همصدایی آلمان با اسرائیل در مواجهه با ایران

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۷ کد : ۶۷۶۵ اروپا
سه روز پس از نشست نمایندگان 1+5 در نیویورک و عدم حصول به نتیجه‌ای واحد در برابر پرونده هسته‌ای ایران، کاسه صبر آلمانی‌ها گویا لبریز شده‌است.
همصدایی آلمان با اسرائیل در مواجهه با ایران

دیپلماسی ایرانی: سه روز پس از نشست نمایندگان 1+5 در نیویورک و عدم حصول به نتیجه‌ای واحد در برابر پرونده هسته‌ای ایران، کاسه صبر آلمانی‌ها گویا لبریز شده‌است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در تازه‌ترین اظهار نظر خود تعارف را به حاشیه رانده و با اتخاذ لحنی منتقدانه ایران را تهدید کرده که در صورت ادامه مقاومت در برابر خواست‌بین‌المللی با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو خواهد شد. تحریم‌هایی که مرکل ادعا می‌کند در صورت عدم همراهی جامعه بین‌المللی باز هم از سوی برلین اتخاذ خواهد شد. نشست نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات پزونده هسته‌ای ایران برخلاف انتظار جامعه جهانی بی‌نتیجه به پایان رسید و همین مساله این باور را در ذهن مخالفان ایران زنده کرده است که قرار نیست دور جدیدی از تحریم‌های جدی علیه تهران عملی شود.

باراک اوباما در نخستین روزهای حضور در کاخ سفید ضرب‌الاجل زمانی یک ساله را برای پرونده هسته‌ای ایران تعیین کرده بود. با آغاز سال 2010 میلادی، این ضرب‌الاجل زمانی هم به پایان رسید. اکنون شش قدرت بریتانیا،فرانسه، ایالات متحده، آلمان، روسیه و چین به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند. افزایش تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی از جمله برنامه‌های مد نظر این شش کشور برای افزایش دامنه تحریم‌ها است. چین با فرستادن نماینده دون‌پایه خود به این مذاکرات در حقیقت تمامی نقشه‌های شش ابرقدرت را بر باد داد.

مرکل در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیری رژیم اسرائیل،همصدا با او در این خصوص گفت: ما تاکید داریم که اگر تهران رویه خود را تغییر ندهد، ما بسته تحریمی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کنیم.  

مرکل در ادامه تاکید کرد که دولتش از همراهی جامعه جهانی در این تحریم‌ها استقبال می‌کند اما در شرایطی که جامعه جهانی با المان همراه نشود، این کشور به تنهائی عمل خواهد کرد. مرکل در این خصوص گفت: ما با کشورهایی همراه می‌شویم که با ما در تحریم جدی ایران موافق هستند.

نمایندگان شش کشور در نیویورک تصریح کردند که در آینده‌ای نزدیک بر سر پیش‌نویسی واحد برای تشدید تحریم‌ها به توافق خواهند رسید. در سه دور پیشین تحریم‌ها علیه ایران، صنایع هسته‌ای و موشکی هدف قرار گرفته بود. با این وجود خودداری‌های ایران در انتقال واحد غنی‌سازی‌های به کشوری ثانی دور جدیدی از اعمال فشارها بر این کشور را سبب شد.

در شرایطی که کشورهای غربی و ایالات متحده ادعا می‌کنند که تهران به دنبال خرید زمان است، تهران بر صلح آمیز بودن برنامه خود تاکید داشته و اعتقاد دارد که پیشنهادی جدیدش برای برون رفت از بن‌بست باید مورد استقبال غرب قرار گیرد. در این میان دیپلمات‌های آلمانی اعتقاد دارند که تهران همواره در دقیقه نود راهی برای فرار از تشدید تحریم‌ها یافته و این‌بار هم چین به تهران در این مسیر کمک می‌کند.

نتانیاهو نیز در دیدار با صدر اعظم آلمان باز ادعاهای تند و تیز پیشین خود را تکرار کرده و گفت: اگر امروز تحریم‌ها علیه ایران را تشدید نکنیم، فردا چه سودی خواهد داشت؟

نتانیاهو بار دیگر احتمال توسل به گزینه زور علیه تهران را رد نکرد.  


نظر شما :