران

فارس- وزير امور خارجه انگليس روز سه‌شنبه در پارلمان اين کشور اعلام کرد که اين کشور از تحريم‌هاى اقتصادى عليه ايران حمايت مى‌کند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، "ديويد ميليبند " وزير خارجه انگليس روز سه‌شنبه در پارلمان انگليس گفت که لندن از تحريم‌هاى اقتصادى عليه ايران حمايت مى‌کند.
ميليبند در حالى اين سخنان را مطرح مى‌کند که نشست سه روز پيش نمايندگان گروه 1+5 در نيويورک بدون هيچگونه نتيجه‌اى به پايان رسيد.
ميليبند افزود: ما معتقديم که تحريم‌هاى اقتصادى نقش مهمى در اعمال فشارها عليه ايران ايفا خواهد کرد.
جمهورى اسلامى ايران بارها بر عدم کارآيى تحريم‌ها عليه تهران تاکيد کرده است.
کشورهاى غربى مدعى هستند که ايران در پوشش برنامه هسته‌اى خود به دنبال دستيابى به تسليحات اتمى است.
بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به طور منظم از تاسيسات هسته‌اى ايران بازديد مى‌کنند و آژانس در گزارش‌هاى خود بارها بر عدم انحراف در برنامه هسته‌اى ايران تاکيد کرده است.
در حالى که برخى از کشورهاى دارنده تسليحات اتمى از امضاى پيمان منع گسترش تسليحات اتمى امتناع مى‌کنند، جمهورى اسلامى ايران اين پيمان را امضا کرده است.

واکنش آمریکا به پاسخ ایران درباره مبادله سوخت

ساعاتی پس از رد رسمی پیشنهاد مبادله سوخت اتمی از سوی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «پاسخ ایران کافی نیست.» همزمان وزیر امور خارجه بریتانیا از تحريم های مالی عليه جمهوری اسلامی ایران حمايت کرد.
سایت خبری رادیو فردا نوشت:قدرت های جهانی سال گذشته به ایران پیشنهاد کرده بودند که در ازای ارسال اورانیوم کم غنی شده خود به روسیه، سوخت اتمی برای راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.
به گفته دیپلمات های غربی، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ رسمی خود که روز سه شنبه خبر آن منتشر شد گفته است، تنها حاضر به مبادله اورانيوم غنی شده با ميله های سوختی به طور همزمان در خاک خود است.
پی جی کراولی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: «روشن است که پاسخ ایران کافی نیست.»
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تا پايان سال ۲۰۰۹ به ايران فرصت داده بود تا به اين پيشنهاد پاسخ دهد. ایران پس از پایان این ضرب الاجل پاسخ خود را به به آژانس ارائه کرده است.

 

اخبار قبلی

حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی ندادهایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد
هاشمی: حذف هاشمی یک سناریوی قدیمی است
صادرات مشکوک زيمنس به ايران
سکوت مسوولين دستگاه ديپلماسى جاى تعجب دارد
مطهری:حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد
مناطق موردنظر ایران برای معاوضه سوخت هسته‌اى
پيشنهاد هسته‌اى غرب به ايران همچنان معتبر است
تحریم ایران 12 میلیارد دلار به جیب اماراتی ها ریخت
نوروزی:موسوى و کروبى تحت تعقيب هستند
متکی:انگلیس اگر ادامه دهد، تودهنی می خورد
فروزنده:کروبی قبل انقلاب یک سیلی هم نخورده!
وجهه بین المللی دولت خوب نیست
آخرین سند حضور امیری درعربستان + عکس
تسلیت یک سخنگوی کاخ‌سفید به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری
پیام تسلیت خاتمی به مناسبت درگذشت آیت الله منتنظری


نظر شما :